Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jounia

    jounia Skidoo summit 600 165" -22

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No alunperinhän täällä varmaan porukka on provosoitunu siittä ku te vertailette työkelkkoja vuoristokelkkoihin omaamatta kuitenkaan JUURIKAAN MINKÄÄNLAISTA säännöllistä ajokokemusta tuolta vuoristo-osastolta. Luulis että sillon olis niin ku vaikia verrata millään osa-alueella... oikiasti.
     
  2. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Niinno, vertaillaan niitä muitakin kamppeita yhtälailla.

    Osaan sanoa kyllä ihan ilman koeajoakin että kanttiladaa, nissan micraa tai fiestaa en ajokikseni huoli. Tiedän, tai tiesin, laitetta omistamattakin että Polariksen mönkkäreitten sutittamista vaativa nelivetosysteemi on varsinkin suolla hemmetin huono verrattuna vaikkapa Yamahan nelivetoon.
    Nyt omistan Pållen mönkkärin, ja olen edelleen samaa mieltä. Muut asiat ratkaisivat mönkkärivalinnassa.

    Tiedän omistamattakin että mounttaini kairaa syvemmällä kuin viisysi. Tiedän senkin että mounttaini vaatisi melko reilusti säätöä että sitä olisi yhtä kevyt viedä kuusikossa (tarkoitan siis voimalinjan säätöä jne. Jokuhan tosin sanoi että nykysummasessa on miehleinen voimalinja vakiona, mutta sillä ei ole merkitystä minun mielessäni koska brp kiintiöni on toistaiseksi täysi). Samoin tiedän että mounttaini ei sovi samasta puuvälistä kuin viisysi, saati kakspökäle, ja jos sitä joku eppäilee niin on hyvä ja ottaa mittanauhan käteen ja todetkoon itse.
    Ja ku ei piruvie täälläpäin ole niitä vuoriakhaan..


    Loppuun sitten vielä muutama ;) 8) ::) :-X
     
  3. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tähän väliin voisin muistutuksena heittää edellisen kokemukseni leveätelasista. Kyseessä oli 59ace koneella ollut lyne. Tiiä häntä onko hyvä vai huono esim. viisysiin verrattuna.

    Tarkotus oli vallottaa porukalla tunturi ruotsinmaalla. Ongelma tuli vastaan, kun päästiin avojängältä metsän reunaan. Maasto nousi 50m matkalla ehkä metrin, ei ainakaan enempää. Tuossa lumessa yritettiin saada wt- värkki etenemään suoraan. Mutta ei mihinkään. Eikä ollu kyse ajotaidosta. Yritettiin vauhdilla, täyskaasulla, hiivittämällä ja kaikilla variaatioilla ja päädyttiin lapiointitalkoisiin joka kerta, aina hiukan eri etäisyydelle tuulenpieksämältä jänkähangelta. Kyseistä laitetta ei oltu juurikaan varusteltu, joten ihan möhkö se ei ollut. Mutta Lunta oli paljon ja erittäin pehmeää puuteria koko 150cm syvyydeltä.

    Eli ei mennyt tasaisella suoraan ajotekniikasta riippumatta.... ???

    Jaa että miten mountainit...remmikäryn saattelemana käytiin huiputtaan tuo ylläksen kokoinen patti :-*

    onneksi noin vaikeita kelejä ei ole siellä, missa tämän topicin oldschoolkansa ulkoiluttaa panssareitaan, ei tule paha mieli

    jospa juttu tällä jatkuisi taas jokusen faktapitoisen puolustautumisen verran...
     
  4. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tässä on pakko kysyä että paljonko ace kone painaa siinä keulilla?

    Itselläni oli taannoin koeajossa v1000 Ranger, eikä sillä päässyt umpisella loivaankaan ylämäkeen. Viisysi kiikkui saman mäen kävelyvauhdilla, ihan kuin ei mäkeä olisi ollutkaan...
    Rangeri ei noussut vauhdilla, ryömittämällä eikä mitenkään, ja mäki oli oikeasti loiva.
     
  5. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Samalla vauhdilla ehkä näin, mutta kun ominaisuudet mahdollistaa nopeuden yli 60km/h puuteri umpisessa niin ei kairaa enään niin syvällä kuin 59.

