Tundra 600 efi

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä skizpa, 15/12/20.

  1. Jooman

    Jooman PRO RMK 850 3” -19, Tundra 600 EFI ES -21

    Kelkka on vielä myyjäliikkeen tiloissa.
     
  2. kuuukko

    kuuukko Well-Known Member

    Tehtaan pitäisi kyllä antaa uus kelkka tilalle tämmöisissä tapauksissa. Ei aivan kaikki ole kunnossa jos parikuukautta vanha kelkka palaa ja vieläpä ihka uusi malli.
     
  3. skizpa

    skizpa Well-Known Member

    Kannattaa muuten myös seurata sitä paisuntasäiliötä, ois varmaan ittelläkin kelkka palanu ko oli lähteny se säiliö irti ja suoraan putken päälle ja sulas vähän se reuna siitä, satuin vain pysähtymään ja mietin ko muovin käry tuli nenään :) olisivat varmasti syyttäneet allekirjoittanutta kun matto vaihdettu itse, vaikka sitä säiliötä ei edes tarvia irroittaa kun käyttää ketjukoteloa auki o_O
     
  4. Moto_olli

    Moto_olli Member

    Morjesta!
    Tuntuu Tundra monia kiinnostavan niin reilu 1400km taivallettu yhteiseloa, tietokone näyttää keskikulutuksen olevan 25l. Kuten asiaan kuuluu kohtuullisen paljon olen koettanu tehä omia reittejä. Toki valmiilla reiteilläkin olen siirtymiä suorittanut, jopa koettanu pysytellä Renegaden vauhdissa Itse kelkkaan olen kyllä tyytyväinen, niin teho/painosuhteeltaan kuin hinta/laatusuhteeltakin.
    Pohjapanssarin kaksiosaisuus häiritsee ja ne reiitinkin siten että lumen saa potkittua pois astinlaudalta. Pitkät valot eivät minulle riittänyt niin täräytin Wlightin hurricanen keulaan lisäksi, nyt alakaa pärjäämään.
    Mattoasiaa olen pähkäillyt kovasti ja kehuja olen kuullut kuinka hyvin kelekka pellaa 51mm lapulla, muttei omakohtaista kokemusta vielä..
     

    Lisätyt liitteet:

    Kimple tykkää tästä.
  5. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Meijänkin perukoilla on kovaa kiinnostusta Tundraa kohtaan, mutta koekäyttöön ei saa millään; joutuis ostamaan sian säkissä.
     
  6. Moto_olli

    Moto_olli Member

    Minä rohkenin ostaa sian säkissä, kun Tundralla oon paljon ajanu, niin arvelin että lisäteho ei ainakaan laitetta huononna.. Eikö noita ole esillä koeajopäivillä?
     
    Kimple ja Fred Scuttle tykkäävät tästä.
  7. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vielä suurempi kiinnostus on Scandic efi 600, ja ace 600:sta kohtaan, mutta ei ole edes tarjolla, mitä eräs iso BRP-kauppiaskin ihmetteli.
     
  8. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Paljonko tundra painaa?

    Uskaltaako nuilla pilot ds2 suksilla ajella tuolla kelkalla vai nakkaako heti ukon kyydistä kun sopiva kuorikeli sattuu? Ovat kyllä melko typerän malliset sukset. Alkuperäisillä levikkeillä saa melko hyvät mutta meneekö jo liian kantavaksi tuollaiseen kelkkaan.
     
  9. Moto_olli

    Moto_olli Member

    Tundra painaa tyyppikilven mukaan efi koneella 260kg, kelkka muuttuu typeräksi jos laittaa levikkeet. Mulla on tällä hetkellä bladen ds sukset testissä, mutta meleki väittäsin että nuo alkuperäiset on jopa paremmat ainaki umpisella. Nyt on tullut sorruttua hieman reitin ajoon, niin ehkä pikkuisen vakavuutta tulee Bladeilla.
    Scandic efi koneella oli miellyttävä yllätys, näppärä työkelkka.
    Ite en tuohon Ace koneeseen lämpeä, en tykkää tuosta sähkökaasusta ollenkaan, kaasua painaessa on kuin lehmänhenkäys ja 600acessa ei vaan riitä paaru hankeen..
     
    Jii.Pee ja Kimple tykkäävät tästä.
  10. Kimple

    Kimple Shredder RE 3900

    upload_2021-3-15_16-27-3.png

    Minusta nuo ds2:t on olleet hyvät sukset Tundraan. Just riittävän ottavat ja kantavat. Itekin mietin noita ds2 levikkeitä aluksi, mutta tuntuu, että menisi liian hankalaksi kallistelu. En näe siis ainakaan toistaiseksi mitään syytä vaihtaa toisiin.
    Jonkunlaista kuorikeliä ollut ja ei ongelmia siinäkään.
     
