Nytro kestotestissä - touring mode

Keskustelun 'Projektit' on aloittanut käyttäjä Reverend_, 11/12/11.

  1. Juhnus

    Juhnus RX-1 ER-SP

    Mun Nytro


    Joo enpäs kattonu tarpeeks tarkasti kuvaa.




    Papatilla poristu
     
  2. PKE

    PKE Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Mitä toi Excell Motorsportin putki tuli maksamaan sulle?
    Ja mistä tilasit?

    Mulla on kanssa kertaalleen nippuun hitsailtu alkuperäinen kiinni.
    Vaikuttais että noille olis tarvetta pikkuhiljaa joka Nytrossa. On tuo alkuperäinen niin paperin ohutta kamaa. (S=1.0)
    Putket lienee tuossa Excelissäkin samaa kokoluokkaa, eli: Ø35 -> kollektorin jälkeen 1-mutkapala n.Ø44-45 , ja mutkien välissä vaihtuu Ø50,0.

    Näyttäis olevan 400 taalaa ilman rahtia/tullia/alvia niiden nettisivuilla.
    Materiaalina SS 304 austeniittinen rosteri.
    (Hienon näköinen, mutta ei tokikaan kestävyydelttään paras pakoputkimateriaali...)
     
  3. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Yhden taaemaan kiinnikkeen ja saumoja hitsailin kesällä.. Tää on nyt vissiin se seuraava vaihe?!?

    Käsittääkseni tuosta on ollut enemmän hyötyä silloin aikojen alussa, kun ne todella oli eriparia ja eri vauhteihin tehty.. Noissa oli heittoa ehkä muutama kymppi per piikki mutta tuon akselin kierous siirtyi vetopyöriin sellaisenaan. Eli jos nuo vetopyörät olisi pyöräyttänyt sorvissa suoralla akselilla, olisi lähtenyt se muutaman kymppi sieltä täältä hampaista..

    Otin suoraan Aaron Excelliltä. Siitä on varmaan vuosi aikaa kun hommasin varalle.. Silloin oli eri kurssi.

    Ei tullut noita mittoja katottua muuten paitsi tämä on n. 15mm pitempi. Alkuperäinenhän ahdistaa siitä kollektorin jälkeen, varsinkin jos on huonosti hitsattu ja valahtanut putkeen.. ::) Mikäs se sitten olisi parempi materiaali? Olisin mielelläni ottanut kyllä heti sellaisen joka kestää....

    Putkia en nyt päässyt vertaamaan peräjälkeen samalla kelillä, vaikka tarkoitus oli. Tuntuma on että kierroksia tuli lisää. Soundiin tuli hyvin tervetullut päivitys ja se on nyt paljon sporttisempi. Jos on yhtään sävelkorvaa niin kannattaa jo sen takia laittaa harkintaan.
     
  4. PKE

    PKE Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Kyllä tuokin varmaan paljon kestävämpi on kuin se vaan liian ohuesta aineesta tehty alkuperäinen. Taas asia josta tingitty painosodan vuoksi.
    Ferriittiset rosterit on austeniittisia hiukan parempia noissa pakoputki kohteissa. (murtolujuus kuumana) 409,439,441
    Se kuristava kohta siinä kollektorin ja putken loppupään välissä ei ole mielestäni siihen "vahingossa" tehty. Sillä lienee joku tietty merkitys esim keskialueen käyttäytymiseen tms.

    (Esim. Apexissa hoidetaan Exupilla koko kierrosalue optimiksi, mutta tässä 3-syl. vain helppo&halpa kompromissi. ;))
     
  5. Rautane

    Rautane Catti ja 600 xp-summit

    Vs: Mun Nytro

    Juuh, mutta vieläkös sulla ihistää sen akselin kanssa? Kun meinasin vaan sitä, että heitä se epäkeskeinen akseli sorviin ja pyöräytä muovipyöristä siivu pois, niin saat pyörät pyörimään suorassa, vaikka akseli vipattaakin.
     
  6. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Akselin kanssa kävi niin että Yamaha totesi sen olevan toleranssin sisällä. Mielestäni sellaisen osan kuin vetoakseli voisi kyllä tehdä tarkemmin, varsinkaan kun en ymmärrä miten noin suuri heitto voi edes kustannuskysymys olla...

    Käppyröitä katselemalla näin varmaan on, kaikissa keskialueen tehot putoavat avarammalla putkella.. http://www.ty4stroke.com/threads/new-fx-nytro-performance-parts.62992/

    [​IMG]

    .. mutta lisäämällä vaimennin tilanne on eri? http://www.ty4stroke.com/threads/excell-fx-nytro-ehaust.47214/page-4

    [​IMG]

    Voisiko ajatella että lisäämällä k&n kitti saisi tehot myös tuolla alueella vakion yläpuolelle?

    [​IMG]
     
  7. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Eturunko on kestänyt hitsattuna jo tuhannen kilometriä.