    Ei pidä paikkaansa. Moni kampe pelaa jo vakiona hyvin. Ja jos joistakin haluaa kytkennät alas niin reiluja säätöjä ei välttämättä tarvi, ainoastaan esim. jousta tai ramppia vaihtoon.(15min. homma)

    Pajukosta löytyy ehkä nuita kapeita välejä. Normi Suomalainen mettä ja tilaa löytyy 100cm leveelle kamppeelle helposti. Ei ne puut tuntumalla kasva. Samasta välistä ei välttämättä mahdu, mutta voi sitä mennä toisestakin kohtaa tai jopa sen toisen paikan vierestä.
     
  6. N.Opee

    N.Opee Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Joo seurattu on, mutta nyt on niin herkkä paikka ettei uskalla ottaa kantaa. Ei tässä ole kyse mistään muusta kuin kulttuurieroista. Se mikä kenellekin on jyrkkä rinne, paljon lunta, paljon sosetta jäällä tai raskas kuorma reessä on tosiaan vähän liukuva käsite. Mulle riittää ihan hyvin kun tiedän millä itse lähden liikkeeseen kun tarvii, mutta joskus olis kiva nähdä miten sinne jollain muuntapaisella kelkalla tullaan.

    Miten se kuvanlataus nyt kannattaa tehdä kun ei tuo suoralainaus taas vaikuta toimivan ?
     
  7. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ei teillä pojat se närästys näemmä lopu... Ja näin viikonloppuisin ei syrjäperien apteekitkaan ole auki, että Rennien ostoon pääsis... ;D

    Mutta kieltämättä on kyllä lysti seurata tätä jo uskonnolliseksi kiihkoksikin pian luokiteltavaa parkua siitä, kuinka me WT miehet ollaan niin kovin pakanallisia.

    Sanot sitä taikka tätä, niin aina löytyy joku kätevä perustelu sille, miksi joku toinen on parempi, ku se toinen.. Ja kun te tuossa edistyksellisyydessänne vollotatte niiden omienne puolesta, niin lukaiskaapa vaikka nuo tämän vuoden puolella käydyt keskustelut. Minä itse muiden muassa olen jo muutamaankin topikkiin kirjoittanut, että uskon noiden mountainien kyvykkyyden.. Onko se ohut vuoristoilma niiden kukkuloiden valloituksen tiimellyksessä saanut päät pehmenenään, kun ei noinkaan suoraan kirjoittelut mahdu kaaliin?? ???

    Noh, onanoikaapa nyt oikein kunnolla, sillä kuten todettu, mallivuosi 2014 tuopi ihan uudenlaisia tuulia 8)

    Ja olkaa huoleti.. Kun te olette huolissanne siitä, ettette jaksa tuommoista isoa Päällikköä luotsata, niin kyllä me leveisiin kelkkoihin tottuneet niitä teidän puolestanne voidaan kuskata.

    ;D
     
  8. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Nyt ei ole faktaa kilon tarkkudella, mutta se on aikalailla kakstahtisen nestemotin painonen. eroa tulee sähköstartin ja akkuhilppeitten verra + ehkä muutama kilo?

    600ace painaa ehkä puolet v1000- koneen painosta

    Ja edit: en usko että tuo 59ace on lähelläkään parhaita leveätelasia kuluissa
     
  9. Janme

    Janme Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    +0
     
  10. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No nyt se selvis. Se olikin kuskista kiinni.

    Toisaalta onko kukaan sanonut, että ajaa sillä huonommin kuin joku toinen samaisella kamppeella. Aika harva Suomalainen tuon tunnustaa. Ennemmin ilmoittaa olevansa homo tai ettei enää seiso. Verrattuhan tuota on muihin vehkeisiin ja luonnollisesti verrattaessa ajettavuus yhtenä vakiona kuuluu verrattaviin asioihin.
     
  11. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Niinno, melko safööri pitää olla että ajelee yli 60km/h umpipusikossa. Luulenpa että jää sinultakin tekemättä.

    Juu, ja sitten ketjukoppaan vähän pienempää välitystä..

    Niin, paljon täällä on noita harventamattomia risukoita joista läpipääsy on nippanappa viisysilläkin. Ranta- ja saarikoivikoista ei ruukaa löytyä viisysin ja kakspökän jälkien lisäksi muita jälkiä, miksiköhän niin? ???

    Ja sieltä pensikosta löytyy viisysin mentäviä rakoja paljon enemmän kuin mounttainin mentäviä rakoja, siinä on se juju.
    Ja jos ei etiäppäin pääse, niin mie perruutan sammaa jälkeä takasi. Onnistuuko mounttainilla? ;)
     
  12. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ammuimpahan vaan alas väittämäsi.

