Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä vetopyörä92, 9/9/07.

  1. hidas

    hidas Boonboonpiipdokkeri

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Miehille jotka laittaa kuomun maaliradalle roikkumaan töihin mennessä ja ottaa sen pois lähtiessään mukaan. P.S ei tarvinnut jäädä sen takia ylitöihin ;D
     
  2. UniCorn

    UniCorn 600RR

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Olis itelläki tarkotus maalata nuo kelkan katteet uusiks vielä tälle talvelle ja siks aattelinki tulla
    kysymään viisaammilta neuvoja.
    Ite en oo maalannu kun mopon osia, ja nekin sillon aikoinaan kilikolimaaleilla sormi hellänä :)
    Eli ruiskulla aattelin maalata. Ruiskun käyttö kyllä on tuttua, mutta sit nää maalien ym. valitsemiset onkin
    se vaikeempi osuus.
    Oon lukenu tätäkin topickia ees taas ja ottanu aika paljon oppia. Mutta silti vähän vielä epäilyttää ja siks nyt
    kysynkin.

    (Pitkä lista kysymyksiä :D)

    Eli ihan pohjatöistä liikkeelle lähtiessä, ni onko sopivaa alottaa jollain 400-paperilla ja sit viimestellä jollain
    600-800-paperilla, vai onko liian karkeaa?

    Katteissa on valmiina edellisen omistajan maalaama musta väri, joten mitään tartunta-aineita ei silloin tarvitse?
    Mites pohjaväri, kun tarkotus olis punasta maalata?

    Ja sit se maalirumba :D
    Ajatus oli tilata tuolta automaalit.net sivuilta maalit ja kaikki mitä nyt yleensäkkin tarttee.
    (Oman paikkakunnan maaliliikkeessä ei saanut automaaleja, ja myyjällä ei oikein ollut tietoa muutenkaan katteiden
    maalauksesta :/ )

    Oonkohan ymmärtänyt oikein, että akryylimaalien kanssa ei tarvitse lakkaa?
    Vai onko se lakka vain lisäsuojana, eikä haittaa vaikka laittaakin?

    Joten voisko tämmösellä paketilla onnistua?:
    Paksukalvoinen akryylimaali (OC Akryyli)
    http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/%22830300%20OC/HS%22
    Kovete MS 25 1L
    http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/840029
    Akryyliohenne (1L)
    http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/840116
    Vai tarviisko vielä jotain muuta?

    Jos näihin saisin vastauksia ni olisin oikein kiitollinen :)
     
  3. Aqu

    Aqu IQ RR

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Ei tarvitse akryylin päälle lakkaa. Itse tosin olen laittanut mattalakan ulkonäkösyistä... Että ei siitä haittaakaan ole...

    Jos se musta pinta on hyvä ja se edellinen omistaja on hyvän tartuntamaalin laittanut, niin hio se pinta sillä 400 paperilla ja ruiskuta hiontaväri ennen akryyliä.

    Tuossa tuo hiontaväri -> http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/00226-275/SubProducts/00226
     
  4. cpcp_3pa3pa

    cpcp_3pa3pa Terhi

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    600 paperi riittää myös karhennokseen, jos muoviosia, niin älä vaan erehdy hiomaan maalia puhki muoville, sillä se paperi tekee muoviin hiontanaarmuja, joiden reunat nousee ylös kun laitat väriä/lakkaa. normaali punainen ei tartte mitään pohjasävyjä se on vaan melko huono peittämään.
    karhennat sen vanhan maalipinnan, maalaat uuden värin ja lakkaat. jos akryylillä, niin mustan värin karhennoksen päälle pelkästään se. minusta parempi, että akryylin maalaa silleen, eikä lakkaa, koska se ei sitä lakkaa siihen vaadi..
     
  5. stm

    stm Well-Known Member

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Jahas, huomenna nytkähtää nuot xp:n kuomut etiäkäsin. Nakon kuvia kun jotain saadaan aikaan.
     
  6. UniCorn

    UniCorn 600RR

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Vielä semmonen kysymys tuli mieleen, että mikä kitti kestäis, kun ois pieni halkeama toisessa sivuposkessa mikä olis kiva paikata :)

    Huomenna käyn ostamassa paperia ja sit alkaa hiominen :)
    Näillä ohjeilla pääsenkin jo hyvin pitkälle, kiitos siitä :)
     
  7. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Alkaa taas kuulemma liukkari Baset palaan takas,ainakin PPG:llä 8)...huhuja kuulin :)
     
  8. Värjäri

    Värjäri Well-Known Member

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Hienoa! Pirun voc- päästöt...
    Ja PPG on "the aine" ;)
     
  9. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Nuo 1K lakat oli sitte MIPAn tai PPGn ni tarkotettu pikkupaikkauksiin häippärin kanssa!
     
  10. cpcp_3pa3pa

    cpcp_3pa3pa Terhi

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    ihanata ! :-* vesiohenteisten paskojen kanssa saanu tapella niiin monesti naama syltyssä.. :mad:
     
  11. Aqu

    Aqu IQ RR

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista


    Niin eihän sitä hinkkaria välttämättä tarvi, mutta lähinnä juuri tuon peittämisen takia...
     
