outo ääni 583:ssa

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä Wilsu, 17/1/07.

  1. Wilsu

    Wilsu pilkkipulkka

    Tuli hankittua vanha 583 MXZ:ta. Nyt ku oon ajanut sillä n.200 kilsaa
    huomio on kiinnittynyt meleko rassaavaan ääneen.

    Pienillä kierroksilla (n. 5000) kuuluu semmonen "kirraava" ääni jostainpäin moottoria.
    Ääni loppuu ku kiihdyttää ja kierrosten laskiessa alkaa taas kirraan.
    Kylmänä ääntä ei kuulu, eikä tyhjäkäynnillä.
    Kuuluu yleensä sillon ku kierrokset laskee siihen 5000 tuntumaan.
    (tulipa selkeästi)

    muuten pelaa kyllä hyvin, mitä nyt vähän tulppia menee.

    mikähän per..le siinon vikana? Vai onko se ominais ääni?
     
  2. Sulemi

    Sulemi Ski-Doo Mxz 500 -03

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=5244.0

    Tarkistappa ihan varmuuen vuoksi, ettei kävis niinku mulla... Aikani kuuntelin "kummallista" ääntä ja se oli sitten kallein konsertti missä oon ollu ::)
     
  3. tommi

    tommi Lynx x-trim re 800 -17

    Vaikia sanoa kuulematta voi olla joku laakeri vika...tai sitten kuuluu vaan raveista.
     
  4. Wilsu

    Wilsu pilkkipulkka

    Minkälainen ääni raveista kuuluu?
    Mie aattelin ensin että ääni tulis kytkimestä ku kuuluu vaan sillon ku veto on päällä..

    vähän hakusessa tuo kelkan moottori..
     
  5. Wilsu

    Wilsu pilkkipulkka

    Tuntus kuuluvan jostain variaattorin suunnasta, siinä isommassa lätkässä on välystä akselin suuntaisesti jonkuverran,
    pittää vissiin ollakki, oisko hihna kulunu paskaksi tai sitte jokku laakerit... ??? tai normi ääni

    piru tietää mie en..
     
  6. Deippa

    Deippa Yamaha Phazer FX -07

    Minä allekirjotan just samat oireet. Paitsi tulppien syönnin. Minkä ikänen mxz sulla on potilaana? Mulla -98. Minä oon koittanu kans ettiä jo muutaman talven äänen lähdettä, mutta vielä ei oo löytyny. Ykkösvarin olen "räjäyttänyt" vikaa etsiessä, joten se onkin jo täysin uusi ja ääni ei vähentyny mihinkään. Epäilen silti vahvasti, että äänen lähde on variaattori systeemissä. Olen kokeillut käyttää konetta ilman hihnaa, eikä ääntä kuulu. Tosin ilman hihnaa ei oikein tohi huudattaa. Epäilin viimeksi että olis kakkosen akselin laakeri väljä, mutta ei tunnu yhtään välystä, joten eikait se oo sekään. Tällä hetkellä olen lähes varma (kuten niin monta kertaa ennenkin eri paikoista) että vika on kakkos variaattorin lautasessa olevassa messinkiholkissa, jossa helixi pyörii. Tuo liukulaakeri on vaan sen verta hintava, että ei viitti arvauksen varassa ruveta uusimaan, kun ei tiedä onnistuuko vaihto kotikonstein. Joten tällä hetkellä olen päättänyt antaa äänen kuulua ja katsotaan, sitten ku alkaa jossain jotain näkymään että missä hemmetissä se vika oikein piileksii.
     
  7. RemiX

    RemiX 800 rfTek DOO

    joo asia kannattee tarkistaa ja ettiä se vika...pamahtaa vielä koko kone.. käy niinku mulle, mene kiertokangen alapään laakeri ja mäntä rupes vastilemaan kanteen.. PRKL...!
     
  8. Wilsu

    Wilsu pilkkipulkka

    Vuosimalli on -97. Pitää itekki vielä kokeilla kuuluuko ääntä ilman hihnaa, tuntus kyllä kuuluvan siitä kakkos varista..
    Täytyy jossain vaiheessa avata se vari ja puhdistaa/tarkistaa.

    Mikäläista ääntä/oireilua RemiX:llä oli ennenkuin se alapään laakeri porsi?
     
  9. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Niitä ääniä on monenlaisia:
    - Jos "sirisee" noin 5000 rpm kohdalla, on ravet paskaset. Ei kuulu tyhjäkäynnillä. Putsauksellä selviää.
    - Jos "sirisee" tyhjäkäynnillä, mulla ainaki resonoi pakarin alumiiniset lämpösuojat. Ku pisti käden pakarin päälle, loppu ääni. Ei aiheuta toimenpiteitä, jos ei vituta kuunnella.
    - Jos "rahisee" tai "grohisee", on laakeri paskana. Joko kampuran laakeri tai sitte kiertokangen alapää. Ite pistäisin tuon kiertokangen alapään piikkiin. Alapään laakerin ääni kuulostaa siltä, kuin se tulis kytkimeltä. Mutta kytkimessä ei ole mitään, mikä vois pitää tuollasta ääntä.

