Vapautta kelkkailulle?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä änduro, 31/12/08.

  1. kakkis

    kakkis Titanic

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=32320.0

    tämmösiä paikkoja ku olis muuallakin niin oishan se mahtava homma... ja ei haittais minua ainakaan yhtään jos vois ostaa sellaisen "kausikortin" että vois ajella metsähallituksen mailla kaikessa rauhassa, mutta luontoa säästäen ja sääntöjä noudattaen...
     
  2. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    ::)

    Nojoo.. Kyllähän tuollainen kiivas kansalaiskeskustelu kaikkineen olisi kenties ihan tervetullut juttu, muttamutta..

    Herrojen onneksi suomalainen, oli se sitten kelkkailija, kotiäiti tai vaikkapa autonomistaja, on niin mitäänsanomaton tossukka, että ei siitä hirmuista vastusta Helsingin norsunluutornissa keikkuvalle päättäjälle ole. Se on valitettavasti aivan se ja sama, mitä täällä lumirajan pohjoispuolella itketään ja uhotaan. Karvas totuus nimittäin on se, että Kehäkolmosen sisäpuolella ne meitä koskevat päätökset tehdään, haluttiin sitä eli ei.

    Totta on, että jos tämä kelkkaileva porukka alkais puhaltaa ihan oikeasti yhteiseen hiileen, niin päättäjillekin voisi ehkä tulla paineita järkevien kelkkalakien luomiseen. Mutta kun me nyt vaan ollaan tämmöinen sekalainen seurakunta, joista osa haluaa pitää kelkkailun imagon kirkkaana, toisten taas koheltaessa sen minkä sielu sietää, niin ole siinä sitten jonain. Toiset ovat hyviä puhumaan ja jotkut jopa hyviä peesaamaan, mutta kun tulee itse tekojen aika, niin eipä ole montaa ukkoa keikkumassa siellä barrikaadilla.

    Sitten on tietty se porukka, jotka tekevät mitä lystäävät tyyliin "ei koske minua".. Niistä sitten aina sillointällöin saadaan lukea lehtien palstoilla ja taas tuli naulaa kelkkailun arkkuun, että tuntuu. Vapaa kelkkailu on menetetty jo aikaa sitten. Nyt pitäis vaan alkaa ihan oikeasti tekemään töitä sen eteen, että tuo Fiiberin ennustus suljetun reittiverkoston tulevaisuudesta ei toteutuis.. Ainakaan tuossa rajuudessaan.

    Mutta se valitettava tosiasia meidän pitäisi pikkuhiljaa tajuta, että mitä useammin kelkkailija vierailee lööpissä, lähinnä negatiivisessa mielessä, niin sitä herkemmin meitä ollaan tuomitsemassa tuolla etelän päässä. Loppujen lopuksi, pääasiallinen kelkankäyttäjä on vapaa-ajankelkkailija. Poromiehiä, sun muita oikeita ammattikuskeja kurittavaa lainsäädäntöä tuskin lähiaikoina tulee, mutta "vaarallista" vapaa-ajanharrastusta on helppo rokottaa vaikka minkä hyvän ja kauniin nimissä.
    :'(
     
  3. Umpisenkulkija

    Umpisenkulkija Boondocker RE 850E-tec shorty -22

    Mutta Ruotsissa kelkkailu on vapaata mutta onhan sielläkin jotain lakeja kelkkailun suhteen ? ;D
     
  4. Fiiberi

    Fiiberi Guest

    Niin, siellä suhtautuminen kelkkailuun on muutenkin positiivista.
    Tosin, sielläkin rajoituksia lisätään ja näillä näkymin todella rajusti. Osin käsistä karkaamassa olevan vapaan kelkkailun, osin kelkkaturisteista irtoavan kruunukasan takia.
    Ruotsissa näihin rikkeisiin ja toilailuihin näytään ottavan aika herkästi suitset tiukalle, tästä muistona vaikka toissa talvena tapahtunut suomalaisen sälliporukan Ruotsista Norjan puolelle ajattama porotokka; välittömästi alettiin tuntureista häätää kelkkailijoita mm. helikopterein.
     
  5. Stinky

    Stinky 2016 M8000 Hardcore 162

    On on, mut eipä tosiaan oo mikään ihme, jos alkavat vääntää jotain "suoja-aluetta" suomen rajalle, kun tuntuu että ne vähäisetkin ruotsalaisten asettamat maastoliikennelait on suomipojalle niin hankalia noudattaa...

    Eikai se jumalauta sitä tarkota, että ku rajan yli päästään, niin enää ei edes taimia tarvitse kiertää!  :eek:  ???
     
