137 vai 146 freeride?

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä herrasmies, 27/4/13.

  1. herrasmies

    herrasmies Freeride 154 -18

    Tämähän on mielipidekysymys. Kokemusta minulla ei ole freeridesta eikä 146 pulkasta ylipäänsä. Olen ajellut renegadella, 44 matolla joka vetää ummessa ihan ok, mutta peli soveltuu myös reitille.

    Olen siis hommaamassa jompaa kumpaa freeridea mutta mietin sitä käytettävyyttä? Itseä kiinnostaa umpisenhommat huomattavasti enemmän.

    Millainen on 146:sen reittieteneminen(ei niin tärkeää, mutta jos ajatuksia löytyy niin kiinnostaa kovasti)?
    Onko 137 ja 146 umpisen erot kuinka isot? 137 Ei tarvitse ruotsin vuoristoa että tulee rajat vastaan, mutta kuinka on 146 laita?
    Entäs sidehillaus, arvelisin että siinä voisi olla ehkä suurin ero etenemisen suhteen näiden kahden pituuden välillä?

    Käytettyä olen siis vaihtamassa että t-motion ei varmaankaan tule kysymykseen(ellei sitten joku sopiva tuunauskampe tule eteen).

    Itseajattelisin että 146 on varmasti monikäyttöisempi jos puhutaan kantavuudesta jne. mutta pitääkö sille löytää jo isommat mäet? Ja entä reitillä?

    Toisaalta 137 isolla lapulla ja 800:lla myllyllä etenee kyllä myös?! ja ehkä sillä pääsee reitilläkin paremmin. Toisaalta 137:seen ei varmaan tule t-motionia tulevaisuudessakaan jolloin käytettynä arvosäilyy hiukan paremmin.

    Umpisen hankea oli noin pohjois-pohjanmaan korkeudella noin kuukauden tänä vuonna että paremman puutteessa reitille pitää purkaa paineet aika usein.

    Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, kummasta sinä tykkäät? :D Kerro ihmeessä sinun mielipiteesi, ja auta tietämätöntä, veli kelkkailijaa? Mielipiteen ei tarvitse olla objektiivinen ;)
     
  2. Exoxxer

    Exoxxer Lynx rave 600sdi 155"

    Vs: 137 vai 146 freeride?

    Itellä on ollu 136 ja 144 kelkka ja kyllähän nuita eroja on ja aika paljo. 136 etenee kohtuuella jos saa vauhdin piettyä mutta 136 yrittää rinteeeseen vauhdilla nii kelekka alakaa mahottomasti keulimaan ja hommahan menee aivan vituiksi jo alkutekiöissään. 144:ssa ei perä lähde läheskää niin usein alta kuin 136:ssa ja 136 menee sidehillissä perä melko syvällä lumessa. Ja eihän tuo 146 oo huono ajaa reitillä mutkissa pitää vain olla vähä enemmän malttia kuin 137:ssa.
    Jos ajelet enemmän tasamaalla ja leikit ja reitillä ajelet niin 137. Jos rinteitä on umpisen ajelut nii 146.
    Tämä on tietenki mun mielipie.
     
  3. herrasmies

    herrasmies Freeride 154 -18

    Vs: 137 vai 146 freeride?

    Kiitos mielipiteestäsi! :) Juuri tämmöistä kirjoittelua hainkin ;)
     
  4. vilhe85

    vilhe85 Summit X 850 154"

    Vs: 137 vai 146 freeride?

    Mulla ei kokemusta tuosta 137 freeridestä mut 146sta sitäki enemmän. ja sehän menee kyllä reitillä ihan vitun hyvin ja umpisella vielä paremmin. aivan älyttömän hyvä ja leikkisä kampe. perä kantaa hitaammassakin vauhdissa ummella ja tarvittaessa kiipee takapyörille pikku peukutuksesta=)))))))))))
     
  5. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    Kyllä 137" pärjää ummessa, jonkin verran vaan kierrättää tasasilla kohdilla rinkiä jotta löytyy se sopiva kohta josta voi edes yrittää taas seuraavalle sopivalle tasanteelle... Reitillä menee kun pätkä. Mutkiin tulossa pikkasen kulmikas, senkin kans oppii kyllä elämään.

    Sent from my C6603 using Tapatalk 2
     
  6. herrasmies

    herrasmies Freeride 154 -18

    Vs: 137 vai 146 freeride?

    Loistavia vastauksia! :) Kiitos! Sehän vähän näyttää sille että alan siirtämään tähtäintä tuonne pidemmän puolelle vaikka toisin olin ehkä ajatellut... Ei oo hirveästi tullut moitteita 146 reittimenostakaan...?! :) Ja tosiaan ajatus siitä että 146:lla on aikaa miettiä(pysähtyä) umpisella mäessä, kattomaan sopivaa polkua, kovasti kiehtoo ;D Ja sitten se side hillinkin opettelu lisänä..
     
  7. Heimo Paila

    Heimo Paila Summit X -17

    Vs: 137 vai 146 freeride?

    137":lla +6tkm kokemusta. paras värkki tähän mennessä, ei moitittavaa. Renen jälkeen baanalla tuntu kiikkerämmältä ja hitaammalta kurveissa kapeamman/pystymmän keulan ja korkeamman maton vuoksi mutta ku alkukankeudesta pääsi nii jo riemu repes! Pesee renen ummella 6-0, huomattavasti ketterämpi pyöritellä, ajaa vilttoa ym. Irrotettavasta kallistuksenvakaajasta on oikiasti apua. 146":sta ei omakohtasta kokemusta mutta onhan se selvää että >1m puuterissa rinneajossa on kulku parempaa. Väitän kuitenkin että 137:lla pärjää kohtuudella suurimmassa osassa kotosia olosuhteita myös ummella riittävän hyvin. Kyse on siittä mitä tykkää ajaa, millä kelillä ja missä suhteessa. Mutta ku vitiä alkaa oleen tarpeeksi nii tuon pätkän mitta loppuu kesken ainaki isolla ukolla ja kelkka nousee pystyyn sitte alkaa net kaivuuhommat. Tasasella ja avorinteissä homma vielä toimii mutta puunkierto ei houkuttele ku kallistusta tulee tarpeeksi. Ite vaihoin pitempään ku mutu sanoo että ummenkeikkaa alkaa tuleen enemmässä määrin nuitten summittihumujen kans, jos ajot olis entisenlaisia, eli pääpaino reiteillä ja niitten puhkasussa olisin pysyny tuossa "pätkässä".
     

Suosittele tätä sivua