Rotax leikkaa jatkuvasti

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä jesse47, 22/8/13.

?

Mistä kiinnileikkaaminen johtuu tässä tapauksessa?

Poll closed 6/9/13.
  1. pakoputkesta

    38.9%
  2. cdi tai jokin muu sytkästä paskana

    11.1%
  3. paska kone tuo 253

    31.5%
  4. jäähdytys ongelmista

    11.1%
  5. bensansaanti ongelmista

    7.4%
  1. jesse47

    jesse47 Active Member

    Rotax 253 takkuaa nii että järki lähtee.
    Eli toimi mulle tullessaa useat ajot, sitte kaks peräkkäistä päivää n. tunnin ajo, toimi moitteetta. kolmantena päivänä leikkas kiinni, mäntä nakkas pakopuolelta kiinni. siitä alkoi alamäki. uus mäntä ja poraus. leikkas kiinni. uus mäntä, laakerit ja stefat varuiks. varmana koittamaan, leikkas kiinni. muistutan että ei johdu puutteellisesta sisään ajosta. erilaisia vikoja etsien ja korjaille on leikannut kiinni noin 10-15 kertaa. aina ei onneksi ole mennyt mäntä rikki. eri tulpilla on koitettu, eri kaasarilla, seos niin rikkaalla ettei edes vetänyt enää kunnolla. jäähdytystä parannettu ei apua. yhtäkkiä kone allkaa toimia ja 30min ajoa ja toimii. perään 45min ajoa ja toimii. seuraavana päivänä taas 5min ja leikkaa kiinni. taas sama rulianssi noin 5 kertaa ja nyt se on tuossa levällään, taas. eilen lähdössä veti hyvin mutta himan niinku olis laiskistunut minuutin jälkeen, kävi kuitenkin nätisti ja ajattelin että kuvittelen vaan ja 5min ja leikkas kiinni. mäntä sulaa aina pakopuolelta.
    Missä vika??
    Voiko olla cdi paskana ettei toimi ennakonsäätö?
    Pakoputki on kevarin tehoputki, osuu aika hyvin kierrosalueelle että en usko sillä olevan vaikutusta, on kuitenkin 4x tunnin ajon toiminut putkella moitteetta. nyt oikeasti jos jollain on tietoa cdi:n toiminnasta tai mahdollisesta syystä tähän niin auttaakaa. Ja tämä siis on aina noin 3-10min ja leikkaa. kuormitus on noin puolkaasulla.
     
  2. jesse47

    jesse47 Active Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Tankin korvausilma paranneltu, letku 8mm sisältä ja tulee todella rajusti bensaa. neulaventtiili suurennettu. ei pumppua, vapaasti laskee. rikkaalla seoksella minusta kävi kokoajan todella rikkaalla ja silti leikkas. leikkaus tapahtuu noin 1 sek, eli vto loppuu ja enne kerkeät löysätä kaasun kuuuu kihinää ja motti pysähtyy äkisti.
     
  3. TA

    TA Well-Known Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    ja voiteluhan oli kunnossa?
     
  4. M0NSTERI

    M0NSTERI Well-Known Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Kuinkas se kanavien reunojen viimeistely? Ja onko niitä paljon muokattu?
     
  5. zippo

    zippo Well-Known Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Männän rengas "pullistuu" pakoaukkoon ja naks?
     
  6. Suiza

    Suiza Well-Known Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Vetääkö ilmaa bensalinjaan?
     
  7. snowpro

    snowpro polaris IQ600rr-09 144" mod

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Onko sylinteriä muokattu? saako mäntä luovutettua lämpönsä pakopuolelle? Mitäs pakolämmöt sanoo?
     
  8. Alijohtaja

    Alijohtaja ELANI

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Laita kuva niin voisi auttaa paljon.
     
  9. Karppa81

    Karppa81 REV Triple AREA51

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Varmaan on tuommoisessa 253 on pakolämpömittari :D, ei varmaan otollisin moottori sylintereiden
    muokkauselle yms.
     
