Vapautta kelkkailulle?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä änduro, 31/12/08.

  1. Hovelinksi

    Hovelinksi Lynx Re

    Vanhoihin metsiin ajooikeus valtion maille.Eihän tuolla 100 vuotta vanhassa metässä voi saada kelkalla mitään vahinkoa..korkentaan muutama mustikan varpu heittää kasvamasta kun kaivattaa kunnolla kiinni :D
     
  2. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    niin.. ja tekishän se hyvää ku rahkasammal vähän pyörähtäs auki niin pääsis uutta metsää tulemaan.. :p Menee jo mettäpuolen piiperrykseski.
    MUTTA. On niitä alueita valtion mailla missä olis hyvä puotella, kuitenki menee tien pohjia,jänkiä ym. mitä käyttää paikasta A,paikkaan B liikkumiseen.
    Niinku ajeltiin joskus silloin ko olin junioiri, eli aika vasta 8) (ja ajellaan yhä)
     
  3. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    Ehkä sopii tähän topikkiin, ei uuttakaan kehtaa tehdä!

    Hakkuuaukeat ja niillä kelkkailu? Suotavaa vai vähemmän suotavaa?

    Niin, on tässä viimeviikkoina tullut ajeltua noita merkittyjä uria pitkin ja olen kiinnittänyt huomioni erääseen, ainakin omaa silmää, vierastavaan seikkaan. Nimittäin tuo hakkuuaukeilla ja siemenpuualueilla ajelu reittien varrella. Näyttää nimittäin järkiään olevan, kun uran varrelle sattuu hakkuuaukea ja vielä vähän rinnettä, on siinä rällätty kelkoilla sikinsokin ja kaivatettu sammaleet näkösälle. Tuo on sata varmasti asia mistä ei metsähallituksen herrat eikä varsinkaan yksityismaiden omistajat päätä silittele, ja asia joka varmasti on esillä kelkkailun haittatekijöitä listatessa. Millä ihmeen konstilla saataisi kaikki ymmärtämään, että noilla aukeilla on järkiään jo uudet puuntaimet kasvamassa hangen alla, vaikka ne ei lumenpäällle yltäisikään. Nytkin kun lunta on täällä 60-80cm, häviää lumen alle jo usiamman vuoden kasvu. Tämäkin on ehkä asia, mikä voitaisiin opettaa kelkkakoulussa(vrt. autokoulu) jos kelkan kuljettamiseen vaadittaisiin kortti? Tässä taas kustaan omaan silmään ja pahasti...

    Itse olen sitä mieltä, että kelkkailu voitaisiin sallia valtion mailla vapaasti, jos kelkkailijat vain ymmärtävät missä voi ajaa ja missä ei. Suojelualueet on pois tästä laskusta automaattisesti.
     
  4. Loogitech

    Loogitech Well-Known Member

    "Freeride" on muodin mukanaan tuoma ilmiö.
    Vastustusta esiintyy varmaankin metsänomistajien taholta.

    Innokas powderin pöllyttäjä ei hoxaa tekemisiensä aiheuttamaa närää.
    Lue, rahanmenetystä tuhotuista taimista metsässä.

    Mieti, lainsäätäjä kuuntelee asianomaisia.

    Keitä he ovat:
    Maanomistajat versus kelkkaharrastajat, kumman sana painaa enemmän. no huh..

    Vapaat ratsastajat muuttuvat kohta jahdatuiksi lainsuojattomiksi?

    Jiihaa..
     
  5. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    Nosthellaanpa kun ilmeisesti alkaa jo lehtien otsikoissa olemaan kyseinen ongelma...
     
  6. nunavut

    nunavut Guest

    Ilves! Vahinko vain kelkkailijoille et tuollaisiin kuviin tarttuvat herkimmin ihmiset joilla metsänhoidon ja puunkasvatuksen tietotaito on " 0 " tasoa.
    "Mahdoton homma väistää tuokin taimi" ,väisti ore not,ei siitä kunnon tukkia olis tullut koskaan,kuten ei toisistakaan tuo taimikon puista,korkeintaan, "harakat voi käyttää tehdessään uusia pieniä harakoita" ,noin 70 vuoden kuluttua.

    20Weetta olen koittanut piää rajalinjoja auki isommalla telakoneella,aina kasvukauden loputtua huomaan et parempi olisi ollut raivaussaha.

    Totaalinen tuho on mahdollista ainoastaan taimitarhoilla ja sinne ei kukaan oikea kelkkamies mene.
     
  7. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    Ja luulen tuon polettamisen syynki tietävän, kaveri ajellu vähä keskittymättä ajoon.. tullut oja eteen, eikä hoksinu ja ajanu ET:llä ojasta.. Tuksin nyt kukaan tommosesta ojasta ET:llä vasiten ajaa.  :-[

    Edit. Jos jotain haittaa tuon taimin surma, nii tiedän paikan suunnillee missä päin poletettu. pitääpä hommata laatikollinen taimia, ja lähteä sitte ku lumet vähenee niin istuttamaan.. :D
     
  8. JanneR

    JanneR Well-Known Member

    Lueskelin tässä tätä keskustelua ja pitääpä ottaa kantaa.

    kuulon mukaan on monenlaista asiaa vireillä siihen suuntaan että kyllä se "lähes vapaa" kelkkailu tuolla villissä luonnossa alkaa olla kohta takana. Eikä se nyt ihan sikahuono asia ole, tietyin rajoituksin.

    Mutta hommahan toimii minun mielestä aina niin kauan ku joku kusee omalle hiekkalaatikolle.

    Poruahan se aiheuttaa tulevaisuudessa aluksi varmaanki mutta näin muualla, miksei myös meillä. Täytys kuitenki muistaa kun kelkalla kurvaa tuolla ja naatiskelee, että asialla on toinenki puoli. Jokainen varmaan osaa lukea tämän"oikein", eikä tästä hyvästä keskustelusta tule erään yamaha topikin tapasta fiaskoa.

    kiitos ja anteeksi ;D
     
  9. L4t3

    L4t3 AC CF/M 800 141" -11


    Joo, onhan se pelkkää plussaa jos saadaan edes reittikelkkailua ylläpidettyä tässä helevetillisessä ympäristönsuojelun ristitulessa.
     
  10. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Sohasit kusiaispesään ...
     

Suosittele tätä sivua