Xenonvalot kelkkaan

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Putte, 18/10/06.

  1. V.T.V

    V.T.V FUCK YOU i drive yamaha!! Turbo Yamaha:D

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Oottako nuita käyttäny??

    Nuohan ei ole ko lyyä paikalhen!! :p

    http://www.jokikone.fi/uutuudet.php?id=0810301105081FE0
     
  2. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Juu , tais olla 11w.. Mulla oli ensin 2* 4ohm vastuksella, en muista muita numeroita mutta ne lämpes niin että ois polttanu ittensä kaikesta läpi.. Laitoin lisää ja erilaisiaki kokeilin ja sama vika, niimpä ostin Duellin lämppärielementin ja huitasin lämpöpeltiin kiini ja no problemo.. Tosiaan moni sitä jakso lässyttää että ei tule kestämään, ompa ne siinä vähän vajaa 3000km kiilunu eikä mitään ongelmia.

    Ja kyllä sitä osaa aina arvostaa ku aina on päivä ku kelkalla ajelee, kellonaikaan katsomatta 8)
     
  3. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Yambardieriin muuta kuin plug and play ;D
     
  4. jamiva

    jamiva Well-Known Member

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Itse hommasin ko. liikkeestä xenonit tosi edullisesti  ;D
     
  5. Antti_

    Antti_ Well-Known Member

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Osaisikos joku vielä neuvoa akun valinnan suhteen. Eli xenonit tulossa akuttomaan Indyyn, mietin että miten ison akun nuo xenonit tarvitsee. Ajatuksissa on 4ah geeliakku (tietenkin biltemasta), vai vaatisiko tuo isompaa?
     
  6. Sk8er boi

    Sk8er boi Ski-Doo Freestyle -06 300cc

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    http://www.mursketta.fi/mk-jannite.jpg

    tällainen mystinen ongelma tuli vastaan tällä kertaa.. eli laitoin kelkkaan tyhjään mittaripaikkaan tavallisen 8-18V auton volttimittarin. Tasa suuntaajalta tulee 12 volttia, eikä juurikaan vaihtele. myös akulta tulee luonnollisesti saman verran, mutta kun tuon välissä olevan katkaisijan avaa, jolloin akun pitäisi latautua, alkaa mittari näyttää 16 volttia..? mistäköhän johtuu.. (akun ja katkaisijan välissä on vielä sulake, puutuu vaan kuvasta)
     
  7. Antti_

    Antti_ Well-Known Member

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Olikos sinulla kaikki tasavirtahilppeet jo valmiina kelkassa, vai oletko itse asentanut akun jne?
     
  8. Sk8er boi

    Sk8er boi Ski-Doo Freestyle -06 300cc

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Ensiksi korjaisin tuota aiempaa kertomustani, jonka mukaan xenon valojen H4 liittimelle saisi tulla vaihtojännitettä. en nimittäin saanut millään pitkä-lyhyt vaihtoa toimimaan vaihtojännitteellä, mutta nyt tasajännitteellä pelaa mainiosti, ilman että toisen polttimon paikalla tarvittaisiin mitään vastuksia.
    Katkaisin vaan kelkan oman johdon, mikä menee valonvaihtajalle, ja syötin sinne tasajännitettä 12 volttia, niin toimii kelkan alkuperäisellä valokatkaisimella.

    Ei ollut valmiina mitään, periaatteessa akku ja tasasuuntaaja vaan tarvii hommata, tuo lataus puoli vielä vähän epäselvää toimiiko pelkästään noin, mutta se selviää vasta kun tulee lumet ja pääsee kunnolla testaamaan.. Akuksi alunperin suunnittelin jotain moottoripyörän 12V 12Ah akkua, Akku-Aniasta sitä lähdin hakemaan, mutta kun siellä kerroin tarkoituksesta, niin suositteli vastaavaa 12Ah hyytelö akkua (Fiamm merkkinen), koska käynnistys virtaa ei tarvita, niin tuo soveltuu paremmin pelkkään valo käyttöön, eikä ole väliä mihin asentoon sen laittaa..

    Tasasuuntaajan tilasin bebekiltä, mutta suosittelen myös tutustumaan Vaasan elektroniikka keskuksen tarjontaan, parempi valikoima kuvien kanssa.. oma on 1000v 35A, pienempikin varmasti riittäisi, mutta kun ei nyt hinnassa ole merkittäviä eroja.
     
