Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä xc 500 sp, 29/2/12.

  1. Luuseppä

    Luuseppä SR Viper Turbo, Nytro Turbo Mtx

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Kaukolämpö on helppo ja huoltovapaa. Kuitenkin Roissa runkoverkko pitää uusia kokonaan seuraavan 10 v. Kuluessa. Mitenkä luulette kaukolämmön hinnalle käyvän kun 50 km putkea uusitaan...
    Tutulla urakoitsijalle on yksi kaivuri lähes koko ajan kaivamassa vuotopaikkoja auki.
    Kaukolämmön hinta on roissa 6,1 senttiä/kWh ja esim. Oulussa 4 sentin paikkeilla. Aika iso ero. Lisäksi kannattaa noissa vaihtosuunitelmissa muistaa ettei se sähkönkulutus häviä vaikka kaukolämpöön siirtyykin. Säästö tule ainoastaan lämmityksen (ja veden lämmityksen)osuudesta.
     
  2. Nipademu

    Nipademu Lynx RE-23, XTRIM STD 600ACE 2020

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Laitetaanpa omat tiedot, niin saatte alkaa arvostelemaan ;D

    Eli kohteena yksitasoinen, 138 huoneistoneliön ja 560 kuution omakotitalo sekä 42 neliön talli ja varasto. Molempien rakennusvuosi 2009. Pumppuna 10 kwh:n Thermia ja vierellä erillinen 300 litran varaaja, lähinnä porealtaan vesimäärän takia. Talliin saman lämpöpiirin kiertovesi kulkeutuu 30 m:n lämpökanaalia pitkin, josta n. 18 metriä rakennusten alla. Niin ja jakotapa vesikiertoinen lattia 10 cm laatassa. Lisälämmönlähteenä Tiilerin leivinuuni ja kulmatakka, joita lämmitetään n. 2-4 krt viikossa.

    Edit: Puutteellisten tietojen täsmennys, eli "lämpökaivona" on 308 :n metrin maapiiri omalla tontilla. Maaperä silttiä.

    Kulutus vuonna 2011 oli yhteensä 10878 kwh, josta käyttösähkön osuus 5809 kWh. Eli lämmitykseen meni n. 6000 kWh. Tietenkään minä en rakennustekniikasta mittään tiedä, itte vaan taloni rakensin. Enkä LVI:stä senkään vertaa, mutta mielipiteeni on että ei tuo paha kulutus ole. (Pumppu pakkosyötöllä maalämmölle, joten ei käytä vastuksia.)
     
  3. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Nipademulla vaikuttas olevan täystehomitotus, ko pumppu on saman kokonen ko mulla mutta kuutioita on sama ko mulla pelkässä talossa. Mulle laskettiin eka 8 kw pumppu, ko unohtu talli ottaa kokonaan huomioon ;D Pieni on sähön menekki enivei. Mutta tuo maapiirin pituus pistää suun ammolleen? Siis son alle puolet omasta?!?!? Mulla 790m ja upotettuna semmoseen savi/suo/mätö/joenvarsipenkkaan. Noin 99%:sti vettä siis.

    Kaukolämpö ei tunnu täällä roissa olevan niin hyvä vaihtoehto ko esim Oulussa. Porukoilla on Kempeleessä 80-luvun perus torppa kaukolämmössä ja se on kyllä pelannu ihan pirun hyvin. Uusittavia osia on ollu tosi vähän ja lämpölaskut pieniä. Mutta jokuhan tuossa jo tuumaski että oulussa on kolmanneksen halvempi kaukolämpö mitä roissa.

    Ainiin, maalämpöpumpuissa sähkön kulutus lasketaan kuulemma käynnistymiskerroista. Eli se pumppu haukkaa ison piikin aina käynnistyessään. Ja mitä isompi pumppu, sitä isompi piikki.
     
