Astma ja pakokaasut

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Mr Cool, 22/12/05.

  1. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    :-[
    Jep, kyllä käryää, päätä ja silmiä särkee, nokka tukossa nuilla 2t koneilla kun touhuaa etenkin hitaammassa ajossa jolloin pakokaasut pääsee kiertämään kuskin ympärille.
     
  2. Generation X

    Generation X Active Member

    Piti oikein käydä haistelemassa ajotakkia, ei kyllä haise vaikka on tänään oltu ajossa. Kelkassa SDI-kone. Muutenkin näyttää savuttavan reilusti vähemmän tämä uusi tekniikka. Ennen oli kulmakunta sinisenä kylmäkäynnistyksen jälkeen, nyt jää efekti huomattavasti pienemmäksi. Ajokamppeet sisätiloissa, eikä kukaan ole sanallakaan huomauttanut hajusta.
    Eihän se Rotaxi nyt täysin savuton ole, mutta on kehitystä kuitenkin tapahtunut.
     
  3. matti.l

    matti.l Well-Known Member

    oletteko koittaneet motulin synteettistä ,mielestäni ei haise ihan pahalle ,kuhan kone ensin lämpee.muuten en öljystä tiedä ,muttei ole mulla ainakan koskaan leikannu kiini mikään vehje.
    tosin joskus kun ollaan letkassa ajeltu niin illalla saattanu olla vähän tokkurainen olo ,mut tiedä sitten kenen öljyistä tullu
     
  4. henz

    henz Ski-Doo X Renegade

    Taidat olla vaan pahemman kerran turtunut hajuun :)

    Kokeilkaa pojat TB selfmixiä 3muki jammuun ja kylmäkäynnistys+ryyppy+hanaa, voi muuten kirvellä silmiä ja lamaantua keuhkot ym :)
     
  5. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    Minä maxissa käytän shellin snowscooteria. Vaikka kävisin yksin tai parin kaverin kanssa ajeleen niin ei käryä suuremmin kamppeet aina tuon sisälle. Kylmänä se kyllä haisee järkyttävälle mut pikkasen lämmettyään haju alkaa katoaan.
     
  6. frosty

    frosty Well-Known Member

    Motulin ester -pohjainen öljy ei myöskään haise juurikaan. Ei ainakaan omat kamppeet haise, eikä muutkaan ole valittanet. Kamppeet roikkuu kuitenkin naulassa tuossa olohuoneen nurkassa.
     
  7. DaPiO

    DaPiO Boondocker -14

    Mulla taas on xps ja se kyllä haisee pahalle mutta ei paljoa ajoa haittaa :-\ sitten ku menee änkälle sitä öljyä niin sillä ei voi ajaa ;D
     
  8. Putte

    Putte potkukelkka

    Samaa köhää myös havainnut astmaatikkona. Sen takia ajankin aika keulilla! ;D Ei tarvihte haistella muiden kaasuja.
     
  9. korhja02

    korhja02 Kelkaton!

    Haista saa ja pitää mutta ei kyllä terveyden kustannuksella!!!!!!
    ps.voihan se terveys tietty mennä jos hallitus riipasee käkättimeen ku vermeet ja torppa käryää. ;D
     
  10. JH79

    JH79 Well-Known Member

    Astma on mutta siihen on vaikuttanut kelkkaillessa enemmän pakkanen, hengästyessä alkaa ahdistamaan. Oman kelkan kaasut ei ole haitannut, eikä pakokaasuista ole ikinä tullut oireita. Mutta plussa kelillä rikkaalla käyneen kelkan perässä 160km ajettua kyllä bensa maistui suussa ja tuntui päässä. Mutta olen varma että isäukolla loppus happi samantien jos kelkan pakokaasuja henkäsis.
     
  11. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Mulla on ollu astma ihan pennusta asti ja jatkuvalla lääkityksellä. Ilman lääkitystä en pysty juoksemaan tms. urheilemaan, mutta pakokaasut ei kyllä saa aikaan astmakohtausta. Välillä käry ottaa kyllä kurkkuun, mutta sillä ei ole mitään tekemistä astmani kanssa
     
  12. Halo

    Halo chick-doo612äsäs

    Ee oo astmaa vaikka tiukat pillit onki. Itte oon huomannu letkan perässä ajaessa, että hajurako pitemmän päälle (muutenki ku jääpalakoneen lentoraan takia) kannattaapi. Ei niinkään ahista henkiä, mutta loppupäivästä meinaa alakaa aivastuttamaan ja nenää kirvelee. Kurjaa aivastella isommissa vauheissa. Jos tarpeeksi pitkän reissun ajeleepi, niin pelkkä parkissa oleva kelekkaki saapi aikaan muikistelua ja nieleskelyä. Yksin ajellessa ei oo tarvetta niiskutukseen
     
  13. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    astma on mutta eipä siitä haittaa kelkkailussa ole muutaku vasta sitte ku oon juntannu kelkan kiinni ja 25 pakkasessa sitä revin irti
     
  14. juhispahis

    juhispahis AC PORO

    Itellä on lievä astma, yleensä alkaa flunssan ohessa ahisteleen. Ei pakokaasut ole pahemmin häirinny mutta pakkasellla kun urheilee tai hengästyy niin alkaa usein ''pihisemään'' hengitys.
     
  15. pena78

    pena78 AC 9000rr -18 ,ZX WC-Mod. ,mach-z 800-98

    Onha tuo rasitus astma pirulainen.. :-\
    Ei paljoo pysty pitkiä vetoja ottaa patikossa ku alkaa olleen keuhkot tukossa ja ilma loppuu varsinki jos pakkasta enämpi!

    Mut enpä ole tuosta muuten kärsiny ku lähinnä safari vauhtia ajelen..mut ahistaa jo valmiiks jos kelkka jää lumeen jummiin! :mad:
    Tietty kova kuntoilu auttas asiaa, mut miten kuntoilet kun ei ole lunta! ;D
     
  16. Battery

    Battery Arctic Cat ZR600 Efi CC -02

    Tästä voisi vetää johtopäätöksen -> Lopettakaamme kelkkailu, ja eläkäämme terveemmin keuhkoin ;D

    Vihertakit suosittelisivat. Uskoisin

    Ei ole hirveesti tullut ajeltua missään suuremmalla porukalla, joskus toisen kelkan takana, mutta en ole siitä ainakaan huomannut tulevan mitään.

    Joskus jos sattuu pulkkaa vetelemään tuolla pellolla, niin silloin kypärän läpi kyllä tulee aika roimasti sitä pakokaasua, ja se rupee jo häiritsemään. Lumesta ja jäästä puhumattakaan ;D
     
  17. Maikkoli

    Maikkoli Well-Known Member

    Tuosta mansikan hajuisesta 2-T öljystä tuli mieleen että eikö sillin haju olis parempi ;D ;D ;D
     
  18. stm

    stm Well-Known Member

    TOTALLY reps! ;D


    Sinappi-silli vielä niin avot!
     

Suosittele tätä sivua