Switchback 600 jousitus

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä leinka-r, 30/1/06.

  1. leinka-r

    leinka-r Member

    Minkälaisia säätöjä ooote tehneet -06 mallin switchbackin alustaan. Eli kuinka paljon ootte muuttaneet vakio säätöjä tai vaihtaneet jousia jäykemmiksi.    Itse oon kiristänyt jousitusta kireämmälle koko kelkasta. Mut keula ja etupukki pohjaa melko hiljaisessa vauhdissa
    Eilisellä reissulla etupää pohjasi pahimmillaan silla ett poskipalat lensi molemmat pois!!! Vauhtia kyseisessä paikassa oli noin 80 km/h.
    Ei anna  kovin vakuuttavaa kuvaa kelkasta,kun ei osat pysy mukana.
     
  2. TOMPPA

    TOMPPA Well-Known Member

    Re: Switchback 600 jousutus

    Itsellä Switshback 900, toiminut lähes vakiosäädöillä yllättävän hyvin vaikka elopainoa lähes 100 kg. Ainut mikä tarvitsee mielestäni simmausta on etupukki. Suksien jousia olen hiukan tiukannut. Tietenkin jossain kuplavolkkari patikossa varmaankin pohjaa, mutta ei kai Switshback ole sinne tehty. Mutta yllättävän nopea kelkka reitillä. Ja ne värinät astinlaudoissa väheneen, mitä enemmän kone kiertää.. Viikonloppuna pitäis kokeilla SLP:n suksia, saas nähdä mitä vaikuttaa ;D ;D
     
  3. unimog110

    unimog110 IQ Switchback 600, Trail Touring 550

    Re: Switchback 600 jousutus

    Vaihdettiin huollossa jäykemmät hakaneulajouset. Poisti pohjaamisen. 100 kilosella pohjaa vasta ihan kunnon patissa.
    Poskikappaleet irvistelee joka retken jälkeen, mutta roikkuu vielä mukana.
     
  4. Saabas

    Saabas Member

    Re: Switchback 600 jousutus

    Maahantuojan piikkiin??? Olitko itse ensin yhteydessä maahantuojaan vai korjaamo missä muutokset tehtiin. Tuota pitää itsekin kokeilla kun pitää joka tapauksessa simmittää etupukkia kireämmälle jossain vaiheessa.
     
  5. Saabas

    Saabas Member

    Re: Switchback 600 jousutus

    Aika ovela homma että katosi tästä viestistä se kommentti missä mainittiin jonkun tehneen iskarihuollon maahantuojan piikkiin. Oliko itsesensuuria vai mitä, mene ja tiedä. Olisi ollut mielenkiintoinen juttu vaan tietää, että jos maahantuojalla on tiedossa että vehkeissä on jenkkilän säädöt alustassa niin se voi hyvinkin päivittää niitä omaan piikkiinsä merkin imagon kannalta jos vaan porukat osaa vaatia.
     
  6. Dragon600HO

    Dragon600HO Guest

    Re: Switchback 600 jousutus

    Tieto ei pitänyt paikkaansa. Maahantuoja ei aio päivittää iskareita ja jousia omaan piikkiinsä. Asiakas maksaa. :mad: :mad: :mad:
     
  7. unimog110

    unimog110 IQ Switchback 600, Trail Touring 550

    Re: Switchback 600 jousutus

    En ollut Yhteydessä maahantuojaan, koska mielestäni 100kg ja siitä yli on sen verran paljon kelkalle kuin kelkalle, että en näe sitä maahantuojan ongelmaksi.
    Tuskinpa kuljettajien keskipaino on yli 90kg ???
    Kevyemmälle kuljettajalle kelkka on nyt liian kova.
    Siis itse maksoin ihan vapaaehtoisesti.
     
  8. rehto

    rehto Well-Known Member

    Re: Switchback 600 jousutus

    Switchback: Tuossa oli välissä viesti jossa kaveri kehui pistäneensä säädöt kuntoon maahantuojan piikkiin mutta ilmeisesti maksumies olikin joku muu ja viesti on poistettu.

    Itse olen jousitukseen muuten tyytyväinen (85kg ja rauhallinen kuski) paitsi etupukki on kyllä täysin luokaton. Nykymallin mukaan kuski on lähes etupukin päällä ja iskut tulevat läpi aika hyvin. Vaikka switchback onkin enemmän pehmeän kelkka niin silti olen sitä mieltä että tuon etupukin kanssa on epäonnistuttu samaan tapaan kun pätkäfushionin koko jousituksessa.
     