    Kiertää nytten plussakelillä mutta pitävällä alustalla n. 9000 +-100 kierrosta, vähän pohjasta ja vauhdista riippuen.. Pitää antaa olla nyt noin ja toivoa että korkeus kompensoi kierrokset 8)

    Kahvanlämppäreihin on haettu kanssa lisätehoja. Alkuun meinasin että muutan ohjausta ja hommasin jo tuollaisen http://oxford-products.com/us/products/Heaterz-V8-Heat-Controller.html Toimii samalla periaatteella kuin lämppäreiden ohjaus vakionakin, eli pätkii virtaa kahvoille.

    Etunahan tuossa olisi ollut että kahvanlämppärit olisi saanut päälle ilman että moottori on käynnissä -> olisin saanut lämmiteltyä tuota litium-akkua (Shorai LFX24L3) starttikelpoiseksi. Noin 10 asteen pakkanen hyydyttää akun ja starttiin tarvitaan apuvirtaa tai turhan monta yritystä, mikä ei tietenkään ole hyvä startin käyttöiän kannalta tai muutenkaan..

    Halusin kuitenkin pitää tuon alkuperäisen numikan peukun ulottuvilla, kun ei tuota säädintä olisi hyvin saataville saanut ja tuossa olisi ollut tehoa 5 pykälää kun tangon namikoilla saa sen 8 pykälää.. vähän tarkempi säätö kelin mukaan. Tykkään kuitenkin ajaa ohuilla hanskoilla ja siten lauhallakin kelillä pitää löytyä hieman lisälämpöä.

    [​IMG]

    Päivitykseen kuuluu tarvikelämppärit Duellilta (myös koukut lämpenee), brp korkit ja tupet. Korkit ei ole aivan nytron tangon mukaan tehdyt, en tiiä pitäiskö noiden istua täydellisesti, nyt väliin jäi rakoja mutta täytin ne liimalla ennen tuppien paikalleen liu'uttamista.

    Nythän pitää huomioida että ECU ohjaa lämppäreitä, eli mahdottomia ei ehkä uskalla sen läpi virtaa ottaa ihan vain ettei tarvitse mennä marmorille mustan muovimöykyn kanssa... Vakiolämppärien vastus on manuaalin mukaan 6,12-7,48 ohmia. Jos lasketaan 13V jännitteellä lämppärin imemä virta saadaan n. 1,9A. Tarvikkeissa on kahden sijasta kolme johtoa joista toisen parin vastus 4,4 ja toisen 8,2 ohmia, eli vastaavasti virrat 3 ja 1,6A. Koska lämpöä piti saada hieman lisää kytkin tuohon "kuumempaan" piiriin. Lisäksi pitää huomioida kokonaisvirrankulutus, mikä ei vakiosta nouse sillä kelkassa on jo xenonit jotka vapauttavat watteja 2x25W kun lämppäreiden teho kasvaa n. 2x25W -> n. 2x40W. Jos haluaisi vielä enemmän tehoja voisi laittaa piuhat yhteen jolloin saisi sitten täydet 60 wattia per kahva... Jenkeissä ovat tehneet noitakin kytkentöjä ilmeisesti ilman ongelmia http://www.ty4stroke.com/threads/finally-warm-hands-rsi-work-great.68176/

    Kahvat lämpenevät nyt huomattavasti nopeammin ja kuumemmaksi kuin aiemmin.. ehdottomasti kannattava muutos eikä edes maksanut paljoa (jos ecu vaan kestää), tämän kun teki yhden orkkis lämmitinelementin hinnalla! Korkit auttaa varmasti pelkästään tuohon lämpenemisnopeuteen suurimmaksi osaksi eli kun tauolta lähdetään niin pienen käytön jälkeen tupet on taas lämpimät.
     
  8. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Mitäs mieltä arvon raati on, tuohon valettuun kennorunkoon on tullut kaksi murtumaa. Kannattaako noita koittaa hitsata vai mitä ihmettä.. Tuossa eturungon taaemman kiinnityspultin kahta puolta. Ja minä kun luulin että tämä kelkka on ikuinen ???

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takarungossakin jotain tekemistä

    [​IMG]
     
  9. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Mun Nytro

    Phazerissa oon moista nähnyt ja sillä kärsii lasettaa huoletta menemään vaikka runko vähän antautuukin joku varmaan tietää paremmin tuon kennon kestävyyden tuossa tapuksessa, takarunko on monella 500km jälkeen tuommonen ;D
     
  10. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Takarunko varmaan menee jos tuohon laittaa vahvikelätkät päälle.. kovin siisti siitä tuskin tulee mutta tällä kertaa ei tarvitse niittejä lisätä ;)

    Mietin olisiko voinut käydä niin että nuo eturungon putket vetäytyi hieman sisään hitsatessa ja nyt sen takia tuo kenno on jännityksessä ja murtunut ulkopuolelta? Pitäisi jostain saada ehjä runko mistä mitata tuo yläputkien kiinnityksien väli, voisi sitten verrata ja taivutella tai laittaa alulätkät väliin jos tosiaan näin on.
     
