NGK ennen hyvä tulppa

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä Fred Scuttle, 28/2/11.

  1. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Itse tulppa varmaankaan ei sitä vikaa aiheuta.Vaan ne muut tekijät taaskin ;)
    Se on totta että tulpan pesu,tai putsaus ei ole niin helppoa eikä useinkaan ehkä vaivan arvoinen.Jos nyt on joku hyvin erikoinen tulppa jota on vaikea saada uutta juuri senhetkiseen tarpeeseen,asia eri.Aiemmin oli esim 18 mm jengaisia tulppia vähän vaikeampi saada,eikä niitä nytkään läheskään joka kaupassa ole-sopivalla lämpöarvolla.Voihan sitä jonkun cleaner sprayn jälkeen yrittää vielä hehkuttaa puhtaaksi pienellä kaasutoholla.

    Alunperin tosiaan on tarkoitus että tulppa on "itsepuhdistuva" eli kun on oikea lämpöarvo ja moottorin kaikki osatekijät sekä polttoaine kunnossa niin keskielektrodin eriste pysyy juuri niin kuumana että epäpuhtaudet palavat eristeen pinnalta pois.Esim pintapurkaustulpassa tällainen ongelma voi olla pienempi.
     
  2. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Tuo kaasutoholla kuumentaminen toimii, mutta siinä ottaa samalla tietoisen riskin: liian nopea lämmitys -> eriste voi murtua ja jossain vaiheessa porsliinit putoaa pyttyyn -> artisti maksaa viulut. Säästinkö oikeassa paikassa? Okei, onhan tuota tullut harrastettua itsekin, kun korvessa asun ja tulppakaupat on kaukana. En siis kiellä, mutta en suosittelekaan muuten kuin hätätilanteessa. Tulpat ovat kuitenkin sen verran halpaa tavaraa muuhun kelkkakamaan verrattuna, että kannattaa ostaa laatikollinen kerralla.
     
  3. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Hyvä huomio,eipä tullut mieleeni että se vois murentua jälkeenpäinkin.Ehkä..Tosin tätä lienee turha pähkäillä ihan VTT tasoille asti,kun se ei tästä tuolista käsin onnistu;-)
    Se voi kestää ja olla kestämättä.Aika nopsan lämpöshokin se eriste kyllä saa silloinkin kun moottori käynnistyy ja onhan siellä lämpöjä montako sataa astetta.. Itse en oo kaasutohoa käyttänyt-ollu senverran kiire kun tuollainen vikatilanne on tullu että sähköpistoolilla korkeintaan hätäseen kuivatellu tulpan,sitä ennen suihkaus rasvanpoistajaa.Näitä tapahtuu usein kun testaa noita viallisia motteja.
    Ja kyllä aikoinaan saatto korpimetässä enskaa ajellessa olla rätinpala ja taskusta löytyvä sytkäri ne ainoat keinot herätellä stumpannut tulppa.Sitä kun ei voinu aina täysillä päästellä siirtymäpätkillä niin voi siinä kylmempi tulppa rökääntyä varovaisessa ajossa.Esim joku NGK 10.
     
  4. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Honda 420:ssä(mönkijä) sellainen ominaisuus, että kylmänä käynnistettäessä(myöskin kesällä), kone sammuu, ja tulppa pimeä, eikä auta kuivaus, eikä mikään. 3 vuoden aikana mennyt puolikymmentä tulppaa. Kavereilla samanlaisia, eikä tuota ongelmaa. Vaatii kylmänä muutaman minuutin tyhjäkäyntiä, ja silti joskus hajoaa.
     
  5. Glx5900

    Glx5900 TNT 2008

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Kirjasta oli katsottu tulpat ja laitettu paikoilleen. Joku sitten sanoi että vaihda ne NGK:t Championiin, jo löytyi tyhjäkäynti. Tälläistä on ollut muillakin Evinrudessa että Champion on ainoa tulppa jolla käy tyhjäkäyntiä. Yleensä olen kyllä aina laittanut kaikkiin vehkeisiin NGK:t.
     
