Ketjukotelon öljy

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä Jannne, 17/9/06.

  1. vesse

    vesse Well-Known Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    laita n.2,5-3 dl. onhan siinä mittatikussa asteikko ;)
     
  2. summit

    summit ski-doo expedition LE 900 ace turbo

    Vs: Ketjukotelon öljy

    ATF:ää ehdottomasti näkee koska alkaa vuotamaan niin voi ehkäistä kalliin remontin ;D
     
  3. Jahas

    Jahas Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Onko mobilin atf 220 hyvää tuonne koteloo?
     
  4. juice_86

    juice_86 Kelkaton + KTM LC4 2004

    Vs: Ketjukotelon öljy

    noin puoltoista purkkia xps:ssä pikku purkkia en muista tarkkaa määrää mutta 3-3,5dl olis aika lähellä
     
  5. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Ihan yhtä hyvää kuin muutkin ATF:t.
     
  6. juho_u

    juho_u Well-Known Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Ei kai se nyt niin tarkkaa mitä siellä on koha jotain on, ite oon laittanu hyllyllä notkuvista moottoriöljy purkeista lähtien kaikkee mahollista ja saman asian kaikki on ajanu... ;) kunha se vaan ketjukotelossa pysyy.
     
  7. lynx643

    lynx643 Well-Known Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    onko kukaan kokeillu http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1503;7438;7441;5233;4356;5692;4485
    väriltään punaista aika nuoskean oloista

    tohtiikohan tuota lorauttaa lynxin ketjukoteloon..
     
  8. juice_86

    juice_86 Kelkaton + KTM LC4 2004

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Minuu pelottais tuo FORD teksti... ;D ;D

    Mutta eipä sitä tiedä vaikka toimis.. normi ketjukotelo öljynä mutta syncro vehkeisiin kannattaa laitaa vain sitä omaa pinet säästöt voi kostautua..

    Merkki huollolta kuultua:: Joku oli säästänä just syncron öljyssä ja laukes koko pask. tuli muutama satanen maksua lisää..
    Että kannattaako loppujen lopuksi tuollainen 3-10€ säästö vuoteen jos vehkeet varmasti kestää vuosia oikeilla aineilla

    Itse ainakin jatkossakin ostan tuon XPS 6€ purkin silloin kun tarvii
     
  9. amiantt

    amiantt INDY 600

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Minä laitoin justiin traktorin perä öljyä Donax td 5W-30 nämä viskositeettiarvot on vähän erityyppiset kuin muiden öljyjen tämä vastaa noin suurinpiirtein tb:n wetol 80 W peräöljyä. Voiteluominaisuudet pitäisi olla riittävät. Katotaan miten toimii ja pysyy sisällä.
     
  10. mikada

    mikada Yamaha Sidewinder 2017

    Vs: Ketjukotelon öljy

    No itse olen yleensäkin ihmetelly, että miksi pitää alkaa arvuutelemaan, että sopisikohan tuo öljy nyt tuohon kelkkaan, kun ketjukoteloöljyt ovat varmastikkin pienin kustannuserä kelkkailussa kauden aikana vaati sitten valmistaja millaisia öljyjä tahansa. Ite oon hakenu merkkiliikkeestä juuri sitä öljyä mitä siihen suositellaan ja öljy maksaa vähän toistakymppiä nettona litran purkki. Siitä purkista riittää neljäksi vaihtokerraksi (4 vuodeksi) öljyjä, joten ei montaa euroa kustanna yksi vaihtokerta.
     
  11. amiantt

    amiantt INDY 600

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Näinhän se on ettei öljy mikään kustannuserä ole kun muita menoja ajattelee, sattuu nyt vaan olemaan noita traktori ym koneöljyjä ns työsuhde etuna, pitäähän niitä tietysti kokeilla. ajattelin kyllä ajaa nyt pari viikkoa ja katsoa miltä litkut näyttää ja miettiä uudelleen.
     