  9. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Re: Switchback 600 jousutus

    minkäs laiset iskarit on tossa -06 mallissa? -05 mallissa on ryde fx kaasut muuten paitsi telaston takana ryde fx clickkeri.. tuntuu että 05 mallissa samoja juttuja on mulla.. ???
     
  10. Saren

    Saren 700cc

    Re: Switchback 600 jousutus

    Foxin kepit on -06:ssa.. Takapukissa clikker.
     
  11. sumbeam

    sumbeam sixpäkki 600HO -06

    Re: Switchback 600 jousutus

    Kokeilkaa nyt joku tota. topic sixpäkin etupukista

    Oon itse työreissulla, enkä siis lähelläkään päkkiäni (nyyh!). Pe illalla myöhään kotiin ja la on kaikkiea muuta jotten ehdi värkkäämään ja vieläpä kokeileen... Tampesterissa täytyy kelkkiä retuuttaa autolla ensin kymmeniä kilsoja ennenkuin pääsee reitille ajaan, tosin nyt avattiin reitti Nässyn etelärannasta Kuruun, mutta jäätä kymmeniä kilsoja, ei siinä paljon etupukin toimintaa voi testailla.

    En aio vielä vaihtaa niitä suksien ja etupukin jousia enkä simmittää niiden iskareita, oli sen verran rasvasen hintanen paketti mitä Peterillä ehdotti. Katotaan nyt vielä maahantuojan vastaukset tähän tääläkin keskustelua herättäneeseen tyytymättömyyteen. Toi edellä mainittu muutos vois parantaa ainakin kevyemmillä kuskeilla jo jonkin verran... Simmitellään iskarit ja vaihdetaan jouset sitten myöhemmin, maaliskuun umpisen reissun jälkeen, jos tarve säilyy.
     
  12. Jande

    Jande Polaris khaos matryx 146 slash

    Re: Switchback 600 jousutus

    ei siksariin tarvi vaihtaa kun etupukin iskarin jousi jäykemmäksi käy sama kun fusioniin, sille sopiva simmitys ja takapukin iskariin voi tarvittaessa laittaa vaimennusta myös lisää.

    se jousi etupukkin ei ole kallis pollen huollossa. n.50e

    ite en ole etupäälle tehnyt muuta kun kirinyt vähän jousia ja höylänny suksista ulkokantit pois ja ohjainrautoja 6cm. lyhemmäksi
     
  13. leinka-r

    leinka-r Member

    Re: Switchback 600 jousutus

    Minun mielestä myös etupään jouset on syytä vaihtaa jäykemmiksi ja simmittää. Oma kelkkani pohjailee aika hiljaisestakin
    vaihdista,sekä etupäästa että etupukista.(molempia oon laittanut tiukemmalle)
    Se Peterin ehdottama korjaus paketti on kyllä aika kallis (520€)kolme jäykempää jousta ja simmitykset. Etupukkiin wb:n jousi ja
    keulaan Pollen omat. Tulis varmaan ihan hyvä,mut kallis. Toisaalta kelkka on vastaavaa esim. Lynxiä melkein pari tuhatta euroa
    halvempi. Jäis silti vielä aikalailla bensa rahaa.
    Itse en usko että maahantuoja alkaa maksumieheksi jousituksen osalta,vaikka oikeessa me ostajat meilestäni ollaan.
    Mut katsotaan kuin käy.
     
  14. Jarski79

    Jarski79 POLARIS switcback 600 vm-06

    Re: Switchback 600 jousutus

    No niin tuli Switchbackin alustaa päivitettyä. Elikkä etupukin jousi vaihdettiin jäykempään ja kaikki iskarit simmitettiin. Ensi tuntumalta kelkka on kuin eri peli. Etupukkia en saanut pohjaamaan rankemmassakaan patissa. Hakaneula joustakin joutu löysäämään entiseen verrattuna.

    Ohjaus tuntuu raskaalta vieläkin puunkierrossa verrattuna entiseen kelkkaan. Vaikka ohjainraudat katkaisinkin toiseksi viimeisen pultin jälkeen

    Huomenna tai perjantaina pääsee ottamaan kunnolla tuntumaa. Samalla pääsee säätämään jouset kohdalleen.
     
  15. sumbeam

    sumbeam sixpäkki 600HO -06

    Re: Switchback 600 jousutus

    Siis ainut vieterin vaihto tehtiin etupukkiin, edessäkö on edelleen alkuperäiset? Kuitenkin etuiskarit ja (tietysti) etupukin iskari simmitettiin?