  4. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Yhdellä tutulla n.110m2 (muistaakseni) perus kastellitalossa niin laski että 1€/pvä voi säästää puulla kovilla pakkasilla jos puu on ostettua paikkakunnan halvimman hinnan mukaan.
    2800KWh/vuosi lämmitys kokonaisuudessa itsekin yllätyin moisesta lukemasta, koko sähkönkulutus oli luokkaa 7900KWh. Pumppuna näkyi olevan Nibe+porakaivo. Tuo on ensimmäinen maalämpö talo jossa olen nähnyt tuollaisia lukemia kainuun korkeudella, toki jannu on asentanut kwh/virtaus mittarit jotta voi säätää laitteiston juuri siten että toimii parhaiten (lue elää maalämmöstä) meikä jos puhuu pelkkää kelkkakieltä niin se puhuu maalämpöä ;D ;D Oli se laskenut COP:it käyttövedelle ja itse lämmitykselle mutta en jaksa muistaa tarkalleen paljon ne oli
     
  5. Nipademu

    Nipademu Lynx RE-23, XTRIM STD 600ACE 2020

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Menneeköhän tuo liian totiseksi touhuksi? ;D ;D ;D

    No toiset ajaa viikkoon 1000 km kelkalla, niistä voi kukin verrata mikä on kohtuullista :)
     
  6. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    no katoppa niin lukkeeki. puu silimä mie. :-[

    tuota jyssen lukua en uso,en sitte millään. oon minäki sentään muutaman teheny ja omistanu pari vanhaa.. son höpöjä että nuin vähällä KAIKELLA sähköllä menis.

    tääkin juttu on vähän.. että säästääkö sen rakennus vaiheessa ja laittaa esim varaavan lattialämmön sähölä, vai ottaako enämpi velekaa ja kyttää sitte hullun kiilto silimisä ja peleko persiisä sähkömittaria että mitä ne nyt vie.

    molemmat on tasoissa sen parikytävuotta. ja siinä vaiheessa joku EU tai muu lafka on jo kieltäny okt asumisen :-\
     
  7. forestapox

    forestapox A-C MC ES

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    mites hankinta hinnat? onko ruottalaiset halvempia vai kalliimpia ku suomalaiset?
     
  8. xc 500 sp

    xc 500 sp Vanhaa rautaa

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Onhan näissä hinnatkin tulleet alas. Isolla kirkolla näkyy olevan tarjouksia 10k€-15k€ joka sisältää pumpun max. 160m reiän + asennukset. Tuohon vielä tuet päälle. Itse pumppujen välillä tuskin suurta eroa on.
     
  9. Nipademu

    Nipademu Lynx RE-23, XTRIM STD 600ACE 2020

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    2009 maksoi tuo 10 kWh:n pumppu ja erillinen varaaja 9980€ asennettuna. Siihen lisäksi maapiiri omana työnä, putket Ahlselilta yhteensä. Maapiirille tuli kustannuksia n. 600€. Eli yhteensä 10580 €. Lämpöässä olis ollut asennettuna 14000€. Mutta tietoa ei ole, miten hinnat on kehittynyt. Jokatapauksessa jos vaan tontti ja maaperä antavat mahdollisuuden, niin ehdottomasti maapiiri.
     
  10. jiiipeee10

    jiiipeee10 Guest

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    ivt 7kw pumppu ollu 4vuotta 340m3 vesikiertolattialämmitys. 6000kwh kaikkisähkö per vuosi .sisälämpötila 22-24c .tiileritakkaleivinuuni ja puusauna 5m3 halkoa vuodessa .energia luokka b energiatodistuksessa.pumppu pyörinyt lisäsähköllä 5t sekin ekanapäivä kun panipäälle se on varavastus jos ei pumpputoimi muuten.iv koneessa ei ole tuloilman esilämmitystä eikäpyörivää kennoa maapiiri 400m
     
  11. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Mulla on sitten varmaan tosi surkeat systeemit noihin 2700Kwh lukemiin nähden.