  6. Umpisenkulkija

    Umpisenkulkija Boondocker RE 850E-tec shorty -22

    Tätä minä juuri tarkoitan JÄRKI päähän niin hyvin onnistuu...

    Itse tulee ruotsissa ajeltua ja reittejä pitkin on ajettu, mutta ei IKINÄ ole kukaan valittanut kelkalla ajosta esim. tiellä (penkalla) mm. nostetaan kättä yms KELKKAILIJALLE jota ei voisi suomessa uskoa tapahtuvan
     
  7. L4t3

    L4t3 AC CF/M 800 141" -11

    No nyt on semmonen tieto, että 2009 eli tänä vuonna alkaa maastoliikennelain uudistaminen...
     
  8. veltsu91

    veltsu91 Summit 800 -03

    Onkohan sitä säätämässä jotku viherpiipertäjät :-\ kuhan ei mitään isompia kieltoja vain tulis..
     
  9. make91

    make91 Well-Known Member

    se on totaali kielto :-X
     
  10. skk

    skk Yamaha Apex

    No tuo muutos ei kyllä olisi oikeasti mitenkään pahasta... vähän edes toivoisi olevan liikennekäyttäytymisestä kokemusta tuolla reitilläkin. Poromiehille voi tehdä vaikka lex-poromies poikkeuksen ;)
     
  11. Masai

    Masai Well-Known Member

    No ainakin toi uusi laki kieltää kakspökät ja viisysit!
     
  12. korhja02

    korhja02 Kelkaton!

    Valtion mailla joo tosta vaan,yksityisillä luvan kera!
     
  13. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    Ääni tälle! tai sitte joka kuntaan tehdään kelkkailu alueita,,

    ja vaikka kelkkailen ja mönkkäilen.. niin ei olis mun mettiin mitään asiaa mennä, jängät ja talvitien pohjat ja linjat on ihan eri asia. jänkä on jänkä ja se ei kasva ku joskus 100 vuoden päästä jotain käppyrä mäntyä, talvi tien phjat on vaan hyvä ku pysyy auki risuista, ja sama homma linjoille.
     
  14. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Kyllähän se on näin ettei yksityisen metsämaille ole kelkalla taikka yleensäkkään maastoajoneuvolla mitään asiaa. Ainoastaan kysymällä lupa maanomistajalta antaa tähän mahdollisuuden. Me kelkkailijat ollaan itse omalla käytöksellään aiheutettu niin paljon närää metsänomistajien keskuudessa tallomalla nuoria taimikoita matalaksi. Tähän temppuun ei tarvita kuin muutama tapaus niin soppa on valmis. Itse en ole kelkkaillu ennen ensmimmäisen maastoliikennelain voimaan tuloa niin niin en voi tietää miltä tuolloin on tuntunut kun saanut päästellä "vapaasti". Kuitenkin jokin pisti alulle maastoliikennelain synnyttämisen. Vapaa kelkkailu on historiaa eikä sitä pidä millään tavalla vapauttaa. Ainoastaan poronhoitoalueilla se suotakoon. Mutta tälleen....

    Jaa tuossa tuli lisää kommentteja. Ehkä valtionmailla tietyillä seuduilla. Tarpeeksi kaukana taajamista sekä sen ikäisissä metsissä ettei taimikoita poljettais. Se on ihan sama vaikka yli 40v mäntyä vasten alkaa nojaamaan jollakin alumiini-ahkiolla ;D .
     
  15. Glaki Gluuk

    Glaki Gluuk UnSledded

    Meinasin jo täksi talveksi laittaa pätkän
     
  16. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Mihin sitä UKK puistoa tarvitaan. Se ukko kuoli jo kauan sitte, annetaan nyt muittenki nauttia siitä - tehhään siitä sledparkki? ;D

    No ei vain. Tuo L4t3:n ajatus on mun mieleen ja oon sitä aiemminki sanonu. Ois sen verta tilaa rällätä, että ei tarttis enää edes ajatella mitään kiellettyjä alueita. Sama ajatus siis mitä ruottissakin. Mutta eihän tuo tuu toteutuun tietenkään prkl...
     
  17. anssik00

    anssik00 Well-Known Member

    näinhän se olis tieten komia homma
     
  18. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Oottakko koittanu lähestyä puolustusvoimia tuon Sarriojärven harjoitusalueen puitteissa. Sielä olisi lenheetiä seata. Ehkä taitaa kuitenkin kaatua turvallisuus syihin kuten suutareihin.
     
  19. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    se onki mukava ku kanttaa johonki murkulan pyrstöön.. voi tulla pikku jälkipoltot päällensä :eek:
     
  20. korhja02

    korhja02 Kelkaton!

    Juu puolustusvoimia ei kannata lähestyä etes venäläisen!! ;)
     

Suosittele tätä sivua