    Tolla Tulppion reissulla tuli koitettua kaikkia variaatioita mitä noilla alkup. rensseleillä on mahdollista, siitä etupukin läpilyönneistä ei tosiaan pääse eroon ennen vieterin vaihtoa (+ samalla uudet simmit). Sukset mulla ei pohjannu (on alkup. jouset aika kireellä) mutta ei ollut oikein pahaa pattiakaan. Siksi kyselen kun ajattelin silti samalla vaihtaa noi etujousetkin + iskareiden simmitys.

    Ohjainraudat oon kans lyhentäny toiseks viimeisen kiinnityspultin jälkeen, mutta laske vielä etupukkia alemmas -> mänttiremmi alimpaan kiinnitysreikään, niin silloin suksipaine ja ohjaus vielä vähän kevenee. Voin kokemuksesta sanoa ettei ole siltikään kovin (ainakaan liian) pieni, joten ei ala puskemaan. Eihän se vieläkään ole mikään kevyt käänneltävä puun kierrossa, mutta tipahti inhimillisen puolelle.
     
  16. Jarski79

    Jarski79 POLARIS switcback 600 vm-06

    Re: Switchback 600 jousutus

    ainoastaan etupukin-jousi vaihdettiin fusionin jouseksi. Kaikki iskarit simmitettiin. etujousia en vaihtunut kun alkuperäisenäkään ei pohjannut ihan pienestä. Joten etuiskarit vaan simmitettiin. Nyt olen ajanut n.800km tuolla alustalla ja olen ollut tyytyväinen. samalla simmityksen jälkeen jouduin hakaneulat laittamaan löysimmälle ja takapukin clikkerin 1 asentoon. etupukin jousessa on esijännitystä n.5mm. En ole saanut alustaa pohjaamaan enää vaikka aika hyppyjä olen sillä ottanut.Minulla on painoa n.75kg. Patikossa pomppiessa pelottaa milloin runko antaa periksi.

    Ohjaukseen en tehnyt alustan muutoksen jälkeen mitään kun se keventy siinä samalla. Puun kierrossa se on pikkuisen jäykkä mutta ei noin pitkä kelkka voi ollakaan samanlainen kuin toi minun toinen kelkka( ski-doo mxzx 440 vm-02). pehmeällä reitillä meinaa pikkuisen puskea mutta jarrulla voi passata.

    Nyt oon aika tyytyväinen kelkkaan. Kunhan vaan kestäis ehjänä.
     
  17. sumbeam

    sumbeam sixpäkki 600HO -06

    Re: Switchback 600 jousutus

    Joo toi oli rohkasevaa kuulla että noilla suksien vietereillä pärjää, eihän mullakaan oo ne pohjannu. Ja tilannehan vielä paranee jos iskarit simmitetään hieman jäykemmiks. Toi etupukin jousi on tosiaan pakko vaihtaa.

    Voit sää vielä koittaa sen remmin laskemista, auttaahan se umpisessakin, eikä mun mielestä pahenna reitilläkään kun sitä suksipainetta riittää. Ehkä hieman herkemmin nostaa suksea rajussa kiihdytyksessä sopivassa patissa, mutta ei pahasti. Jos koitat, niin kerro näkemyksestäsi.
     
  18. rehto

    rehto Well-Known Member

    Re: Switchback 600 jousutus

    Ehdottomasti kannattaa löysentää etupukin remmi alimpaan reikään. Tosin kuntoilumielessä voi vaikka nostaa ylimpään niin täyttyy se tyhjä tila olkatoppausten alta. En ole mennyt ohjainrautoja katkomaan ja nyt on mielestäni kohtuullinen käännellä.
     
  19. TOMPPA

    TOMPPA Well-Known Member

    Re: Switchback 600 jousutus

    Onks kellään tietoa että onko Six 600:n ja Six 900:n jousitus ja iskareiden simmaus keskenään vastaavat vai onko 900 jäykempi ?? vm -06  ;D ;D
     
  20. Dragon600HO

    Dragon600HO Guest

    Re: Switchback 600 jousutus

    600:ssa suksen jouset 1,79 kg/mm, 900:ssa 2,2 kg/mm.

    600:ssa etupukin jousi 3,0 kg/mm, 900:ssa 3,2 kg/mm.

    Kummassakin iskarit samat (sama tuotenumero) joten simmityskin pitäisi olla sama.
     

Suosittele tätä sivua