Autatko miestä mäessä

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä znood, 17/9/07.

  1. Rave RE

    Rave RE Lynx RE 600 SDi yliyli08

    Tottakai kaveria pitää pysähtyä jeesaan :)
    Pääseehän siinä monesti kertoon jutun luotettavasta Ilveksestä ;)
     
  2. mopedi

    mopedi Well-Known Member

    teki kyllä mieli kerran vetää lynksi miehiä reittimerkillä päin pleksiä ku tuliterä öhlinssin laatu iskari katkes ja pojat kaahas ohi :mad:
     
  3. janne t

    janne t RX-1 ER -04

    Kyllä on ollut tapana auttaa kanssakulkioita , muutamia on tullut hinattua pitkiäkin matkoja ja myös itteänikin on autettu , kuuluhan se sanontakin ettei kaveria jätetä .
     
  4. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Eeeehhhehehhe ;D
    Noh, ei se tasanen vielä paha - joitaki Lynxi miehiä joutuu auttaan alamäkeenki ... :p
     
  5. korhja02

    korhja02 Kelkaton!

    Ja poikaa! ;)
     
  6. yammupoika

    yammupoika Guest

    kyllä aina pysähytään jos on sen näköstä että vois joku tarvita apua...
     
  7. Nastamatto

    Nastamatto Guest

    Ei se lynxi ole sen kestävämpi kuin muutkaan, nimittäin monet lynxit on hinattu pois metsästä ja jäältä 380 formulalla ;D ;D ;D
     
  8. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    yleensä tulee autettua :)
     
  9. Induktanssi

    Induktanssi Guest

    Vs: Re: Autatko miestä mäessä

    Ensimmäinen rehellinen??
    Itseäni siis niin suunnattomasti korpee tuo ihmisten välinpitämättömyys.
    Esimerkiksi kolmesti olen sattunut kolaripaikalle ja joka kerta ollut ensimmäinen pysähtyjä. Ja liikennevirtaa kuitenkin ollut, vaikka Kajaanissa asunkin.
    Samoiten kolmesti olen nähnyt rekan tien vieressä hätävilkut päällä ja renkaankappaleita tie täynnä. Juntit vaan painavat ohi ja yksi kehitysvammainen jopa tööttäsi jonon hidastuessa!
    No, noillakin kerroilla pysähdyin ja eihän minusta nyt mitään apuja ammattikuskille voi olla, mutta ainakin renkaankappaleet tuli kerättyä.

    Kertaalleen auto lipui hissukseen tienviertä hätävilkut päällä. Tulin juuri metsästä moottorisaha kourassa tien varteen aivan hikisenä ja eipä siinä, kuin saha maahan ja juoksuksi!Vanha rouvashenkilö oli vahingossa painanut hätävilkut päälle ja ei tajunnut, mitä tapahtui, niin hissukseen liruutteli menemään...hehehe
    Ja tuollakin kertaa taksi, linja-auto ja useampi henkilöauto ohitti hänet aivan välinpitämättömästi.

    No, kelkkaillessa en ole vielä törmännyt muihin kiinnijääneisiin, kuin itseeni, kun omilla mailla enimmäkseen painelen.
    Mutta uskoa sopii, että apua saa, jos tarvitsee.

    Jos kelkkailijat, kuten oletan, ovat melkolailla läpileikkaus normaaliväestöstä, en tosiaan usko, että edes puolet pysähtyvät empimättä ja pyyteettömästi apuun, vaikka eivät sen tarpeesta aivan varmoja edes olisi.
    Nyt lienee vaan niin, että ne, jotka yönsä hyvin nukkuvat, vastaavat tähänkin topikkiin ja te piru pieluksena makaavat, toivon vain, että jäätte joskus kunnolla jumiin ja saatte tosiaan odottaa sitä apua ja kauan...
     
  10. Tuulitukka84

    Tuulitukka84 Active Member

    Vs: Autatko miestä mäessä

    Toki :) Mutta maantiellä miehille ei naisen apu kelpaa, liekkö ottaa itsetunnolle tai jotaki. Kelkkaillessa ja moottoripyöräillessä kyllä.
     