  12. Jute

    Jute Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Itse 30 vuotta voiteluaineiden kanssa päätyökseni touhunneena halusin minäkin pistää lusikkani tähän keskustelu soppaan. No niin, ensisijainen suositushan on aina se mitä laitevalmistaja suosittelee koska valmistaja tietää mm. käytetyt materiaalit ja on monasti tehnyt myös työtä ollut mm. öljy-yhtiöön yhteydessä oikean voiteluaineen löytämiseksi eli ei se mene niin että on sama mitä rasvasta sinne heitetään. Keskustellaan vaihteisto-öljyjen ja automaattivaihteisto-öljyjen (ATF) laittamisesta ketjukoteloon. Ensimmäisenä tuotteillahan on selkeä viskositeetti ero. Käytän nyt Shell tuotteiden tietoja koska ne ovat tässä käsillä vaikka toki muidenkin yhtiöiden tuotteita tunnen.Normaalin synteettisen manuaalivaihteiston öljy on useimmiten API GL-4 Shell Getriebeöl Ep 75W-90 viskositeetti on 64 cSt/40 C asteessa eli mm2/s kun taasen esim. automaattivaihteiston öljy on Shell Donax TA ja sen viskositeetti on 35 cSt/40 C eli manualivaihteisto öljy on noin kaksi kertaa vahvempaa kuin tämä ATF. Kun tutkitaan öljyjen kaadettavuutta ero onkin yllättävän pieni eli Getriebeöl -42 C ja Donax TA -45 C eli ero on käytännössä häviävän pieni. Nyt täytyy miettiä myös sitä muodostuuko kovassa pintapaineessa riittävää voitelukalvoa ohuella öljyllä.
    Samoin on muistettava että ainakin omassa kelkassani ketjukotelo lämpenee ja öljy näin ohenee en toki tiedä paljonko lämpöä muodostuu täytynee mitata joskus mutta koska öljyn määrä ei ole mikään mahdoton siellä kotelossa niin kyllä se pienikin öljymäärä ohenee väittäisin. Teknisesti ketjuvoiteluaineen pitäisi täyttää vaatimukset: Hyvä kiinnitarttuvuus teräksen pintaan ja se ei saisi linkoutua keskipakovoiman vaikutuksesta pois. Voiteluaineella pitäisi olla myös hyvä tunkeutumiskyky sillä ketjun tärkein voideltava kohde on nivel.
    Näiden kahden ehdon sovittaminen yhteen tuotteeseen on kieltämättä haasteellista koska selvähän on että ohut öljy kyllä tunkeutuu mutta kiinnitarttuvuus ei välttämättä ole paras mahdollinen.
    Itse olen käyttänyt joko Shell Getriebeöl EP 75W-90 tai Q8 Synthetic GL 4 jälkimmäinen on hivenen ohuempi tuote. Hajuista en ole välittänyt koska lisäaineet haisee sille ei voi mitään.
     
  13. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    No siinäpä tulikin tuhti tietopaketti :-*

    Noihin Shellin öljyihin liittyen sattumoisin käsiini ajautui jotain 75W-140 vaihteistoöljyä. Maallikolle tuollainen öljy tuntuisi varsinkin passelilta ketjukoteloon, totta tuon pintapaineen kesto olisi riittävä, mutta miten tuollaisen aineen tunketumiskyky ketjun niveliin?

    Toinen tökötti mitä sattui nurkista löytymään on märkälevyjarruihin tarkoitettu 10W-30 (meniköhän nuo numerot alkuunkaan oikein?). Miten sellainen aine sopisi ketjukoteloon? Aihe kiinnostaa siksi kun nurkista löytyisi parikin ketjukoteloon sopivaa luistoratasta, joissa on jarrulevypakan tapainen pakka, jonka liika luistaminen ei ole toivottavaa.
     
  14. Pekka

    Pekka Noviisi

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Enpäs lukenu paljoa tätäkään aihetta, mutta usein kuullut sanottavan että ihan sama mitä öljyä ketjukoteloon laittaa...

    Oma öljynlaadun mittari on mittatikun magneettiin kerääntyvän metallihileen määrä. Noilla kelkkavalmistajien nimellä myytävillä koteloöljyillä ja muillakin vaihteistoöljyillä sitä tuntuu aina tulevan ja melko nopeasti tikkuun.

    Viimeaikoina olen käyttänyt Redlinen tuotteita; n. 50/50 seos MT-90 vaihteistoöljy ja siihen kaverina Shockproof Heavy lisäaine. Melkoista tököttiähän tuosta tulee huoneenlämmössä, mutta kokemukset tähän asti on hyvät; eipä ole tikkuun hilettä kerääntynyt juuri nimeksikään, toinen havainto että ketjua ei pahemmin ole tarvinnut kiristellä. Mielestäni oireet viittaavat melko hyvään voiteluun.

    Ja tosiaan on myös luistoratas kotelossa, enpä ole huomannut ainakaan ylimääräistä luistoa.