  6. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Sopivuustaulukot ovat usein vain suuntaa antavia, todennäköisesti pykälän kuumempi NGK olisi toiminut yhtä hyvin kuin Championkin. Omissa peräprutkuissani (4xOMC, 2XWest Bend/Chrysler, 1 Mercury, 1 Monark) en ole huomannut eroja tulppamerkkien välillä. Tyyppi ja lämpöarvo kohdalleen niin toimii kaikilla kierrosluvuilla. Olettaen tietysti, että säädöt on kohillaan. ;)
     
  7. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Jumankauta sulla on 8 venettä! Vai ookko asentanu ne kaikki samaan paattiin pitkin laitoja ;D
    Mulla on kans yks moottorinrassaaja kaveri joka aina hokee että ongelmakoneisiin Champion jos ei muuten pelaa.Kyllä nää on myös sellasia tunneasioita ja musta tuntuu ynnä muuta huuhaata,ja monesti voi sattumien summa tehdä pysyviä "vaurioita"pääkoppaan eli tiettyjä mielikuvia mikä merkki se nyt on toista parempi ;)
    Oli ihan sattumaa sekin että pari tuntia sitten ruuvasin Championin yhteen moposkootteriin kun ei se NGK:lla eikä Boschilla tahtonu käynnistyä muutaman kilsan ajon jälkeen jos ehti hieman jäähtyä välillä.Vajaan 30 kilsan koelenkin puolessa välissä sekin alkoi pätkiä jokusen kerran.Kuitenki tästä nyt vois ajatella että se Champpari toimi paremmin..
    Minä en kuitenkaan kiinnitä siihen huomiota mikä tulppa siellä on,koska tiedän että mopoon oli tankattu normibensaa ja epäilty että öljypumppu ei ihan toimi pakkasilla(tai moottorinvaihdon jälkeen jostain syystä) ja siksi lisätty myös öljyä bensatankkiin noin prossan verran(sisäänajoa??).Menen nyt kohta aukaisemaan tulpan ja jos se vaikuttaa turhan tummalta,on ainoo vika liian vahva öljyseos..Olis helppo remppa tälläkertaa :)

    Oikeestaan ois sittenkin pitäny piruuttaan ostaa tuolta huoltikselta sellane muoviin pakattu NGK ihan kokeeksi,oli nimennomaan yleisimpiin moposkoottereihin sopiva lämpöarvo-hintaa 6,50 että ei kai paha huoltiksen hinnaksi..
    Tais olla niitä Fransmanneja.Luulen että tollainen kalvopakkaus on kehitetty siksi että se on helppo laittaa myyntiin esille piikkiin,nimenomaan itsepalvelumyymälöihin.Pahvirasia toimii siellä missä on tiskin takana palvelua :)
     
  8. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Ei nyt sentään, kaksi riittää. Ovatpahan reservissä... ;) Laskeskelin tuossa taannoin, että nurkissa on kaikenkaikkiaan kolmisenkymmentä kaksitahtimoottoria, onpahan mitä rassata. :p

    Tää taitaa jo mennä OT?
     
  9. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Eikä mitä.Olennainnen osa keskustelua,lisää kato uskottavuuttasi tulppaexperttinä kun sulla on noin monta reikää mihin niitä tulppia rassata :)