  11. SRMK

    SRMK ET 340 Professional '86

    Vs: Autatko miestä mäessä

    Eipä oo tullu vielä tilannetta vastaan, että olis pitäny auttaa. Kerran olin ojassa sukset taivasta kohden ja tela syvällä, loppu
    usko ilman lapiota. Vanha papetso sitten ajeli Nissanillaan ohi ja peruutti paikalle. Siltä löyty kaks lapiota ja ukkeli autto vielä
    kaivamaan kelkan ylös. Kuulemma on ollu ite joskus samassa tilanteessa :D Eli jos joku apua tarvii, niin varmasti sitä multa saa!
     
  12. Taiger

    Taiger Well-Known Member

    Vs: Autatko miestä mäessä

    No aivan varmasti toppaan jos jollaki on kamppeet hyytyny tahi muuten näyttää apua tarvivan. Muutama talvi sitte Inarilla oli turistipariskunnalla vuokrakelkasta tukivarsi irronnu ja kaverin kans satuttiin paikalle. Kovasti oli kulkijat ihmeissään/huolissaan että mitäs nyt. Siinäpä Mäkkaiverin taitoja käyttäen "lainattiin" vuokrakelkan vähemmän kriittisistä paikoista kiinnityspultit ja parsittiin kelkka kasaan. Tehtiin vielä semmonen patentti että näkevät jos pultit löystyvät. Pääsivät jatkamaan matkaa ja toivottavasti myös perille.

    Oon myös ollu kaivamassa/vetämässä/työntämässä penkkaan ajanutta autoa Ranuan tiellä joitaki vuosia sitte.

    Ollut myös ite joskus tilanteessa jossa apu ei ois ollu pahitteeksi, mutta selvitty aina kuiten kotia.
     
  13. willik

    willik Well-Known Member

    Vs: Autatko miestä mäessä

    Viime talvena olin ite apua tarvitsemassa. Ojanpenkka yllätti, vähän ilmalentoa ja hyppäsin pois kyydistä. Olkapää lähti pois paikoiltaan eikä menny kuin sairaalassa lääkärin vetämänä takaisin paikalleen.
    Onneksi siinä tapaturman jälkeen odotellessa ja miettiessä, että miten täältä selviää pois, tuli pari ystävällistä kelkkailijaa jotka autto minut metsästä ambulanssin tavoitettavaksi ja toinen siirti kelkan tien varteen odottamaan hakua.
    Silloin apu oli enemmän kuin tarpeen.
     
  14. PakkanE_

    PakkanE_ lynx BD 3900 -13

    Vs: Autatko miestä mäessä

    itse kyllä olen pysähtynyt auttamaan tai ainakin kysynyt että tarvitaanko apua.. muutama viikko sitten mulla jääty bensaletku vanhasta rolollasta keskelle risteystä. Liikennettä oli reippaasti mutta kukaan ei tullut auttamaan kun 28asteen pakkasessa ilman takkia ja pipoa yksin pukkasin autoani sivummalle ettei olisi kenenkään tiellä. Moni kyllä hiasti kohalla, melekein pysähtyi ja tuijotti ihmeissään. Sillon mietin itsekseni että mikä ihmisiä vaivaa.. olen kyllä nykyään muistanu pittää takkia mukana aina ku autolla liikkeellä talavella..



    edit: ja tarpeeksi tupakkia
     
  15. arisal

    arisal Ski-Doo Summit T3 163" 2015

    Vs: Autatko miestä mäessä

    Ylläksen alueella itsenäispäivän2012 ja loppiaisen 2013 välisenä aikana tuli autettua aika monta kertaa kiinni jääneitä.Sataprosenttisesti kaikki oli vuokrakelkoilla liikkeellä.Suurin osa oli ulosajoja ja hankeen kiinni jäämisiä tuntureilla.Eipä siinä viitti ohi ajaa auttamatta.Mulla on aina ajossa lapio,kirves ja hinausköysi matkassa.Lapio oli em,aikana kovassa käytössä näiden kovaonnisten auttamisessa.Mulla ei oo koskaan niin kiire,ettenkö apuani ja tietämystäni kelkkailusta tarjoaisi.Palaute avusta lämmittää kylmässä tosi paljon.
     