    Miksi. Jos nuissa on ollu jo jonnin aikaa melkeimpä lyhyimmät välit mitä voi laittaa. Ja jos mennään laittamaan välitystä kovin paljoa lyhyemmäksi niin pitää sitä muutakin tehdä, eihän kakkonen pelaa niin kuin pitää...

    Totta se on joku perverssio sinne vääntyä. Jos 59:llä jostai ajetaan läpi niin kyllä siitä pensaikosta ajetaan myös summasella.

    Ei yhtä hyvin. Toisaalta aika harvoin tulee ajettua nuihin risukoihin vaan parin kymmenen metrin suunnan muutoksella löytyy väljempää. No kerran viis ysillä. Tosin ei silläkään päässy siellä taakse päin kun lumen alla olevat pensaat veivät kantavuuden ja peruuttaessa suttas ja sukset tarttuivat risukkoon. Kokeilin jatkaa eteenpäin vauhdilla ja lopulta koko kelkka oli ranteenvahvuisten koivujen varassa 30cm lumipeitteen yläpuolellla. Onneksi en ollu yksin liikkeellä.
     
  13. PakkanE_

    PakkanE_ lynx BD 3900 -13

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    kyllä mie kaveria sivusta seuranneena piän että pätkämiehellä ei ainakaan tylsää tule!

    http://vimeo.com/61031166
     
  14. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Sinähän vain vahvistit sanomani. Johan se kulkee pätkäkin pinnassa kun hanat auki laulattaa, vaan mitenpä laulatat hanat auki tiheässä kuusikossa?

    Niin, mullaki oli IQ:ssa samat välitykset kuin RMK:ssa (kaiketi, muistaakseni 21-41), vaan kovin oli pitkät kuusikkopujotteluun.

    Kyllä, pensikoissahan se ajaminen hauskinta on. Jos pukkaat summasella samasta raosta kuin ite änkään viisysillä, niin luulenpa että pääset eturungon vaihtoon.. ;D

    No ei se viisysikään raivaussaha ole.. ???
     
  15. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?


    Lainaus käyttäjältä: jysse - tänään kello 11:44
    Totta se on joku perverssio sinne vääntyä. Jos 59:llä jostai ajetaan läpi niin kyllä siitä pensaikosta ajetaan myös summasella.

    Kyllä, pensikoissahan se ajaminen hauskinta on. Jos pukkaat summasella samasta raosta kuin ite änkään viisysillä, niin luulenpa että pääset eturungon vaihtoon..

    Kyllä tässä on poromiehenä tullu koko talvi tunkeuduttua samasta raosta tukivarsikelkalla ku on kakspuokki ukot eellä menny, Ihme kyllä näihin mountaineihin saa monen levysiä tukivarsia tarpeen mukaan!!!!

    Mielenkiintoista olis mitata esim 600 BDn 89cm raideleveys vastaan 59 vuotsolaisilla niin taitaa olla että 59 kiilautuu kuustenväliin ja mountainilla ajava kaveri nappaa vasaa sarvesta ;)
     
  16. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No yleensä se on kuskista kiinni... Nykyaika tietty on aikaansaanut sen, että tekniset vempeleet antavat anteeksi kuskin tekemiä virheitä, sekä ajotaidon puutetta.. Otetaanpa esimerkki, josta ette tule pitämään:

    Kun on huomattu, että se oma kelkka ei kulje tai pääse tarpeeksi, niin yleensä sitä pitää koittaa parantaa. Ja jos parantaminen ei riitä, niin sitten pitää ostaa semmoinen jolla pääsee.. Onko tuttua? Siellä rinteessä ei kelkka nouse niinku pitää (tai kaverilla), niin sitten hommataan semmonen kelkka, jolla pääsee. Hyvä siinä on sitten Shellin baarin nurkassa lippalakki vinossa kehua batteripurkki kourassa vetomiehen elkein, kun tosiasia on, että jos matosta napataan puoletkin harjakorkeudesta pois tai konetta ruunataan 50 hp verran, niin kusessa ollaan, eikä kelkka enää kulje ja ajaminen muuttuu ihan paskaksi touhuksi.

    Toista se on, kun on opetellut ajamaan vanhalla tehottomalla lisumattoisella ja ylläpitänyt sitä ajotaitoa ilman automaattista ajatusta pidemmästä ja karkeammasta matosta, tehokkaammasta koneesta sekä kaikesta muusta elämää helpottavasta.

