E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä kes022, 29/12/10.

  1. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    menikö pitkäänki yrittää ymmärtää noin väärin ;D
     
  2. Antsa

    Antsa 900Ace expe LE & 600 AceT Rene 154"

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    no ittellä mennee kaikkiin omiin autouhinki 98:sia. Ainakin tuntuu et pelaa paremmin. 95E haiseeki pahalle ku vertaa 98:siin
     
  3. Glx5900

    Glx5900 TNT 2008

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    <ymmärsin että tarkotit tota 95vs98 kommenttia? Tarkotin vaan että homma toimii myös toisinpäin. Esim. turboautoilla ajellaan paljonkin väärällä bensalla sen takia että se on "halvempaa". Väliäkö sillä jos moottorinohjaus säätää ennakot ja paineet niin että 200hv auto tuottaakin vain 170hv ja bensaa menee entistä enemmän... Itse käytän 2t-vehkeissä 98 jos en tiedä varmasti suosituksia. hyvää uutta vuotta!! :D
     
  4. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Tota tuli kyselyä vaan enhän minä näistä ymmärrä, miksi 07 550 Xtrim kestää mutta 08 ei E10 bensaa?
    Onko muka letkuissa tms eroa?
    http://www.brplynx.com/media/files/ly_e10_fi.pdf
     
  5. Maxpres

    Maxpres Lynx RE600 -07

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Se että jos käyttää 95:sta oli se sitten uutta tai vanhaa laatua säästömielessä, oli sitten kyseessä kelkka tai (turbo)auto, niin voi luoja sentään. Kyllä siinä vaiheessa on parempi alkaa liikkumaan niillä julkisilla ja myydä harrastevehkeet pois. Otetaan esimerkkinä 95E10 ja 98 bensa-autoissa. E10 käytettäessä auto kuluttaa enemmän, joten, missähän uutisesa se nyt oli kun kävi ilmi (tai no eihän siihen mitään uutista edes tarvi, kun sen voi järkeillä) niin "säästö" 1 centti per litra, SIIS YKSI CENTTI. Jos se talous tähän kaatuu, niin kannattaako sitten pitää edes mitään moottorikelkkoja harrastevälineenä. Noh en jaksa jauhaa enempää, mutta vit*** vaan tollainen, että ajanpa 95:lla niin säästän, huhhuh. Laskekaapa huvikseen paljonko oikeasti "säästätte" tämän uuden bensan myötä. En nyt tarkoita henkilökohtaisesti ketään tällä palstalla, vaan ihan yleisesti tätä asennetta.
     
  6. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Laskeppa ite, kun bensaa palaa vuodessa vajaa 1000 litraa. Asemalla, mistä tankkaan, on kymmenen sentin ero 95 ja korkeaoktaanisemman bensan välillä.

    Ja minä tankkaan 95, koska
    a) 98 ei ole tehokkaampaa kuin 95, itseasiassa 98 sisältää vähemmän energiaa
    b) 95 käy kelkkaani
    c) 98 ei tuo mitään hyötä kelkkaani
    d) 95 on halvempaa, toi se merkittävää säästöä tai ei.

    Sano syy miksi PITÄISI alkaa käyttämään 98:ia? ???
     
  7. karhu

    karhu ruma mutta hidas

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Nak Nak nakuttaa...
     
  8. Golfster

    Golfster BD3900ds 2019, Iron Doggi, FIII CK3

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Minkähän laskuopin mukaan 95:ssa on enemman energiaa kuin 98:ssa? Jos etanolissa on vain 66% energiaa vastaavaan bensamäärään verrattuna ja tuota viinan paskaa kun sattuu olemaan 95:ssa 10% ja 98:ssa max 5%. Kyllähän tuo etanoli sitä oktaanilukemaa parantaa, mutta että tehojakin vielä!? Siivu kannesta veke, niin voit samoihin tehoihin etanoliseosteisella ilman säätyvää moottorinohjausta olevalla värkillä päästä...
     
  9. Maxpres

    Maxpres Lynx RE600 -07

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    No jos kerran ero on se 10c, niin jos vaikka ajatellaan kun se kelkka kuluttaa 95:sta enemmän, niin jos vaikka arvioi että eroksi tulisi 6c, niin se tekee 60€ vuodessa. Mun mielestä aika pieni summa vuodessa, kun ottaa huomioon mistä harrastuksesta puhutaan.

    Kyllähän se on just toisin päin että 98 sisältää enemmän energiaa, joten eikös ole aika loogista että E10:llä ei voi saavuttaa samaa tehoa.

    Ei tuo mitään hyötyä kelkkaasi, voithan tietenkin elää siinä ajatuksessa. Eikös tuo E10, tai etanoli vielä kaiken lisäksi sido vettä itseensä.

    No, mutta kukin tavallaan ;)
     
  10. Shape

    Shape Nettikelkkailija

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Joo E10 on vähemmän energiaa sisältävää, mutta tossa vanhan liiton 95:ssa, mitä viesteissäni tarkoitin, oli enemmän kuin 98:ssa.

