Suuuuuri kulutusgallup!!

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Hemmo, 16/1/06.

?

Kelkkani imee normireissullani abt ____ litraa sadalle

  1. 10-15

    5.2%
  2. 15-20

    24.1%
  3. 20-25

    36.7%
  4. 25-30

    21.8%
  5. 30->

    12.1%
  1. snoub

    snoub Well-Known Member

    Switchbackista viimetalvelta 18,5/100 tais olla pienimmillään ja 22.5/100 suurimmillaan niillä kerroilla kun tuli mitattua, reittiajoa pääsääntöisesti ja joitain soramonttuja ym. umpea välissä pieninä pätkinä. Mielestäni aina sen mukavampi joka suhteessa mitä vähemmän vie ainetta. Niin bensa-asemalla tankatessa, gallonarallissa jos ei ole asemia vieressä, kokonaiskustannuksissa, toimintasäteessä sekä ihan jo muutenkin normi iltalenkillä.

    Tälle talvelle ei ole tullut mittailtua mutta kohtuu vähällä tuntuu menevän, tosin soppaa saa menemään tietty reitillä kaasu pohjaan/jarru pohjaan tyylillä varmaan lähes määrättömästi. Samoin lumi/vesisohjo järvillä harhaillessa puoli tankkia saattaa hävitä äkkiä kun iijärvellä tai suningilla pyörähtelee ja reitinpäätä haeskelee.
     
  2. snoub

    snoub Well-Known Member

    Sen verran tuli vielä mieleen että kovemmilla, esim. n.15 asteen pakkasilla kulutuslukemat ovat miellyttävämpiä kuin esim. nollakelissä, päinvastoin kuin vaikkapa autoilla. Kait se sitten jothuu siitä "tiheämmästä" pakkasilmasta ja seoksien varmuuskertoimet osuvat sitten paremmin kohdilleen..
     
  3. I_me

    I_me Paljon osia, mut ei enään yhtään kelkkaa...

    Vääristä kytkimensäädöistä johtuen kulutus on ollut luokkaa tankillinen/100Km (n.45l/100km) Tänään tuli säätöihin kertaheitolla parannusta kun pistin kaikki kytkimen sisuskalut vaihtoon, pitänee ziikailla tippuiko yhtään, tarkemmat laskelmat jätän suosiolla muille vaikka rahaa ei liikaa olekkaan ;D
     
  4. Päällikkö

    Päällikkö MXZ X 600

    Reippaassa patikko ajossa kulutus 30l/100km alle 30:n ei pääse millään.Hidasta patikko ajoa en ole kokeilut ja etelässä ei muuta olekkaan kuin patikkoa.(Ski-Doo mxz-x 600 -02)
     
  5. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Referenssinä tuohon, ST600 Lyne veti samalla reissulla 36l sataselle.. jaa hiljaa? :D (No okei, ajeltiin me umpia pomokairan lävitte peurasuvantoon)
     
  6. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    Perjantai 6.1. Sodankylä - Vuotso.... itäpuolen reittiä.(40km puuterilla )
    800 Renegade söi 18 l ja avasi reittiä, perässä tuli -04 RX-1 ja siihen tankkiin laitettiin 19 l.....
    Ihan sääteliäs kulutukseltaan tuo 800 ::)
     
  7. 1000 sdi

    1000 sdi ski-doo mach z 1000 sdi 2005

    mä pääsin viimetalvena normaalissa reittinopeudessa
    90km ja 13.5l kelkkana ski-doo mach z 1000sdi
    rajummassakin retti revityksessä jää siihen 18-20l 100km:llä
    mullakin oli tollanen 600 mxz x siihen verrattuna nykysessä kulutus melkein puolet vähemmän ;D
     
  8. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Edellisinä vuosina kulutus on ollut kaikkea 16 ja 40 väliltä. Pääpaino varmaan siellä reilussa parissa kympissä. Matka-ajossa tasaisella kaasulla on vienyt yllättävänkin vähäsen, alle 20 ei ole ollu ongelma.