    Jii.Pee, Jorma.Erä ja Moto_olli tykkäävät tästä.
  11. Vilbur

    Vilbur Well-Known Member

    Onko kukhan laittanu 51mm lappusta mattoa alle ja mitenkä muuttu kulku ummella ja rinteessä? Itellä harkinnassa, että vaihtas Kaaoksen pois ja pistäs efi-Tundran kelkaksi tämän hetkisen maailman menon vuoksi. Pilkkikelkaksi ja umpissurffailuunhan tämä on ihan omiaan ja laakeamminko luovii vaaran kylkeä niin taitaapa sitä päästä sinne minne vuoriporallaki.:) vai mitenkä kone riittää rinteessä, kun on "vain" 85 heppanenko se Efi olikaan.
     
    Moto_olli tykkää tästä.
  12. Moto_olli

    Moto_olli Member

    Tuossa juuri parisen viikkoa sitten yksi poromies kehui kuinka kelkka muuttui paremmaksi menijäksi, kun oli vaihtanu 51mm telamaton, riittää kuulemma tehot mainiosti. Siksi itekkin aiheesta innostuin, ku joissaki tilanteissa tuntuu ettei telamatto vaan piä tarpeeksi..
     
    Fred Scuttle tykkää tästä.
  13. Jorma.Erä

    Jorma.Erä Well-Known Member

    Kevyt on Skandic Sport taulukon perusteella. Oisko jopa parempi kelkka hitaaseen metsähiiviskelyyn kuin Tundra? Parikymmentä kiloa enemmän painoa ja leveä tela. Tietenkin Tundra voi olla vitelikössä ketterämpi.
     
    Fred Scuttle tykkää tästä.
  14. Jooman

    Jooman PRO RMK 850 3” -19, Tundra 600 EFI ES -21

    Kyllä tämä uus runkonen ja EFI-koneinen on 51 llä lapulla varmaan 99 % riittävä kelkka monelle mehtäjermulle. Ei vuostolaiset kangista käsiteltävyyttä niin merkittävästi että siitä tulisi kankea viijä.
    Nyt kun olen tuolla 850 RMK lla surffailut 500 km tuolla kuusikoissa niin välillä on tullut Tundraa ikävä. Niin paljo vakaampi keula siinä oli.
    Tuskinpa olisin näille lumille toista tilannut jos en olisi tyytyväin ollut. Paras mettäkelkka jolla oon ajanut. Tähän tullee xremin 51 mm matto kuin edellinen oli callengeri. Nyt ei tarvi sitten telastoa muokata.
    Mitä kapeampi "keula" sen parempi. Joskus ne puun välit ovat siitä huolimatta liian kapiat.
     
    Moto_olli, Vilbur ja Fred Scuttle tykkäävät tästä.
  15. Jorma.Erä

    Jorma.Erä Well-Known Member

    Lynxin Xterrain 600 efi on pitkällä 51mm matolla, että luulispa saman maton pyörivän Tundrassakin. Kumma homma ettei sitä saa ruksittua tilausvaiheessa valmiiksi.
     
  16. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Scandic efi 600 on vähän painavampi, mutta siinä on ainakin minulle tärkeitä varusteita, kuten flekti, vuoristoremmi, karkeampi matto, vetokoukku, tarakka, korkeampi lasi, ja se hidas vaihde, joka minun käytössä on ehoton, vaikka lehdessä on toisenlaisia mainintoja tarpellisuudesta.
     
  17. Jorma.Erä

    Jorma.Erä Well-Known Member

    Efi koneella Skandic on karvahattumalli eikä siinä ole mitään edellä mainittuja. Nuo löytyy vain nelitahtiversiosta.
     
  18. Vilbur

    Vilbur Well-Known Member

    Vähän ristiriitasta tietoa 2022 efi tundran varusteista. Esite sannoopi että on ilmajäähyllä ja flektillä eli lisäjäähytyksellä ja sitte kuitekki myydään lisävarusteena noin 500€ hintaan. Eikös 2021 mallissa ollu vakiona ilmajäähy?
     

    Lisätyt liitteet:

  19. Peltipailakka

    Peltipailakka Active Member

    Vakiona oli -21 lisäjäähytin keulassa.
     
  20. Moto_olli

    Moto_olli Member

    Flekti tuli ainaki mulle ihan automaattisesti, en ole kyllä lisävaihteita kaivannu, oon vetäny latuhöylää, auton peräkärriä ja rankakuormia ja Tundralla noissa hommissa pärjää.. Mountainremmi oli kanssa vakiona.
     
    Jorma.Erä tykkää tästä.

Suosittele tätä sivua