  16. Tvaltra

    Tvaltra Well-Known Member

    Vs: Autatko miestä mäessä

    itellle kävi kerran vähä samanlaisesti.. tai oli siinä semmonen ero että ukkeli istu autossa tien laidassa ja naureskeli, kun kaivoin kelkkaa ylös.. ;D no siinä jonku puoli tuntia kaivoin nii lähtihän se sitte.. ja matka jatkui molemmilla ;D
     
  17. juhhuu

    juhhuu summit

    Vs: Autatko miestä mäessä

    Meillä kävi kerran kun olimme kauppaan menossa serkun kans näin että kun ajoimma soratien laitaa reki perässä ja yritimmä penkan yli, vaan eihän se karibo sitä noussu ylös vaan kaatui tien laitaan ja sammui. No aikamme sitä nyimmä käymään ja siihen pysähtyi entuudestaan tuttu mies henkilö lava autollaan ja ei noussu ees autosta ulos vaan avas ikkunan ja sitten alko täys vittuilu siitä että miten te tuommosella mopolla ootta liikkeellä, no miehen lähdettyä jatkoimma nykimistä ja paikalle osui lenkillä ollut nainen ja pysähtyi siihen juttelemaan ja kysyi että pitääkö hinata kaupalle mutta kieltäydyimme ja tämä jatkoi matkaa ja kerkesi käyä puolen kilsan päässä juoksemmassa kunnes tuli takaisin ja siinä samassa karibo hörähti käymään ja jatkoimme matkaa.

    Kaikista ärsyttävin oli kun käynnistysnaru oli poikki niin piti pyörittää kytkimen ympäri naru ja samassa käyntihäiriöitäkin oli.
    Mutta kyllä pysähdyn auttamaan jos joku vain apua tarvii.
     
  18. N-34a

    N-34a Polaris SB assault 800 & Indy 600

    Kaverilla levis vähä aika sitten kelkka reitille.
    Käveli tien varteen ja heilutteli apua ohiajaneille autoille, ei kukaan pysähtyny auttamaan. :mad:

    Ja kännykästä oli tietenkin akku tyhjentynyt pakkasessa.
     
  19. juhhuu

    juhhuu summit

    Vs: Autatko miestä mäessä

    Periaatteessa on velvollisuus pysähtyä kun omistaa serkun kans hinaus ja korjauspalvelun (räjähtävät). On myös mejän kelkkatiimin nimi.
    Yritys vasta kehitteillä ei toimi kuin naapurustossa. ;D
     
  20. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Vs: Re: Autatko miestä mäessä

    Tästä tullekin mieleeni juttu, jonka kuulin jonkin aikaa sitten kerhomme jäseneltä. Herra oli päräyttänyt mutkan pitkäksi kohtalaisen kokoiseen ojaan, ei oikein tahtonu yksin nousta. No, jonkun ajan päästä paikalle ilmaantui toinen keski-ikäinen ukkeli kelkallaan, ja kysyi, tartteeko apua. Tämä kaveri siihen, että kyllä apu kelpaa. Jolloin paikalle karauttanut reittien ritari vilkaisi kelloaan, totesi, sauna-aika alkaa, pitää mennä. Ja painoi kaasua..

    Mutta oli sentäs miestä kysyä :D

    Itse oon päässy kysymään vain kerran, silloinkin laitos oli jo kaivettu ojasta pois, joten talkoot oli sinänsä ohi. Sen verta pääsin jeesaamaan, että kerroin mihin voivat soittaa kyydin (lähin tie) kun kelkka ei piipitykseltään kyennyt nostamaan kierroksia liikkuakseen.
     

Suosittele tätä sivua