  9. jamiva

    jamiva Well-Known Member

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Laita yleismittari akun napoihin ja mittaa akun jännite(kelkka ei käynnissä)
    Täräytä kelkka käyntiin ja katso mitä lukemia mittari nyt kertoo...
    Lukeman pitäisi olla suurempi nyt (verrattuna kelkka ei käynnissä tilanteeseen)
    Ja lukeman pitäisi nousta kierrosten myötä max. 14.2v
     
  10. matkaaja

    matkaaja Ski-doo 800 xrs 12 Ski-doo renege 800 xrs 15

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    laitoin mopoon xx:n xenonit ja olin tosi tyytyväinen ja nyt laitan xp:hen kans..näkee kyllä ;D suosittelen ;D
     
  11. Antti_

    Antti_ Well-Known Member

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Mietin vain tuota sinun kytkentääsi. Kun itse olen ymmärtänyt että jos akun asentaa jälkikäteen ja muiden sähköjen rinnalle, pitäisi kytkennän mennä tässä kuvassa oikeassa alakulmassa olevan kuvan mukaan..??

    http://www.motot.net/galleria/showfull.php?photo=9656
     
  12. Sk8er boi

    Sk8er boi Ski-Doo Freestyle -06 300cc

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    niin siis ei nuo miinukset menekään runkoon, vaan akun miinus piiriin, vain vasen alakulma, eli tasurin yksi napa menee runkoon..

    E:  TÄRKEÄÄ  on näköjään myöskin huomioida, että ballastien metalli rungot ei saa olla kosketuksissa kelkan rungon kanssa.. itse vasta tänään huomasin tuon ongelman, on ollut akun miinus tähän asti kosketuksissa kelkan runkoon.. käväisin äsken vähän testailemassa, ja hyvinhän noilla tosiaan näkee..

    http://www.xenonkauppa.fi tuolta tilasin H4 bi-xenon 8000K, ovat laadukkaan oloisia Cobra merkkisiä, hintaa 159e, toimitetaan alumiini salkussa.
     
  13. Mara

    Mara Rev life

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    mitä muutos sarjoja ootte laitellu kelkkaan? ilmeisesti 12V? H4 muutossarja kait? mitä noi HB muutos sarjat o?
    lueskelin etä toi 6000k ois sopivan värinen..
    laittaakaa vaikka linkkejä tähän. tänks :)
     
  14. jamiva

    jamiva Well-Known Member

  15. Mehtis

    Mehtis Well-Known Member

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    kohtuu hintavia sarjoja, jos yhdellä ballastin poltinparilla on hintaa 89€.... Itse olen tekemässä kimppatilausta kavereiden kanssa suoraan maahantuojalle, joka tuo maahan xenon-sarjoja. Jokaisella on mahdollisuus päästä mukaan kimppatilaukseen laittamalla YV:tä minulle. Tilattavissa ainakin H1, H3, H7 ja H4(bixenon) sarjoja 12-24V, normaaleilla- tai mini ballasteilla, sarjat 12kk takuulla.
     
  16. Umpisenkulkija

    Umpisenkulkija Boondocker RE 850E-tec shorty -22

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Tere

    Mikä ois hyvä ja TEHOKAS xenon paketti kelkkaan esim rc 600sdi :)
     
  17. miqwe

    miqwe Xtrim ´14 pro-ACE

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Bixenon(liikkuvalla polttimolla), ei yli 6000K (mennee minun mielestä liian siniseksi ja teho kärsii) 35wattisena, riittää ihan "hyvin" varmasti. :)

    AMP:n setti (laatu/takuu pelaa) tai sitten jokin "vastaava", jos hinta huimaa. ;)

    Maunosjokke voi kertoa kokemuksia? ;D
     
  18. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Joo, en VIITTIS alkaa muuta sarjaa laittamaan kelkkaan ku AMP, Hella tms.. on siinä kuiten oma hommansa punoa kiinni sytyttimet ja se kilometri johtoa, ku onhan halvemmissakin hyvä takuu mutta vituttaa se niitä alkaa veivaamaan irti ja lähetteleen..

    Eli käsienlämmittimen tarvit tohon Revoos, samoten umpiot joudut puukottamaan ja jatkamaan ballastien virtajohdot että yltää akulle mutta kyllä se sen muutaman tunnin väärtti on, ku rupee näkemään. Kysele jos/kun alat niitä asentelemaan ni jos tulee jotai probleemaa :)
     
  19. Umpisenkulkija

    Umpisenkulkija Boondocker RE 850E-tec shorty -22

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Kiitoksia neuvoista... Miten muuten kestää tärinää nuo keenonit
     
  20. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: Xenonvalot kelkkaan

    Kestäähän ne autoissa, työkoneissa jne niin miksei kelkassa.. Kattoo vaan jotain pehmuketta sytyttimien alle ettei ne tärrää itteään palasiksi ja kunnolla kiinni
     

Suosittele tätä sivua