NGK ennen hyvä tulppa

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä Fred Scuttle, 28/2/11.

  1. arskaw

    arskaw Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Irralliset ovat koska tulpanhattuja on kahta laatua, pienellä reijällä ja iiiisolla.NGK lla on kahta laatua tulppia, kiinteällä ja irrallisella, en ole huomannut katsella onko näissä eroja valmistajalla.
     
  2. rotax377

    rotax377 OldSchool Dokkeri 144" RS treeride ja muut lynxit

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Itellä pisti silmään kun halpahallissa oli myynnissä semmoiseen muovipakettiin pakattuja NGK:n br8es tulppia, joissa luki made in France, kun yleensähhän nuo on semmoisessa pahvirasiassa. En kyllä ostanut, kun oli niin epäilyttävän näköisiä. ;D

    Mutta ainakin minulla nuo oikeat japanilaiset NGK:n tulpat toimineet hyvin, eikä oikeastaan ole tarvinnut kesken kauden vaihtaa sen takia, että ilman syytä olisivat pimentyneet.
     
  3. stm

    stm Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Meillä myydään firmassa satoja ngk:n kynttilöitä eikä kukaan ole moittinu että äkemmin menis. Paketeissa meid in frääns ja paffinen laatikko. Tiiä sit onko tosi että on sutta ja sekundaa. Ite en ole ikinä kattonu mistä maasta nuot on tullu ja on skulannu.
     
  4. mikada

    mikada Yamaha Sidewinder 2017

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Tuota olen itekki ihmetelly, että mitenkä olis muka NGK:t nykyään huonompia. NGK:n tulpat ovat mulla aina olleet autossa, kelkassa, moottorisahassa sekä ruohonleikkurissa ja aina ovat reilusti kestäneet suositellun vaihtovälin yli. Olisikohan semmoisissa koneissa jotain muuta vikaa jos tulpat eivät kestä edellyttäen, että on tietysti käytetty oikeita tulppa merkkejä ja malleja, mitä moottorin valmistaja on suositellu käytettäväksi. En ole edes koskaan ajatellu, mitä käyttämieni NGK:n paketeissa on ilmoitettu valmistusmaaksi.
     
  5. puuntökkäri

    puuntökkäri Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Itse oon samoilla NGK:n tulpilla päästelly koko talven. En kylläkään tiedä missä ne on mahdollisesti valmistettu? Alku kaudesta vaihdoin uudet ensimmäisen tämän kauden käynnistyksen jälkeen. No problemos...
     
  6. Laplander

    Laplander Just A Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    ZR 800 -01 ja 4 talvi samoilla NGK:n tulpilla ;D
    Suotta niitä vaihtaa enne ko ilmaantuu vikoja, toki kerran käyttäny net pois ja totesin että hyvin on pienone karstakerros päällänsä ja ruuvasin net takasi :-*
     
  7. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Sitähän mä oon aina sanonu että sellaset tulpanpolttojutut,niin huuhaata syytellä tulppaa ;D
    Useimmiten meikä on niin "laiska" että ajan joka vehkeessä tulpista kärjet pyöreiksi ennenkuin niitä tulee uusittua.Oli sitten NGK tai Bosch.Melkeen sanosin että vehkeissä on muuta vikaa jos ei tulpat toimi/kestä.Taikka sitten ne vaan on niin herkkiä nämä nykyajan lelut..
     
  8. Glx5900

    Glx5900 TNT 2008

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Vanhat Evinrudet on nirsoja, ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla NGK:lla... Ja kyseinen ominaisuus löytyy kaikista evikoista eli ei ole varsinainen vika kyseessä.
     
  9. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Neljään eri lynxiin on tiuhaan vaihdettu tulppia. Ennen tulpat ei hajonneet juuri koskaan. Kyse siis NGK-tulpista. Olisiko noin monen kelkan virtapuolet yhtäaikaa ruvenneet reistaamaan. Yhdessä 503:ssa uusi cdi-laite ja puola, ja tulpat kesti muutaman päivän. Vinkkejä, neuvoja? :-\
     
  10. turboapc

    turboapc Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Vääränmallista tulppaa oot sille tarjonnu js siitä tyhjäkäynti huononee..

    Se on kyllä totta että ihan syyttä suotta aina moititaan tulppia jos ne pimenee viallisen koneen takia.. no voihan sen vian korjata korjaamalla oireen(tulppa) eikä itse vikaa..
     
  11. turboapc

    turboapc Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    ei välttämättä virtapuolet, itse epäilisin myös seoksen laatua 8)
     
  12. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Se ei ole muuttunut vuosikymmeniin, ja mitataan tarkasti, eikä noin-mitalla.
     
  13. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Miten ne tulpat niinkun "hajoaa"?? Siis mikä menee rikki särki? Vai stumppaako se?
    Joko kelkat on niin paskoja tai sit on vaihdettava toiseen tulppamerkkiin jos se auttais,,tai pelkkää sattumaa,ei nyt neljä kelkkaa vielä ole mitään.
     