    12Kw Thermia diplomat optimum + 300l varaaja. 1000m3, mukana tallin kuutiot. Lämpökanaali talon ja tallin välillä 45m. Lämpökeskus talossa. n. 12000 Kwh/v kaikki sähkö. Sisälämpö talossa +23 ja tallissa n. +16. Talo energialuokkaa A. IV-kone ilto440 vesipatterilla. Jäähdytyspatteri maalämpönesteellä tarvittaessa.
     
  12. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Ilmeisesti porakaivo että toimii tarpeeksi hyvin? Tuo on kyllä nätti systeemi jäähdytykseen kesällä ja onhan nuo hyvät kulutuslukemat tuollaisille kuutioille.
     
  13. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Joo unohtui mainita että kaivo on n. 280m.
     
  14. xc 500 sp

    xc 500 sp Vanhaa rautaa

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Onko kellään kokemuksia ilma vesi lämpö pumpuista? Hyötysuhteet parantuneet ohi maalämmön? Toimiiko saneeraus kohteessa täällä kehä nelosella?
     
  15. jiiipeee10

    jiiipeee10 Guest

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Jyssellä pelkkä pumpun sähkönkulutus.niin natsaa se 2700kwh.mikä on ilmavesi lämpöpumppu? onko se poistoilmapumppu?
     
  16. Glx5900

    Glx5900 TNT 2008

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Ilma-vesilämpöpumppu on vähän kuin ilmalämpöpumppu mutta siirtää lämmön veteen jota voidaan sitten kierrättää.
     
  17. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Tutulla on kolmen vuoden ikänen poistoilmapumppu ja about tupla on sähkönkulutus mitä mulla maalämmöllä
     
  18. jiiipeee10

    jiiipeee10 Guest

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Poistoilmapumpulla pitää vissiin olla joku leivinuuni kaveriksi että on lämpöä mitä pumpata ulospäin.
     
  19. Hespe

    Hespe #103

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    No laiteetaanpa ommastakin mörskästä tiedot:
    224 neliöä kahdessa tasossa, rinnetalo, muutettu lokakuussa 2013. Alakerta eristeharkosta ja yläkerta Kannustalon tuotantoa. Huonekorkeutta alakerrassa 265 ja ylhäällä 280, eli tekee kuutioita karvan päälle 600. Vesikiertonen lattialämmitys jota pyörittää 8 kilowattinen pumppu. IV:n Lämmitys/viilennys maalampönesteellä. Kaivo jäi 150 metriseksi, mutta siellä on ns tuplapiiri, eli letkua on 300 metriä kaivossa. Asutun puolivuotta on ainakin toiminut mukavasti, sähköä on kulunut 850-1300 kw/kk, tässä siis mukana käyttösähkö.
     
  20. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Kelkkalehti foorumin virallinen maalämpö topic

    Noniin, nyt on itelläki kättä pidempää maalämmön sähkönkulutuksista yms. Mulla on siis 225 m2/710 m3 kompleksi ja pannuhuoneessa mörisee Nibe F1245 10kW malli. Rakentaessa asetin tavotteeksi että 15 000 kwh lukemiin jos pääsee, niin oon tyytyväinen. Edellinen 119 m2 -84 rakennettu perus talo vei suorasahköä 22 000 kwh.

    Viimeisen vuoden ajalta sähkön kulutus on noin 12 000 kwh joten oon erittäin tyytyväinen lopputulokseen :) Takassa paistettiin talven aikana kahdesti makkarat ja hitsauskoneita, sirkkeleitä ynnä muita koneita on huudatettu täysin surutta. Lisäksi sisälämpö on ollu siellä 21-22 paikkeilla läpi talven. En tiedä paljonko tuolla takan lämmityksellä sais lukemaa alas, kylmimmät (alle -25 lämmöt) ku jaksas poltella takkaa niin sais tuota sydäntalven sähköpiikkiä varmaan kuriin. Pitää joku vuosi koittaa - ehkä ;D
     

Suosittele tätä sivua