Joo, kirjoitin hieman epäselvästi. Aika moni puhuu "vuotsolaisista", vaikka olisi alla jotkut muut levikkeet kuin nimenomaan Vuotsolaiset. Mutta varsinaiseen asiaan, mahtaako nuo Vuotsolaiset paras vaihtoehto ds+ suksiin, jos tarkoituksena on lähinnä saada korkeampi suksen nokka ja vähentää urissa vetelyä? Ajo on noin 70% jäällä tai muuten maastossa ja 30% reitillä. Enemmän turrailua, kuin hikiajoa ja patikkojumppaa. Kelkka on 49 turbo Rangeri, jos sillä on jotain merkitystä.
Kellään kokemusta Simmonssin flexeistä, 10" leveät? Kovin on erinlaiset kuin oikeastaan mitkään muut sukset. Kaveri nämä osti, ehkä pääsen kokeileen miltä tuntuvat. Mountain RX1 keulille tulevat kaverilla.
Salvelinus. Senhän Vuotsolaiset tekee että ohjaus terävöityy ja jos tykkäät muuten DS+ ohjauksesta, niin se tulee kyllä tuntuvasti muuttumaan varsinkin raskas keulaisessa kelkassa. Jos etupukissa on jo remmi pitkässä asetuksessa ja iskarissa töpäkkyyttä, niin ei ole oikein helppoa lääkettä millä ohjauksen terävyyttä voisi säätää sitten miedommaksi. Jos ajat rauhallisesti ja urissa vetely häiritsee, niin lähtisin ehkä hakemaan ratkaisua muista suksista. Esim Gripperit on tosi rauhalliset ja korkeammalla kärjellä kuin Bladet. Bladeissa taitaa muuten olla markkinoiden matalin kärki, joten vaihto mihin vain parantaa tilannetta siltäosin ja myös siihen vetelyyn. Esim Doon sukset joita saa melko edullisesti ja käyvät ilmeisesti suoraan Lynxiin. Summitin jossain suksissa olen nähnyt vielä lisäpalat millä saa kärkiin lisää kantavuutta, ne ainakin oli melko korkeat sivakat.
Kiitokset vinkeistä! Urissa vetelyllä tarkoitin juuri sitä, että sukset jumittaa suksiuraan. Usein se on oma vanha jäätynyt jälki. Itse olen jo siihen tottunut, mutta poika ja emäntä eivät. Aika nopeasti loppuu pojalta (11 v) voimat. Pitää ostaa Vuotsolaiset ja testata, eihän se ole kallis kokeilu. Jos ei toimi, niin täytyy harkita toisia suksia.
Meillä on 600ace 49 ja sen keulassa oli ds+ vuotsolaiset ja juuri tuota vanhalla jäljellä omaa uraa pitkin menoa ne pahentaa aivan hulluna, vaikka esarit suksista ja takapukista pienimmällä, ja etupukista tiukimmalla ja remmi pitkällä. Ilman levikkeitä paljon lepposampi joka hommaan, paitsi esteiden ylityksee ku ei voi kaasulla nostaa yhtään. Ne korottaa köliä useamman sentin, eli ohjaus ottaa sitte hulluna enemmän, voi loppua paukut 11v jätkältä aika nopeaa
Ripuliranne vaimo testasi suksia ja tuumasi ettei se enää vetele, niin kuin ennen. Ei pitänyt ohjausta raskaana.
Ohjaus oli raskas ja epätarkka. Ainoa missä toimi mitenkään, olin kun tuli 10cm uutta lunta ja suksi oli kokonaan puuterilla. Tuo kelkkahan on siis 3900 pitkä, 50 leveellä ja 60 tjsp korkeella telalla.
Kysytään vielä, että onko kokemuksia tai mielipiteitä noista brp:n levikkeistä? Symmetrinen (300 mm) kuulostaa melkoisen leveältä, epäsymmetrinen (240 mm) järkevämmältä. Mitä netistä koitin kuvien perusteella vertailla, niin ainakin pohja ja köli näyttäisivät suhteellisen samalta kuin Vuotsolaisissa.
BRP levikkeet on samalla idealla, eli ohjausraudalla tukevasti kiinni. Taisi olla myös suksen kärkeen kiinnitys pultti tai sellaiset olen ainakin noihin laittanut. Epäsymmetriset oli joskus 59 yetin alla Bladeissa. Saman ne vaikutuksen tekee, että ohjaus terävöityy. Kärki on matalampi ja kapeampi kuin Vuotsolaisissa, mutta onko se hyvä asia?
Tuli otettua nuo Blade xc:t kelkkaan ja tekis mieli sanoa että juuri tuon saatanan lättänä-lankun takia meni ihan riittävästi osia kun pysähty kiveen. Mikä pahinta sukselle itelleen ei käyny mitään. Vähäinen lumi puuteria jotta sukeltaa tietysti varmaan kaikki muu kun vuotsolaiset, mutta esim. Pollessa pro-steer kulki sitä enemmän nokka pystyssä mitä enemmän lunta -> tämä olis erittäin toivottava ominaisuus.
BRP .n omat livekkeet on ihan hyvät kun pyöristää kaikki ne kulmat sieltä pohjasta. alkuperäsenä ne oli tappovehkeet jos pienikääm kuori hangen päällä.. haukkaili mihin sattuu jos sukset ei ollu just suorassa. kun höyläsin kulma pyöreämmiksi niin jo nuilla ajelee.
Olisko kuvaa laittaa mitä teit niille? Isäukon tundrasta samanlaista vaivaa. Siinä on vakiosukset (en tiedä mitkä) brp:n omilla lisämuoveilla. Käyny mielessä kokeilla ilman niitä muoveja mimmonen se olis.
ei oo kuvaa mutta käytännössä ne pohjan kaikki 90 asteen terävät kulmat pyöristin, ja ihan keulaan asti. loppu vetely heti ja on turvallisempi ajaa.
Mulla 136” Mach Z 1000 SDI:ssä PP:t ja muuten oon tykänny paljon eikä ole omasta mielestä raskaat mutta eipä ole minun tekemä alustakaan. Jos on sileetä pöytää niin hakee toisten ajamiin uriin niin ettei meinaa kyydissä pysyä. Pitää keskittyä leikkaamaan toisen jäljet tai muuten mennään ku kiskoilla eikä pois meinaa päästä. Varsinkin mutkissa jos osuu toisen jälkiin niin saa varoa ettei tipu ukko ulkokurviin. Tosin pöydästä puhuttaessa pitäis ehkä enemmänkin syyttää rautoja ku suksia - olen aloittelija.
PP suksia ei vaan enää myydä eikä hyviä meinaa saada mistään. Aihemminhan noita oli joka toisessa kelkassa.
Suht edukkaasti DS+ suksea jos väri ei häiritse/sopii kelkan väreihin. https://www.kuumeshop.fi/kelkkakuum...hjainraudat/67121-blade-ds-sukset-cyan-syaani
Gripper vahvistuspalikat: https://www.performancenw.ca/products/ski-gripper-ripper Kunnon ranuoija tekee naulauslevystä?
5mm alumiinilevystä itse askartelin josko ennaltaehkäisis kiinnityksen reikien venymistä ja lopulta halkeamista