  10. jesse47

    jesse47 Active Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Seos bensalla ajellaan, oon lisänny aina sillon tällön leikkauksen jälkee vähä enempi ja lopetin kuitenki +5% öljyllä lisäämisen ettei oo varmaan siitä kiinni.todellisuudessa varmaan viimeksi tankissa oli 6-7%..öljynki vaihdoin kalleimpaan mitä löyty ja rahat meni siinäki hukkaan.
    Sylinteriä ei ollut muokattu yhtää ennen ekaa kiinnileikkausta jolloin ongelmat alko. sen jälkee siistin hieman kanavia mutta ei mitää viilaussta. moottorista on puristuksia laskettu käynnin tasoittamiseksi sylinteriä korottamala se muuttaa ajoituksia tietysti mutta ilmankin olen kokeillut ja kkiinni leikkas sillonkin..
    Ja siis sillon ku kone on toiminut 4x n. tunnin lenkin moitteetta niin on ollut tuo sama putki, koropala pytyn alla. että ei oikeen voi niistä johtua.
    Seosta epäilin alkuun pitkään mutta sitten oli jo niin iso suutin ettei edes ottanu vedossa enää kunnolla rinkiä. silti leikkas.
    Ja siis leikkaus on niin ettei ehdi kuin tajutta että veto loppu, niinku olis sammutettu ja samalla kuuluu kihinää ja rahinaa ku sulat valahtaa männän ja pytyn väliin.
    Jäähdytyksen parannus ei vaikkuttanut yhtään mitää.
    tulppia oon koittanu 7,8 ja 9, aina sama homma.
    imuvuotoja ei ole, ja rikkaallakin on käyny selvästi. voisiko olla vain pakoputkesta kiinni kun on kuitenkin toiminut 4 kertaa moitteetta...?en usko.
    Oon ikäni rassannu näitä, autoja ja turbopyörää löytyy että oon todella koittanu kaikkea. todella typerikin juttuja mutta aina sama homma. bensatki oon vaihtanu 2 kertaa.
    ja muistutan että ei johdu kanavien huonosta viimeistelystä tms. toki sylinteri alkaa olla usean kevyen hoonauksen jäljiltä hieman väjä mutta leikkaspa tuo porauksen jälkeen tiviinäki. samaten.
    mulla on tuossa noita mäntiä niin käyn ottaa kuvia ja laitan tänne ku vaan pääsen tallissa pyörähtää.
    Pakolämpöjä ei oo mitattu mutta kohtuullisena on pysyny koe käytöissä vaikka on vedätety, leikkauksen jälkeen on putken maali muuttunut aia vaaleammaksi joten silloin on aina lämpöä löytynyt raakasti. mutta ku tietäis että miks. silloin kun on toiminut on putki ollut ihan normaalisti musta.
    Mä en keksi enää mitää muuta ku että cdi olis paskana ja ennakon säätö ei toimisi, se selittäisi sulamisen pakoaukon kohdalta. mutta että toimiiko se aina koevedossa mutta lämmettyään oikeassa vedossa lakkaakin ennakonsäätö takuta. kuulostaa uskomattomalta ja jos joku olis mulle tuollasta sanonu 10 leikkausta sitte olisin nauranu päi naamaa mutta nyt kuuntelisin korvat höröllä tietäjää. oon ihan ihmeissäni tuon v ärkin kans.. :D muistakaa että koneeseen on vaihdettu kaikki paitsi sähköt. kampuranki oikasin ku oli yhden leikkauksen jälkee 0,18mm heittoa. sen naputin 0,04 tarkkuuteen. mutta seki oli suora alkujaan.
    laskin äske että se on leikannu oikeasti 15-20 kertaa ja menny 5 tai 6 mäntää. ei vittu. kone makso jotai 100e remppaa menny jo 400e.. viddu juu. jos jollai on konetta kaupan halvalla niin voisin olla kiinnostunu.
     