  11. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Mun Nytro

    Minä oon nähnyt takarunkoja joissa laitettu koriliimalla ja noilla olemassa olevilla niiteillä paikka sisäpuolella ja ajettu sen jälkeen 12tkm eikä ole mennyt pahemmaksi, kaveri tosin ajoi 5tkm tekemättä mitään.
     
  12. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Mun Nytro

    Tuo tunnelin ratkeama tulee siitä pakoputken kannattimesta, se painava änkkä sielä vatkaa patikossa ja retkuaa tuon kiinnikkeen kanssa tuohon ratkeaman. Ei oo toistaseksi tullu yhtään enemmän rikki olevaa vastaan, eli voihan se silti tuosta vielä jatkaa ratkeamistaan mutta vähän epäilen. Pistä joku muumitarra siihen pääle niin ei häiritte. ;D
     
  13. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Alusta erittäin hyvässä kunnossa PAITSI poikki palkki pari milliä kiero -> menee vaihtoon ja takapukki pohjannut liukurunkoihin mutta näyttäisi ehjältä. Liukurunko tai toivottavasti vain yksi hieman kiero kiviosumasta.. Ensi kerralla laitan suoraan RS:n liukurungot tai mitkä tahansa muut paitsi kevennetyt. Saa nähdä mitä tuon kanssa tekis? Nokkapala 5-10mm ylempänä kuin toinen.

    [​IMG]

    Kausihuolto aloitettu.. kaikki varmaan tiesi että läppärunkojen synkkaus on 4tkm välein :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pakoputken kanssa jotain häikkää

    [​IMG]

    [​IMG]

    Joku viisas osannee kertoa mikä väänsi putket? Ja vinkkejä oikaisuun otetaan myös vastaan.. Ajettu muutama tonni.
     
  14. Värjäri

    Värjäri Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Mistä noin kummallisen kuumemittarin hommasit ??
     
  15. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Tuolta http://www.carbtune.com/
     
  16. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Mun Nytro

    Hyvin on putket lämmeneet. Mullaki oli pakosarja ottanu ja vääntyilly hiukan, siksi siellä onki haitarit.
     
  17. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Eikös ne oo moottorin liikkumista varten ::) Ulommat putket on niin kierot että haitarit ei jousta enää.

    Tuo rakennehan on siksi erikoinen kun pakoputki on kiinteää asennusta. En tiedä miten muissa nelareissa, varmaan samalla tapaa mutta miksi ihmeessä? Nyt sitten joutuu putkea hitsauttamaan vähän väliä. Kesti muuten tuo excelin putki 3tkm ja joka sauma yhtä vaille (7/8) tuosta kollektorin kohdalta halki, 1 pistehitsi ja yksi halkeaman alku putkea pitkittäin... Tätä mukaa tuon käyttöikä on lyhyempi kuin alkuperäisellä.
     
  18. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Mun Nytro

    Vaatii kuumakestävät ripustukset ja erinäisiä niveliä että tuon saa toimiin kestävästi= painoa. Onhan nuita pakosarjatumppejä pelkillä donitseilla ja pakosarjan ja vaimentimen väliin lisätty joustoliitos, en tiiä mimmonen ripustus niille on keksitty. Aika hyvin nuo kuitenki kestää ku ottaa huomioon mimmosessa ryskytyksessä ne on, runko ja moottoriki elää vielä senttejä toisiinsa nähen ja siihen lisätään lämpöä ja kylmää sekasin.
     
  19. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Se on tullut se aika vuodesta, nimittäin rungon vaihto. Osaltaan pikku pohjakosketus pakottaa hommaan mutta oli tuo jo muutenkin ehkä kypsä. Ne valetut alumiinikennot siinä moottorin kummallakin puolella sai siipeensä kun eturunko petti viime talvena. Varmaan osansa noilla perusfloateilla ja gytr-kepeillä jotka joskus oli.. Jousitukseen kannattaisi panostaa. Eturunkoon itseensä pamahti kivi viimeisinä ajopäivinä ja painui hieman lyttyyn. Saattoi olla että repesi tuo toinen alukenno siinä samalla. Summa summarum vaihtuu eturunko ja ne alukennot.

    Tuolta luin vinkkiä että pitää joku työkalu tehdä.. http://ty4stroke.com/threads/nytro-engine-removal-tool.136626/
    Moottoria ei ilmeisesti tarvitse/pysty kummemmin suuntaamaan, kunhan katsoo että kaikki kiinnikkeet on ehjiä ja linjassa ja pulttaa kiinni http://ty4stroke.com/threads/motor-alignment.136668/
     
  20. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Mun Nytro

    Pystyy sitä linjaamaan, niissä kiinnikkeissä on säädöt joilla konetta pystyy käänteleen. Toki vähän vain että tarvii suht suoran rungon lähtökohtasesti.
     

Suosittele tätä sivua