    Jäämme odottamaan josko vielä joku kertois jotain oikeesti ratkaisevaa,NGK:n tuomioksi.Itse olen jo useita vuosia käyttänyt kaikissa Saksaan viittaavissa koneissa Boschia-ehkä siksi kun omat moottorini on niin antiikkisia ja niihin jotenkin "kuuluu" se tai joku muu legendatikku.Mutta nyt on tullut varikolle taas kevätpörriäisiä jotka enimmäkseen omistajansa jäljiltä NGK:lla varustettuja-Eikä mulla mitään sitä vastaan ole.Itseasiassa aattelin enskerral ostaa sen NGK:n sieltä SEOn hyllystä tuohon Italjet mopeediin.
    Enskaa ja crossia tosiaan ajelin nuoruusvuodet NGK:lla pelkästään,ja siitä jäi hyvä maku.Pyörinä KTM ja Suzuki-niihin se on kuulunut vakiona.NGK Varmaan siksi kun ei paremmastakaan ollut tietoa,eli ei vaan tullut kokeiltua muita.
    Nyt on veneessä ja motskarissa myös samaa merkkiä,mutta en pysty sanomaan onko ne jotenkin huonompia kuin ennen,nämä otsikon tulpat..Mulla ei oo siitä ainakaan mitään näyttöä. (Ja siihen veneeseen oikeestaan kuulus se Bossilainen tän Mu-Tun mukaan koska se on Sakemanni;-)
     
  10. Jondikka

    Jondikka ropaliksen xc600sp bäckcaunrtri ja tourinki 550

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    NGK:t ei kestäny turposaappissa kauaankaan ni laitettiin championit tilalle ja niillä ajo 4 kertaa pitempään mutta kelkoissa nuo NGK on pelannu kaikki
     
  11. arskaw

    arskaw Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Niin minä en nyt erikseen NGK ta tarkoittanut, tulppia yleensä.Olin nuorena poikana -60 luvun alkupuolella paikallisella huoltamolla kesätöissä ja siellä jouduin käyttämään tuollaista tulpanpuhdistuskonetta.Eipä ne senkäänjälkeen aina toimineet, silloin ei tainnut vielä NGK ta edes suomessa olla, en ainakaan muista että Shellin hyllyssä tällaista olisi löytyny.
    Eli olen edelleen puumännistä huolimatta sitä mieltä että tulppia "palaa" aina joskus.En tiedä mikä niistä hajoo enkä miksi, rikki vain menevät.Tulpan rikkoontuminen on kaksitahtikoneessa huomattavasti yleisempää kun nelitahtisessa.Puumäntää tehdessä kannattaa kuulemma käyttää katajaa, on kestävin laatu tuohon. ;)
     
  12. turboapc

    turboapc Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    oiskohan tässä siitä kyse että sitä championia löytyy paria erikois mallia jotka ikäänkuin korvaavat yhdellä mallilla useamman lämpöarvon(vs. normi Ngk).
    Nämähän ovat mainioita esim. kelkkakäytössä ja ehkä hivenen kestävämpiä juurikin tuohon seikkaan pohjautuen.
     
  13. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Niin varmaan..koivusta ne kuulemma ainakin niitä teki.Löytyi tietysti helpommin kun Karjalan kansallispuusta sentään kyse ;)
    Selaista muistasin entisajoilta että keskielektrodin sisäinen liitos olisi katkennut lämpölaajenemisen tms takia.Silloin kyllä luulisi kipinän vielä hyppäävän yli katkoksesta.Joutuuhan se virranjakajassakin hyppäämään useamman millin vanhoissa autoissa.Sitten alkoi tulla juuri NGK:lle ensimmäisenä kupariydintä jota mainostettiin suurena kehitysaskeleena.On vähän huono muisti yli 30 v päähän mutta on sitä saattanut joutua "katkenneita" tulppia ihmettelemään.Sen muistan oikein hyvin että ihan ohmimittarilla niitä tutkiskelin ja löytyi tulppia joissa yhteys oli poikki-keskielektrodissa.Oliskohan ollu joku crossipyörä silloin ja NGK todennäköisesti jos KTM..Sitten jäi sellainen mielikuva että jos on oikein huippuvireessä oleva 2T kone,tulpat menisi herkemmin rikki,mekaanisesti..tiedä häntä.
     
  14. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    König?
     