  14. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Eikös ne tulpat yleensä hajoa siten, että heittävät antamasta kipinää. ;D
     
  15. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Just joo,vähän kuule putsia vaan ja menox ;)
    Tuskin siellä nyt mikään varsinaisesti hajoo,se on vakiokoneissa erittäin harvinaista.Palamistapahtumassa vaan on jotain pielessä.Joko tilapäistä tai sitten suunnitteluvirhe.Ei kai noita koneita kunnolla nykyään kannata enää tehdä-tehdään vähän sinnepäin vaan..

    Ja kuka tässä voi taata että ne "samat" tulpatkaan enää on samoja,en ihmettelisi jos siinäkin laatu olisi laskenut.On sitä paljon muutakin härskiä nähty,kuin että yksi iso brändi nimeltä NGK nokeaisi vähitellen maineensa.
     
  16. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Tuli vielä mieleen sellainen juttu että voihan jotku koneet olla aika tarkkoja polttoaineen laadunkin suhteen.Oli mullakin laitettavana yks kone johon oli ennestään tankattu 98E ja päälle myös tätä uutta paskaa E10 bensaa.Ensinnä meni kaasari avattavaksi,sitten bensalinjat uusiksi,ja myös tulppa pimeni-merkkiä en muista mikä oli.Ilmeisesti oli jonkun verran vettä tankissa ja sehän meni sitten mömmöksi koko touhu sen jälkeen kun sen pisti tulille konerempan jälkeen.Ei tullu mieleen vaihtaa bensoja,tai en heti uskonu,eli viitsiny ;)

    Onhan esim kaasumoottoreissakin ihan eri tulpat kuin nää ns. tavalliset.Yleensä taitaa olla
    niitä piikkikärkisiä iridiumeja tai vastaavia..
     
  17. paavojaelvis

    paavojaelvis Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Mä oon turboapc:n ja Sampon kanssa samaa mieltä, sytytystulpissa on vikaa äärimmäisen harvoin. Eikä ne lakkaa antamasta kipinää, vaan keskielektrodin eristeen pinnalle tulee johtava nokikerros, ja kipinä hyppää mieluummin sitä kautta runkoon kuin kärkien ilmavälin kautta. Hiili vaan sattuu olemaan paljon parempi johdin kuin ilma. Nokeentuminen taas johtuu siitä, että tulppa ei saavuta riittävän korkeaa lämpötilaa palotapahtuman aikana, jotta noki palaisi pois. Syitä moiseen:

    -liian rikas polttoaineseos (kaasuttimen säädöt poskellaan, rikastin vuotaa, primerpumppu vuotaa, neulaventtiili vuotaa, kaasuttimen kurkku jäätyy puuterilumen takia, taitamaton lämmityskäyttö)
    -liian alhainen moottorin käyntilämpötila
    -liikaa öljyä bensan seassa/ö-pumpun säätö poskellaan.
    -tulppa lämpöarvoltaan liian kylmä
    -kone väljä

    Laittakaa vehkeenne kuntoon älkääkä haukkuko tulppia, niissä ei ole vikaa.

    Edith: Lisätään listaan vielä pieleen menneet sylinterin viilaus- ja pakoputkiviritykset.
     
  18. Sampo

    Sampo Winha 31S

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    ;D Komppaan.

    Ja tuo elviksen vikalista:Asia on tasan näin,ja minun osaltani tälläerää piste.

    Kumminkin kerrottakoon junioreille vielä senverran historiaa että aikasemmin nää tulpat putsattiin autokorjaamoilla huollon yhteydessä,ja jopa viilattiin jälleen uudenveroiseksi.Kärjet vaan levälleen viilaa väliin ja kärjet takaisin paikoilleen.Oli erityisiä hiekkapuhalluslaitteita tulpan putsiin.Ei niitä mihkään roskikseen kylvetty,eikä kukaan puhunu että moottori syö tulppia! Ja niin se meikäkin aikoinaan oppinsa saanu faijalta joka oli nuuka mies kun oli sota-aikaankin joutunu puusta tekemään mäntää Aunuksen tiellä ;)
     
  19. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    Näinhän se oli ennen. :)
     
  20. arskaw

    arskaw Well-Known Member

    Vs: NGK ennen hyvä tulppa

    En kiistä porukan asiantuntemusta tulppahommissa.Väitän kuitenkin että tulppiin tulee vikoja jotka ei pesulla korjaannu.En tiedä mikä vian aiheuttaa, loppuu vaan kipinän iskeminen.uuden tulpan kun laittaa niin toimii, pesu ja puhdistus ei auta.Hyvänä tai huonona esimerkkinä naapurin grandtouring rikkoi kolme tulppaa kahtena päivänä.Ennen sitä ja nyt senjälkeen toiminut hyvin.Tuosta tapahtumasta on nyt kaksi viikkoa.Säätöjä ei muutettu ennen eikä jälkeen. ???
     

Suosittele tätä sivua