    Ihmeellistä on vain, että kun aikoinaan bensaan alettiin lykkään max 5% etanolia, ei kukaan huomannut mitään. Nyt kun siihen lisätään vielä 5 %-yks. lisää, niin kauhia hössötys kuinka paskaa bensaa se nyt on, vaikka sitä ei ole edes ollut myynnissä (paitsi nyt) ja missään ei ole pahemmin mitään virallisia testejä näkynyt.

    Niin ja etanoli muka haurastuttas letkuja. Jos se letku kestää bensaa, niin takuulla se kestää etanolia. Kattokaapa täältä kuinka eri kumityypit kestää etanolia ja bensaa. Kaikki kumityypit kestää etanolia, paitsi yhdessä on lievä vaikutus, mutta soveltuu kuitenkin. Bensaa taas kestää vain 2/8 kumityyppiä.

    http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf

    Lopputulos: Jos siis muovi/kumivalmistajan mukaan nämä kaikki kahdeksan erityyppistä kumia kestää erinomaisesti, tai hyvin etanolia, mutta vain kaksi kestää bensiiniä, eikös siitä voi vihdoinkin vetää sen perustellun johtopäätöksen, että jos se pirun bensaletku kestää bensiiniä, niin se todellakin kestää myös sitä etanolia, vaikka se olisi pirtua.

    Miksi nakuttaa, jos suositus on 95. Mulla ei ole nakuttanut kertaakaan vajaan 8000km aikana. ;)

    I'm just saying...
     
  11. Pkh

    Pkh Rave RE 600 E-tec -13

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Taitaa kuitenkin moottorin huipputeho riippua hieman muistakin asioista kuin polttoaineen energiapitoisuudesta tiettyä tilavuutta kohti.

    Vai meinaatko että aina kun saadaa koneeseen lisää energiaa (tässä tapauksessa bensaa) niin teho nousee?

    Autopuolella ovat saaneet ihan kivoja teholukemia tuolla uudella polttoaineella, kun kuulemma kestää lisätä ennakkoa ihan kiitettävästi vs. normibensa. Vaatii tosin paljon reilummin polttoainetta->koko polttoainepuoli pitää mitoittaa uudelleen.
     
  12. Rautane

    Rautane Alpha -22, zr -16, summit -11

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Mie olen pilannu yhen 2t-koneen aikanaan tankkaamalla siihen konerempan jälkeen ysivitosta kaks tankillista, sen jälkeen tullu pelattua varman päälle aina ysikasilla. Enkä ole kyllä koskaan nähny 10sentin eroa litrahinnassa 95E:n ja 98E:n välillä, maksimissaan viittä senttiä, yleensä 2-3snt/litr.

    1000litraa talvessa on aika paljon, semmosella kolmenkympin kulutuksella tarkottaa yli 3000km mittarilukemaa. Siinä matkalla kerkeää tulla kyllä jo moneen kertaa pahaa vahinkoa, jos vähänkään nakuttaa. Toisaalta tuhannelta litralta säästö 95 vs 98, noin 50e?

    Jokasen oma valintahan se on. Mie valitten ysikasin ja tulen tästä eteenpäin valittemaan autoonki, jos ero litrahinnassa ei tule kasvamaan tuota viittä senttiä suuremmaksi.
     
  13. Maxpres

    Maxpres Lynx RE600 -07

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Missä kohtaan olen väittänyt että se ei muista asioista riippus? Oli miten oli, niin jokainen tehköön niinku itse haluaa, mutta niinku aikaisemmin sanoin, jos säästömielessä käyttää 95:sta näissä vehkeissä, niin MINUN mielestä sillon ollaan vähän harhateillä.
     
  14. Pkh

    Pkh Rave RE 600 E-tec -13

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Eikö tuo lause tarkoita juurikin sitä mitä siinä lukee?

    Uskoisin että tuolla E10:llä voi saavuttaa jopa enemmän tehoa. Kuitenkin se juttu mistä täällä ilmeisesti enemmän nyt on vääntöä on kulutus. Siihen tuo energia/tilavuus vaikuttaa.

    Mutta itsekkin olen käyttänyt ja tulen käyttämään vain 98E:tä.
     
  15. snowfun

    snowfun New Member

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Näin voi käydä myös kelkassa... ;D
    http://www.e10bensiini.com/2010/12/vaarintankattu_e10_rajaytti_auton/
     
  16. lumikelkka

    lumikelkka Lynx Xtrim 600 ACE -13. EX.Lynx Glx 5900 Fc -94

    Vs: E-10 Bensiinin Sopivuus-taulukko Lynxeihin.

    Mulle sanottiin kelkkahuollossa että käytä 98 niin on varmempi (94- Lynx 5900). Pitemmän aikaa kun kelkka seisoo alkaa etanoli tehä tuhojaan. Kelkkojen tankit (vanhempien ja miks ei uudempienkin) alkaa haurastuu ja sit vuotamaan. No muutaman vuoden päästä ollaan sitten viisaampia, miten tämä bensa hässäkkä on vaikuttanu autoihin ja kelkkoihin. ;)
     

Suosittele tätä sivua