  15. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Könäripä hyvinkin :) Olikohan se nyt -68.Bossin mankku siinä ainakin on ja Teslan muuntajat.En oo itseasiassa tutkinu manuskasta mikä tulppa oli alunperin,mutta BHS 9 on nyt.Oliko sulla yhtään Könikkää siellä museossa,siis oikein kisarassia meinaan? tää mun on ihan sellanen kesy vaan :) Mutta paha ääni siinä on.Pakokaasuthan tulee ilmaan.
    Kerran meni asbestinen vesipakosarjan tiiviste niin yks tulppa kastui järvivedestä.Kone tuli maaliin silti, muttei enää kiertänyt.Ei mitään vaurioita Gulfin öljyllä(ainoastaan valkoinen emulsio tuli yhteen pyttyyn) ja tulpatkin tuli samat takaisin ja uus tiiviste piti itse tehdä-asbestista tietenkin.
     
  16. Glx5900

    Glx5900 TNT 2008

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Jaa-a, en nyt viittinyt sanoa että anna 1 pykälä kuumempi tai kylmempi tulppa kuin mitä kirja sanoo, yleensä kirjan mukaan mennään ellei ole jotain kokeiluja takana. Eikä siinä mitään taikauskoa tarvita jos toinen merkki toimii ja toinen ei... Tosiaan tuo OMC on ainoa moottori joka on nikotellut tulppien takia.
     
  17. turboapc

    turboapc Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Sitä odotellessa..on muuten mielenkiintoisin keskustelu pitkään aikaan..jatkakaa samaan malliin 8)
     
  18. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Eipä ole, ei... mutta mielelläni kyllä purkaisin sellaisen hyvin viilatun... :D
     
  19. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Nii-in,vaikee niitä on varmaan enää mistään löytää..Tai en tiedä kilpaillaanko niillä enää että onhan voinu jäädä tallin nurkkiin jollekkin kun on noita Jammuja vaan kaikilla ja jokunen Mercury.Mulla on toinen pata varaosina,pitäs olla ihan tehtaan jäljiltä vielä.Oikeestaan pitäs kesällä kokeilla lähteekö se tulille miten herkästi,yleensähän nuo on laakin koneita.
    Nyt tais jo lipsahtaa OT:n puolelle,vaikee enää keksiä liittää tuohon mitään NGK höpinää ;)
     
  20. arskaw

    arskaw Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Eikait pikku jutustelu koneista yleensä haittaa, eli minulla on yksi alakerta Königistä, ei myynnissä, enskesänä käytössä pojalla.Täyskuntoinen sellainen löytyy helsinginkaupungista tallista, lienee venekkin alkuperäinen lättäri samassa tallissa.
    Muistan tosiaan tämän tulppaongelman kakstahtisissa, eli johtuu varmaan seoksesta, ilmanlaadusta ehkä myös auringonpilkuista, vanhemmissa koneissa saattoi mennä samana päivänä tulppa tai kolme, sitten taas viikko kaksi tai kuukausi ettei ainuttakaan."Ennenvanhaan" tulppia meni talvessa laatikko tai kaksi, riippuen laitteesta, tosiaan puhdistus ei auttanut.Nythän oli juurikin pari viikkoa ainakin täällä etelässä kylmää, eli vissiin laihalla käy silloin kone, nyt taas lämmintä, rannikolla ilmankosteus heittelee jotta mitään varmaa ei voi sanoa syyksi.Ajotyylikin vaikuttaa, omissa kelkoissa kaksi vuotta samat tulpat NGK ja vielä toimii, tuosta uudesta Jammu 300 en vielä tiedä, 7 tulppaa kun ohjekirja kertoo, miten tuo yksmukinen pärjää, ainakin 37 kilomeetteriä toiminnu.
    Minulle kerrottiin aikanaan että Eyquiem tulpan olevan parhaan, 500 Futurassa kokeilin, ei muita kummempi.
    Tosiaan muistan kun väittivät nuo hyrylän hävittäjien vanhempi polvi että katajamäntiä laittelivat joka toiseen, Laaguksen porukassa olivat sitten muut.Montakohan niitä oikeasti laitettiin?
    Tässä ei sitten ole yhtään OT juttua. ;D
     

Suosittele tätä sivua