    Tälle talvelle on sitte kaikki uusiksi koneessa ja variaattoreissa, enkä ole päässy vielä niin pitkälle, että ois kulutusta kannattanu mitata. Ehkäpä ensi viikonloppuna sitten? ;)

    Ainiin, koneena on Rotax 583 HO :D :p
     
  9. Raato

    Raato Member

    Alle 30l/100km ei pääse mitenkään, vaikka ajas kuin v1tun hilijaa ja kovalla jälellä.
    Umpisella huuatteluista ei oo tulla mittailtua etes.

    Ja kelekka on -00 venture 500 nestemyllyllä
     
  10. ProXR

    ProXR Ei kelkkaa

    n. 45=>50l /100km
     
  11. oudie

    oudie Polaris AXYS Pro RMK 163"

    Halpaa toimintaa tuo 440:llä huvikseen ajelu :eek:
     
  12. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Eipä näitä kullutuksia voi vertailla näin erillisinä. Pitäisi ajaa samassa porukassa, samaa nopeutta ja samanlaisella ajotyylillä että näkisi kulutuserot. Jotkut luulee ajavansa kovaa pienellä kulutuksella ja toisilla samalla kelkalla kovaa ajettuna menee 10L enemmän. Siiten on ne, jotka ajaa todella kovaa ja taas kymppi lisää kulutukseen. Vaikutuksensa on myös reiteillä ja keleillä. Itse olen huomannut, että samassa porukassa suht samantapaisilla kelkoilla kulutuserot on muutaman litran luokkaa. Itselläni kulutus vaihtelee kelkasta riippuen 15 - 40 L/100 km. Vähiten minulla on vienyt työkelkka, kutos katti jonkin verran enemmän ja eniten vei taannoinen Ski-Dooni. Mutta, crossiradalla kulutus on kovaa kelkasta riippumatta ja taas tasaisilla, kovilla reiteillä mikä vain kunnossa oleva kelkka menee vähällä. Itse en vain niillä reiteillä aja kuin pakosta ;)
     
  13. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Ja samalla reissulla peräkänaa samanlaisilla kelkoilla ja samaa vauhtia, niin voi kaksi samanlaista kelkkaa viedä monta litraa eri verran sataselle.

    Mutta kysehän olikin mikä on oman kelkan kulutus omassa ajossa. ;)
     
  14. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Juu, toki kuskien painoissa ja kaasunkäytössä on eroja. Kirjoitin siksi, kun joku jo aloitti sen 2T/4T keskustelun, vaikka alussa sitä pyydettiiin välttämään. 1000,- säästö kaudelle... Eli, jos itse köröttelee kelkalla, niin ei pidä kuvitella että jollain, jolla toinen kelkka kuluttaa 30L/100 km ajaisi silloin yhtä hiljaa kuin itse ;)
     
  15. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14

    Häh? Syökö venture muka noin paljon?
    Huh huh..
     
  16. väänä

    väänä Well-Known Member

    kyllähän se näin on että kelkan kulutus on suoraan verrannollinen kaasukahvan ja tangon välisen etäisyyden keskiarvoon ajetun matkan suhteen, tai jotain sinne päin... ;D ;D
     
  17. RAVE RC 600 SDI

    RAVE RC 600 SDI Lynx Rave RE

    Viime talvena ajelin polaris 650 indy -89 ja en tiedä maahanko se bensa meni mutta voi jessus että bentsiini kelpasi. ainakin sen 35 l/100 km otti!
    Tämä nykyinen kulkee puolella tohon polleen nähden mutta pollen ääniä ei kyllä nykyvehkeillä pysty matkia!(3 pyttyinen fuji)!
     
  18. AK837

    AK837 Well-Known Member

    Ei se nyt nuin paljoo vie? Itse olen päässyt reiluun 30litraan/100km...

    Ehkä jollain +10 kevätkelissä voi viedä ton verran
     
  19. 650 efi

    650 efi polaris 650 efi

    kyllä taitaa mullakin 30 olla alka lähelle nätillä ajolla. viimeks en mitannu mut kaverin phaseri vei ainakin puolet vähemmän samalla reissulla...näin mittarin mukaan ja sil on viel pienenpi tankki (luultavasti) olettaisin ja samaa vauhtia mentiin välil kelkkojakin vaiheltiin.
     
  20. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Jokin mättää, velipojalla oli aikoinaan -92 RXL SKS uudesta vuoteen -98 ja kulutus pyöri siinä 22-24 l satkulle.
     

Suosittele tätä sivua