  12. cpcp_3pa3pa

    cpcp_3pa3pa Terhi

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    kyllä ne 1-k lakat on tarkotettu ylimaalauksiinki, tosin hiottaviin semmosiin. jos käytetään isoa hippua lakan sekaan, niin semmoset vedetään monesti 1k lakalla, hiotaan ja lakataan 2k lakalla pinta, joka myllytetään. näin olen ainakin ymmärtänyt. mutta joo on tullu parit okkelin muovit kynsittyä maaleista pois ja väriteltyä uudestaan. jopa yhet revin sivuposket väritin ja kestävät niistäkin saa, mutta työtä se ottaa. alunperin ne oli maalattu käläkälällä, joka piti hioa pois epäkeskolla ja 120 paperilla. (vaikka yleensä muovia ei ole vara mennä paperilla hiomaan, koska muuten nostaa tikut maalaukseen) tässä kuomut hiottuna.
    [​IMG]
    sitten ne piti hioa ohuemmalla paperilla ja pohjustaa muovitartunnalla, jota ennen hyvä rasvapesu.
    [​IMG]
    hyvää ja paksua 2-k hiontapohjamaalia n. 2-3mm kerros (toimii melkein kuten ruiskupakkeli, mutta maalin ominaisuuksilla, ne tikut näkyy melko hyvästi tuossakin, mutta epäkeskolla 400 paperilla nätisti hiomalla ne sai pois)
    [​IMG]
    välillä muistaa vastustaa, kun lupailee liikaa iltahommia ja joutuu tekeen päivällä normaalit työt ja yöllä muita. lähin kiireellä maalailemaan, niin aikaseks ei saanu muuta, ku pari valumaan. no ei siinä auttanu, ku ottaa ja hioa maali seuraavana päivänä.
    [​IMG]
    sitte teki jo mieli alkaa kynsimään paremmalla ajalla ja semmoset niistä sitte lopulta tuli. värinä on musta raskaskonemaali puolikiiltävänä. pikkuhiljaa oppii, että ei kannattais näitä hommia tehdä liian kiireellä.. ::)
    [​IMG]
    tuli maalattua myös puolikasta kuomua. karhennokset karhunkielellä ja 600 käsihiomapaperilla, rajakuset teipillä ja paperilla loppukuomu piiloon.
    [​IMG]
    tämmönen siitä sitte tulla muljahti. maalina punainen raskaskonemaali täyskiiltävänä.
    [​IMG]
    sitte vielä piti kynsiä yks lynkerön lasikuitukuomu, ei menny taas ihan putkeen. pesin kahteen kertaan rasvapesulla, mutta parista halkeamasta tuli ilmeisesti jotain paskaa, kun maali lähti sen kohdalta juoksemaan karkuun. ei auttanut, kun hinkata se sormella sinne halkeamaan, odottaa, että se kuivaa ja hioa läpi ja vetää pinta uudestaan. tässä kuvassa eka maali. sorry huono kuvanlaatu.
    [​IMG]
    tässä toista kerrosta, jonka vedinkin sitten pelkällä lakalla. hioin ne halkeaman röpelökohdat varovasti tasaiseksi epäkeskolla, niin ei tarvinnut laittaa uutta maalikerrosta, vaan pelkkä lakka riitti. että semmosta.
    [​IMG]
     
  13. pena78

    pena78 AC 9000rr -18 ,ZX WC-Mod. ,mach-z 800-98

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Sami käytikkö jousto ainetta?
     
  14. cpcp_3pa3pa

    cpcp_3pa3pa Terhi

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    en.. noissa poskissa joustoaineesta on vaan haittaa..
    jos tuohon joku paksu keppi raapasee muoviin asti, niin samallalailla siitä lähtee sillonki se maali. ilman joustoainetta tuo maali on kovempi ja kestää pienempiä iskuja ja muuta hinkkausta paremmin..
    ja kuivaakin ilman joustoainetta puolet nopeammin..
     
  15. pena78

    pena78 AC 9000rr -18 ,ZX WC-Mod. ,mach-z 800-98

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    jousto ainehhan pitää elastisena pitkään tuon maalin..kuivuu joskus,ehkä? ;D
    täällä huomattu vaa semmonen asia että kestää paremmin nojailla pakkasella ku on jousto ainetta ettei lohkee,muutenha se ja sama jos kepakko tai kivissä raavittaa nii lähtee slaissia!

    nuissa revi ja revon sivukuomuissa kun tuota nojailu pintaalaa on aikalailla.. ;)
     
  16. adrealine

    adrealine Guest

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    hassua miten jäi revin mittari muovissa toi kuvio näkyviin :eek:
    [​IMG]

    vähän eri valossa näyttää erin väriseltä :D
    [​IMG]
     
  17. cpcp_3pa3pa

    cpcp_3pa3pa Terhi

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    voe pillu..
    värjäsin ite justiin samanväriseks revin yläkuomut.. ;D
    onneks ei tuu itelle.. ;D
    ja noita kuvioita ei saa piiloon, kuin hiomalla+pohjamaalilla ja uudestaan hiomalla.
     
  18. kinginkalteri

    kinginkalteri Well-Known Member

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Minkä hintasta about on tommoset Revin konepelti+konsoli maalauttaa yksiväriseksi ilman mitään kuvioita?
     
  19. hidas

    hidas Boonboonpiipdokkeri

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Eppä ole ainut. nim.merkillä: Taidanpa lähteä talliin hiomaan juuri maalatun konepellin ja huomenna katella eri väriä ;D
     
  20. kinginkalteri

    kinginkalteri Well-Known Member

    Vs: Kuomun maalaus - saa laittaa kuvia itse maalatuista kuomuista

    Älä suotta, saat vaihossa orginellimustat tilalle ku laitat nuo maalatut tännepäin ;)
     

Suosittele tätä sivua