    Kokeilkaappa kerrankin. Ja nyt ei sitten kannata tulla itkemään, kuinka sillä verrokilla ei pääse nilkkalumia pidemmälle. Minun nähdäkseni ajotaito on siinä vaiheessa pettänyt ja kenties on sitten parempi pitää päänsä kiinni ja könytä takaisin sellaisen kelkan puikkoihin, jolla pääsee ja uskaltaa ajaa.

    Se, että minä koen oikeudekseni mekastaa näiden leveämattoisten puolesta on monien mielestä varmaan aika ikävää.. harmi. Minä kuitenkin olen elämäni aikana oppinut tuollaisia laitteita viemään ja sitä kautta arvostamaan, eikä minun mielipidettäni ihan millä tahansa hentoisella yrittelyllä saada väännettyä mihinkään yleisesti hyväksyttyyn muottiin.

    Syy siihen, miksi minä täällä näistä mekastan on hyvin yksinkertainen. Eli en ole kovin hyvä sietämään mitään yletöntä sanelupolitiikkaa. Se, että vetomiehet kuvauttavat toisiaan ja itseään mitä mielenkiintoisimmissa tilanteissa, kamera vinossa ja kelkka upissa, on mielestäni ihan viihdyttävää katseltavaa, mutta valitettavasti ei mitään muuta. Se, että kelkka on jossain jumalattoman pahan näköisessä paikassa jumissa on osoitus siitä, että ei eteenpäin päästy. Pettikö ajotaito, vai kelkan menohalut? Ja ne kuvat, joissa sitten mennään, ovat usein sellaisia, joissa kelkan sukset piirtävät taivaita ja lumi lentää.. eli vauhtia on sitten niin, että riittää.. Turha siinä on enää piipittää, kuinka "nuo kyllä kelluvat". Joopajoo. Kelluuhan ne.. Senhän oikein huomaa. Ihan jokaisesta postatusta kuvasta. ::)

    Sama noista vertauksistanne ja kysymyksistänne, kun vertaan mountainien kulkuhaluja tuolla normireitistöllä, reissulastiin pakattuina.. Kyllähän ne varmaan ovat ihan loistavia jokareissun kelkkojakin, mutta jostain hassusta syystä en vain ole ikinä törmännyt ensimmäiseenkään sellaiseen täysin lastattuun reissujuhtaan noilla matkoillani. Jokunen sellainen reissu on tullut tehtyä ja toki, monenmoista matkaajaa olen nähnyt.. On ollut täyteen lastattua tourinkia matkalla jäämerelle ja takaisin, on ollut täyteen lastattua leveämattoista GTtä matkalla Kilpparin tuntureille ja takaisin, ja onpa joku hurja jopa ollut liikkeellä täyteenlastatulla pätkälläkin, matkalla Kiirunaan ja takaisin, mutta ei ensimmäistäkään mountainia.. En väitä, etteikö niitä tuolla risteilisi, mutta hieman kuitenkin epäilen, että tokkopa noiden Summittien ajomukavuus riittäisi tuollaiselle tuhannen kilometrin turneelle... Voin toki olla väärässäkin, mutta kuten todettu, kun ei omin silmin ole nähnyt, niin.... ::)

    Ja nyt ei pidä kuvitella, että minä en tuohon edellämainitsemaani kellumiseen usko. Uskonhan minä nyt toki. Onhan se selvä, että reilu nelimetrisellä, neljäkymmentäsenttiä leveällä matolla varustettu alle kaksataakiloinen kelkka pysyy pinnalla. Niitä vaan ei hirmuusti noista kuvista voi todeta. Ja se mitä ei todeta, ei uskota, eikö niin. Sama kuin teillä. Kun ei meillä WT miehillä ole päähän ruuvattua kypäräkameraa mukana, niin eihän nuo leveämattoiset sitten mihinkään pääse ja sitäkautta jokainen, joka kehuu noiden myyrien kulkuhaluja ovat joko valehtelijoita, tai eivät ole pahaa paikkaa nähneetkään. Ummessa ne ei pääse, rinteessä ne ei etene ja soseessakaan ne eivät kulje, kun eivät ole teidän luotsaamina kulkeneet.. Voi harmi. On ilmeisesti olleet aivan vääränlaisia kulkineita joko teidän asenteelle, ajotaidoille tai miten vaan. Ja tähänpä on ihan turha taas parkua jotain alentuvaa sontaa, kun totuus ilmeisesti on juurikin noin. Noh, oli kenties hieman provosoivasti kirjoitettu, mutta lukaiskaapa ennen falsettiin nousua noita omia kommenttejanne ja niissä olevia käteviä viittauksianne omiin vetomiehen taitoihinne, ajokokemuksiinne, kilometreihinne ja ties mihin, verrattuna meidän muiden ajohaluihin ja taitoihin, sekä kokemuksiin näiden vekottimien puikoissa.