  11. Mr. El Maco

    Mr. El Maco Yamaha SW440

    Eikö lie kannata jostain napata cdi lainaan ja kokeilla.. pytty kai on pyöreä ja stefat varmasti tiiviit.. meille tuli joskus mosaan viallinen stefa, vuoti heti uutuuttaan. Mikään ei tosin ehtiny hajota.
     
  12. jesse47

    jesse47 Active Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    vanhat stefat oli vähän huonot joo mutta uusilla ei ollu mitää vaikutusta. ja ajattelisin että tyhjäkäynti olis huonompi jos vuotais tsefat, vaikuttas enempi yhjäkäynnillä ku vedossa. ja ehjiltä vaikutti uudet ku viimeks purin koneen. akseli on myös sileä. joo pitää varmaa napata lainaan ja koittaa mutta jotenki ei oikee enää huvita hakea mäntää sulatettavaks.

    [​IMG]
     
  13. jesse47

    jesse47 Active Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    [​IMG]
     
  14. jesse47

    jesse47 Active Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    [​IMG]
     
  15. jesse47

    jesse47 Active Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Toivottavasti näkyy kaikille kuvat. että sellasia.. :D yks noista ei oo sulanu pahemmin, vähä vaan leikannu mutta seki vaan pakopuolelta.. eka kuvassa männänpäässä jälkiä mutta oli tullu renkaan palasta, muissa ei oikeastaa oo ollu päässä mitää jälkeä paisi tuossa reunassa..
     
  16. palde

    palde Hii-HOO

    Vs: Re: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Mulla oli kans sama juttu ... ei vaan ihan heti tullu mieleen että on viallinen uus stefa , hetki haettiin vikaa :mad:

    Asiaan : Onko porauksen jälkeen varmasti oikeet välykset ? Siis oikean kokonen mäntä ...tuli vaan mieleen ??? ::)
     
  17. jesse47

    jesse47 Active Member

    Vs: Re: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Porattu on sellasessa paikassa että uskon kyllä että välys oli varmasti oikea, mäntäki oli mukana että sille se on tehty, siitä on sitte hoonailtu pariin otteeseen pakottavalla vähä pintaa että nyt sitä välystä löytyy jo vähä reilustikki mutta ei mitää vaikutusta toimintaan.
    Ai että leikkas kiinni viallisen stefan takia? ei perkule oon kyllä melko varma että stefat on kunnossa ja eikö se vaikkuttas jo tyhjäkäytiin jos nii paljo vuotais..?
    Tietääkö joku varmaksi että cdi:ssä on sytytysennakon säätö. jos on niin se selittäis tän että se ei toimi ja siks käy muuten makiasti mutta vedossa pakolämmöt nousee myöhäsen sytkän takia ja mäntä sulaa reunasta, sula männän välii ja aina on valmis.. tietääkö joku varmaksi että voiko väärän mallinen pakoputki aiheuttaa niin persiilleen pulssit että sulattais männän? teho nousi putken vaihdossa. tai muistelisin että parani mutta voi olla että johtu makiasta äänestäki :D

    Ja siis toihan on niin matalaviritteinen mosa että. vielä käytössä aika kevyelää ehkä noin 10-20hp kuormitusta.. eikä leikkaa täydessä veossa vaan "matkassa"
     
  18. ITP

    ITP Well-Known Member

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Ootkos kalamiehiä? Verkon painoksi varmaan ihan hyvä tuollainen mysteerimoottori... ;)
     
  19. Busse-

    Busse- Commander ltd 600R ZR 120 Nordik 377R

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    Samaa mieltä täälä ollaan.377 tilalle :)
     
  20. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Rotax leikkaa jatkuvasti

    muutappa putkesta peräpilli vaikka alkuunsa 5mm isommaksi, ei varmaan ole vielä semmosta testiä tehty?
     

Suosittele tätä sivua