    Ite veikkaisin kiertokangen alapään laakereita teillä kummallaki.
    Voitte koittaa ottaa tulpan pois, pakarin voi ottaa kans, jos haluaa? Sitte tulpan reiästä (ja pakoaukosta) koittaa saada kiilattua mäntä jotenki paikalleen (pakoaukosta on helpompi). Varokaa tekemästä mitään naarmuja mäntään/pyttyyn. Sen jälkeen kun heiluttelee kytkimestä ees taas, niin kuuluu pieni klapse ja mäntä ei liiku synkassa kytkimen kans. Tuo liike on hyvin pieni ja klappi myös, mutta sen pystyy kyllä erottaan sormenpäillä ku on oikein tarkkana (ja jos on tupakki mies, on käyny vasta vetään hermosauhut ;D).

    Jos mäntä liikkuu ihan synkassa kytkimen kans, sitte luultavasti ois vikaa kampuran laakereissa.

    Ainiin, siihen tulpan polttoon kantsii tsekata neulan asento. Jos polttaa tulpan, kun ajaa kohtuu hiljaa ja junttaa kaasun pohjaan, on neula luultavasti pykälän liian korkealla. Saapi hetkellisesti liikaa gasoa ja kynttilä kärähtää.
     
  10. Deippa

    Deippa Yamaha Phazer FX -07

    Elä sie Beari kehtaa ruveta pelotteleen mua koneremontilla! Minen kyllä tykkää yhtään 8)

    No pitänee tässä joskus vähän koittaa heilutella mäntää ja kytkytintä, josko liikkuisivat eri tahtiin. Millasilla kilometreillä nuo laakerit keskimäärin alkaa loppumaan?
     
  11. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Mulla kans rohisi aikanaa kohtuu railakkaasti 583:n alakerta, mutta kyllä mie sillä ajoin aika kauan. Sitte vaihdoin koko kampuran omaani, niin loppu rahinat. Se vanha rahiseva kampura meni yhteen vekottimeen ja kyllä seki toimi niin kauan ku se kelkka toimi muuten... Toisaalta, toisenlaisia tarinoita on sitte noista rahinoista paaaaaljon enempi ;)

    En pelottele, mutta voishan sitä jotain pikku tsekkiä tehdä? :)
     
  12. Wilsu

    Wilsu pilkkipulkka

    Käytin konetta ilman hihnaa, ei kuulunu mitään ylimääräsiä ääniä ainakaan omasta mielestä.
    Sitte ku lähin taas ajaan, meni joku 15 kilsaa ettei kuulunu sitä volinaa/kirrausta,
    pikkuhiljaa tutut sävelet palaili.. ???

    Pittää tsekata se alapään laakeri ja puhistaa ravet..

    joo ja nyt oon päässy jo joku 400 km samoilla tulpilla :eek:
     
  13. RemiX

    RemiX 800 rfTek DOO

    no aluksi se pietti just semmosta pientä sirinää/rahinaa ja ennenku hajos niin helevtin moinen kolina :(
     
  14. miika

    miika lynx g-type 670

    mulla kyl oli tai on vähän kirtokangen laakereissa välystä mut ei piä mitään ääntä. kun kyselin niin joku kyl sanoi et sua ihan vähän ollakin.
     
  15. JH79

    JH79 Well-Known Member

    Oisko?
    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=4457.0
     
  16. Wilsu

    Wilsu pilkkipulkka

    joo, mieki aattelin kans, että variaattorissa on vaan paskaa tai hihna uutuuttaan kitisee, ku luin tuon topiikin.. :)

    pitää kuiten tarkistaa nuo edellä mainitut laakerit ym.

    jos vikaa ei löydy, niin eimuutako kovaa ajoa ja huoletonta pitoa, antaa rampan kalakattaa :D
     
  17. JH79

    JH79 Well-Known Member

    Ensimmäisen kelkan omistajana, moottoripyörän jälkeen, tuo kelkan käynti kuullosti ihan kauhealta. Mut siellä on niin paljon kaikkia peltejä yms. mitkä kilkattaa ja rämisee jne. En tiedä miten tuolta erottaa jonku kiertokangenalapäänlaakerin seasta.. ::)
     
  18. Wilsu

    Wilsu pilkkipulkka

    itekki enemmän prätkien kans värkänny.. kyllä käyvät sievästi tähän verrattuna ;D
     
  19. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Kyllä sen oppii kuulemaan, ku ajaa puoli vuosikymmentä samalla rom... kelkalla ;D
     
  20. viperi

    viperi 2 x AC SnoPro 600 2013

    näin o .. oppinna jo jampun ominais äänet joista ei tartte hätääntyä mut jos pikkusenkii poikkeeva niin pää edellä rymytään konehuoneessa ;D
     

Suosittele tätä sivua