    Tuolla ainakin jotain (mainos)tietoa noista:

    http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
     
  15. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Ite kippasin hyllystä löytynyttä moottoripyörän moottoriöljyä.. Jos sillä pysyy litrasen kyykkypyörän vaihteisto ja kone kunnossa, niin pysyy se tottavie kelkan ketjukoppaki.. ::)
     
  16. Zuumi

    Zuumi Lynksin Extriim

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Miksei voisi laittaa ihan sitä, mitä valmistaja käskee? Itse laitan Lynxiin TB:n synteettistä 75W140 hypoidiöljyä, joka on juuri oikeaa. Yksi öljynvaihto maksaa 2,5 eypoa :)

    Kun ostaa kympillä litran, siitä vaihtaa neljä kertaa :-*

    Mutta jokainenhan saa tehdä kuten itse tahtoo.
     
  17. Jute

    Jute Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Hei! Kyseessä lienee Shell Hypoid oil HD 75W-140 joka on raskaankaluston synteettinen vaihteisto-ja vetopyörästö-öljy viskositeetti on 172cSt/ 40 C astetta eli tuhtia tavaraa vaikka kaadettavuus on -45 C ja tuote on ns. laajaviskositeettinen. Tämän tyyppisen tuotteen vaikka niinkuin itse totesit pintapaineiden kesto olisikin riittävä (onhan tuote runsaasti lisäaineistettu API GL-5 luokan täyttävä voi tunkeutuvuus tulla ketjussa ongelmaksi. Toisella tuotteella tarkoitat varmaan maatalouden käyttöön suunniteltuja öljyjä esim. Shellin valmistamaa Harvella T 10W-30 öljyä joka on toimiva tuote myös traktoreiden vaihteistoissa joissa on ns. märät jarrut. Moottoriöljyn käyttö vaihteiston voiteluun on tätäpäivää kyllä myös nyky autoissa jos vain valmistaja sen hyväksyy ja öljyn ominaisuudet eli lisäaineistus on riittävä, mikseipä siis tämäkin tuote toimisi ketjukotelossa. Viskositeetti on tuolla em.öljyllä 70 cSt/ 40 C ja kaadettavuus -36 C.
    Voit tarkoittaa myös vaihteisto-ja vetopyörästö-öljyä esim. Donax TD jonka käyttötarkoitus on suppeampi mutta eli ei moottori käyttöön mutta muuten ketjukoteloon täysin sopiva ja noi tekniset arvot aika lähellä jos ajatellaan ketjukoteloa.
    Tuo jarrulevypakka homma on minulle tuntematon ja en osaa ottaa kantaa miten ja mikä voiteluaine olisi sopivin. Jos nyt Shellin tuotteita ajattelen niin yksi tuote tulee mieleen mutta en osaa varmaksi sanoa onko se sopiva, eli Gear oil TO 90 LS joka on erikoisöljy luistonrajoittimellisiin tasauspyöästöihin suunniteltu mutta haittana tässä on 178cSt visko eli ketjun voitelu saattaa olla hyvin pinnallista.
     
  18. ViRi

    ViRi Well-Known Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Kiitokset vastauksesta. Ilo lukea kerrankin tekstiä, minkä kirjoittaja selkeästi on asioista perillä :)

    edit: Tuota Donax TD:tä tarkoitinkin, en vaan muistanut nimeä. Viskositeetti kai siihen oli tuo 10W-30.
     
  19. Jute

    Jute Member

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Ollos hyvä vaan kiva jos voin auttaa ja tiedoistani joku hyötyy.
    Korjaan vähän ensimmäistä kirjoitustani, laskeskelin tossa uudelleen voiteluaine alalla oloani ja tammikuussa tulikin 37 vuotta täyteen.
    On muuttunut tuossa ajassa niin voiteluaineet kun voideltavat materiaalitkin.
    Onneksi ainakin näin kelkkailijan näkökulmasta positiivisempaan suuntaan.
    Toivotaan aurinkoisia ilmoja ja hyviä kelkkakelejä.
     
  20. jaskap

    jaskap AC m800,RX1, Venture700, Exciter2 ja Esla

    Vs: Ketjukotelon öljy

    Tere !!

    Valmistajahan suosittelee 75W-90 GL-5 luokan öljyä, eli hypoidiöljyä. En tiedä, esiintyykö kelkan ketjukotelossa tai edes vaihteistossa niitä olosuhteita joihin ko. öljy on tarkoitettu, kun se kestää raskaassa käytössä olevien työkoneiden hypoidipyörästöissäkin.

    Oma valintani ketjukoteloon on kuitenkin Mobilin 75W90 GL- 5 ja taisinpa GL-4 öljyäkin viimeksi laittaa.

    TUOn GL-5 öljyn EP lisäaineistus on muuten aika tiukkaa tavaraa ja saattaa syödä esim. auton vaihdelaatikon synkronirenkaita (tästä on omakohtaistakin kokemusta). Kannattaa siis tarkistaa valmistajan suositus.
     

Suosittele tätä sivua