    Olen pahoillani, että ette ole saaneet minua aivopestyä tai masennettua noilla omilla kirjoituksillanne. Se vain ei kuulu tapoihini. ;D

    Ja edittinä jotain, mikä piti jo eilen kirjoitella, mutta unohtui surkeasti..

    Käykääpä vaikka vilkaisemassa Dootalkin puolelta Ameriikan poikain reaktioita tuosta PäälliiköKomentajasta.. Kun joku totesi, että kai sen oli amerikaanot keksineet, jos olis pätevä laite, niin nuo reaktiot Lynx 2014 keskustelussa valaisevat asiaa hieman.
     
  17. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tämä juuri. Näissä keskusteluissa muutama kehuu itteään ja sinä olet yksi niistä. Muut huonoja Nalle hyvä.

    En jaksa edes alkaa lukemaan loppua mitä olet suoltanu. Keskustelussa keskustellaan --> ei kirjoiteta novellia. Pitäis sen vertaa tajuta. Luulet, että nuin pitkän tarinan kirjoittamisella saat vakuuttuneeksi muut. Vaikka tuon lukisikin niin vastauksen pituus olisi vielä pitempi, jos siihen ottaisi kantaa.
     
  18. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Herää kysymys että miksi summitilla pitäs lähteä tuhat km ajamaan reittiä, en kyllä lähtis työkelkallakaa :)

    Ja varmasti ajomukavuus mountainissa riittää, jos vaan on sellainen kuski jota kiinnostaa sellainen reissu ajaa..
     
  19. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Niin no, minä olen noilla paskoilla leveämattoisilla omat ajoni pärjännyt, joten kun ei kelkka ole hyvä, niin silloin kuskin täytyy olla hyvä.. Eli tämä olettamus minun ajotaidoistani on vain teidän aikaansaamaa.. Eli ei minun keksintöäni. Vai onko tuossa joku muu vaihtoehto. Valehtelijaksi en itseäni tunnusta, joten jos keksit syyn sille, miksi niinkin epäkelpo kulkine, kuin leveämattoinen kulkee minun ohjastamani sinne, minne minulla on tarve ollut kulkea, niin kerro se toki. Ja vastaukseksi ei riitä se, etten ole ajanut tarpeeksi pahoihin paikkoihin.

    Ja tuohon toiseen kommenttiin liittyen: Ensimmäiseenkin vastaukseeni liittyen: Kannattaisi kenties lukea, mitä muut kirjoittavat, eikä vain olettaa, mitä ne kenties tarkoittavat.

    Minun mielipiteeni kun ovat aika usein perusteltuja, eivätkä ihan pelkkää "+0" tai "voi vitttuuuuuu, pääsee niillä" -tasoa. 8)

    Ja pezq:n toteamukseen senverran, että tässä on yksi kaheli, joka juuri STllä ja 5900sella noita pitkiä reissuja olen tehnyt.. Ja jos Luoja suo, niin teen vastakin.

    Ja edittinä: Minä en pidä itseäni mitenkään erinomaisena kuskina. Pää on kieltänyt jo useamman vuoden ajan. Toki, on tullut ajettua semmoisia suorituksia, joista on jälkeenpäin ollut ihan tyytyväinenkin, mutta mitään huimia ajosuorituksia ei ole tullut tehtyä. Eli olkoon tämä helpotuksena teille, joilla itsetunto on naarmuttunut, kun olen omia pääsemisiäni kehunut.. Liekö sitten syynä erinomaisesti pääsevät kelkat.. Mene ja tiedä ;)
     
  20. jysse

    jysse Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Miten näitten viestien sanoma on sama. Jos sinä väität jotain niin kai siihen on jollain oikeus vastata. Sitten jos vastaus osuu niin olet niinkuin mitään et olisi sanonut tai väität jotain muuta.

    Jos mies väittää tietävänsä jotain niin silloin luulis olevan häpyä ottaa vastaan kritiikkiä tai sitten ei ole mies ollenkaan.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua