Nytro kestotestissä - touring mode

Keskustelun 'Projektit' on aloittanut käyttäjä Reverend_, 11/12/11.

  1. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Jaha. Telaston iskarit tullee huollosta sopivasti viikonlopulle ja siinä samalla kun laitan ne alle pitänee tarkastella onko kaikki vielä ehjää. Keulan osalta kokeillaan höylätä suksia ja vaihtaa puslia. Raudoiksi vaihdoin jo Jarlan sprintit. Pehmeällä kääntyvyys ja ajettavuus puunkierrossa on hyvä mutta kovalla/vauhdissa muuta. Jos saisi sen hieman rauhallisemmaksi, nyt tuntuu että pitäis olla valtatietä jotta reitillä kestää ;D Vika voipi olla siinäkin että toisesta suksesta puuttuu sivukölistä puolet.. eli kyllä ne nyt pitääkin höylätä että noita voi vielä käyttää.

    Telatunnelin takaosa lähti pullistelemaan joten siihen tarvii vahvikkeet. Oma vika tavallaan kun jätin niinkin ohuen kuin 1,5mm pellinreunan jäykistämättä. Meni joko ajossa tai sitten voipi olla että peruutin johonkin kovaan..

    Sellainen huomio että painoa tuli lisää paitsi osien mukana mutta tämä telasto tuntuisi myös keräävän enemmän jäätä useampien pyörien väliin jne. Enemmän putsattavaa.

    Viikonloppuna on tarkoitus ajaa testiä Heinäveden ja Tuupovaaran suunnalla, saapi tulla moikkaamaan jos ollaan reitillä/sivussa :)
     
  2. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Mulla oli Heinäveden reisulla höyläämättömät PP:t alla, raudat on muistaakseni SLP:n omat. Aurauksen säätämisen jälkeen meni luotisuoraan kyllä kokoajan, poislukien järvenylitykset jotka oli ollu vedellä, ajettu yli ja sinne oli jäätynyt kelkan telan ja suksien urat. Niitä seuras mut lienee siitä ei eroon pääse. Alustan säädöt oli ekana päivänä täysin metsässä, seuraavana päivänä enää metsässä. Silti meni suoraan, ihan sama tuliko kelkka kallelleen alas, oliko patia vai tasasta, oliko jäätä tai pehmeetä: Jarruissa samoin, ei eroa mikä reitin kunto.

    Ohjaus oli raskas, alustan oikeilla säädöillä olis varmaan ollu parempi. Otin silti riskin, höyläsin toiset kantit pois ja meinasin asentaa niin että kantit jää rautojen sisäpuolelle. Frosty oli muistaakseni näin laittanu ja oli sitä mieltä että toimii. Oma kelkka on tosin -09 ja keula muuttelematon, saas nähdä..ei kuitenkaan uskaltanu kumpaaki kanttia vielä sutasta pois, paremi kokeilla noin ja hakea ne alustan säädöt edes jotenki kohalleen. Ja tehä ne kaikki muutki modit samalla.
     
  3. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Pelaa.. ;D ;D Nimimerkille viperi kiitokset alustan iskarien simmauksesta ja säädöistä!
     
  4. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Suksista otin sivukölit poies. Sähköhöylä oli liian iso mahtuakseen tuohon kohdin joten käytin sähkösahaa, viimeistely käsihöylällä.

    [​IMG]

    Keulaan vaihdettiin olkakennojen puslat, 18x16x15 saa laakeriliikkeestä ja toisen puolen alapallonivel. Toinen puoli olikin jo uusittu "keväthuollon" yhteydessä. Väljät meni aika minimiin..

    [​IMG]

    Yläpalloista sorvattiin 9mm pois. Meni paikoilleen vielä just ilman prikkaa.. Edellisistä oli höylätty se 4mm /puoli ja täytyy sanoa että hankala uskoa miten rauhalliseksi käytös nyt muuttui. Ihan ehdoton tehtävä! Haritukseksi säädin 25mm 20cm suksien päistä mitattuna. Näillä toimenpiteillä keulasta tuli hyvin rauhallinen aiempaan nähden. Kiitokset Catiska!

    Telaston iskarit kävi huollossa viperi/RPK-Service ja nyt on herkkä pikkupatissa ja kantaa isossa. Telasto on nyt sellainen miksi sen halusin :)

    Telatunnelin reunaan laitoin tuollaiset listat jäykisteeksi. Täytyy laittaa nätimmät kunhan ehtii ja on sopivaa kulmaa saatavilla.

    [​IMG]

    Lauantaina käytiin Heinävedellä ja Savonrannalla yht 286km lenkki. Savossa oli just lanattua vauhdikasta tiepohjaa. Sunnuntaina suunnistettiin sitten itään pikalenkille ja niin se tämäkin vehje liittyi kattokerhoon. Suksi haukkasi sähkölinjalla ja niin sitä mentiin, onneksi ei veljelle käynyt kuinkaan. Uusiksi menee eturunko, oikean puolen tukivarret, ohjaustanko, muuta pientä sälää ja ehkä katteitakin. Suksikin taittui hieman. Vauhtia oli muuten n. 50 km/h kun lähti hanskasta. Vähän pohdittiin miksi kävi näin ja päällimmäinen syy tapahtumiin liennee PP:t... Kannattaa miettiä haluaako niitä tällaiseen reittikelkkaan.

    Vaihdettiin alatukivarsi ja saatiin iskari jo suht keskelle niin pystyy ajamaan..

    [​IMG]

    Lämpöongelmat alkoi heti kun kelit lämpesi ja urat alkoi kovettua. Jääpätkillä, hitaassa ajossa tai yleensä tasaisella ei voi ajaa kuin 5min kunnes lämpövalo syttyy ja joutuu hakeutumaan reitin sivuun. Patikossa/kun telasto joustaa reilusti ei ongelmaa. Taisi tuo perä nousta sen verran ettei etujäähylle enää tule lunta/jäätä? Joutunee kattelemaan pitemmän roiskeläpän..? Xenonit laitoin uudelleen sillai ettei ole jäähyn edessä, aiemmin ne oli nätisti poissa silmistä mittariston takana nyt tuossa poissa ilmavirrasta. Lämpöongelmia oli jo lauantaina ennen sunnuntain sattumaa joten ei pitäisi olla mitään yhteyttä siihen ??? Edellisinä talvina ei ollut koskaan tällaisia ongelmia..

    [​IMG]

    Urat kun oli mitä oli joutu hakeen jäähdytystä vähän väliä. Tuo kerää hieman jäätä tuo alukulma..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Seuraavaksi jatkuu keulan säätöjen haulla.

    Niittejä olisi kaupan mikäli joku tarviaa!

    [​IMG]
     
  5. Kurre89

    Kurre89 Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Onko havaintoa onko ylätukivarsi/varet vääntynyt. Olkakennojen asennosta ja suksien samasta ulottumastahan sen parhaiten huomaa. Meinaan jos on, niin saa sen iskunvaimentajan vielä enemmänkin keskelle kun rautakangella vääntää! Ittellä kun lipesi mutamöykkyyn kelkka ja suksi sai osuman luulin tosiaan et eturunko poiki mutta se oli tosiaan vaan ylätukivarsi kun muutti asentoaan. Kangella sai hienosti korjattua! Eikä ole edes vahvistettu sen jälkeen mitään ja ON SAANUT LISÄÄ PATTIA ja kestää hyvin.

    Hyvässä lykyssä sun ei tartte ees eturunkoa vaihtaa!?! :)
     
  6. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Kyllä ne on vääntynyt, kelkka on tarkastettu vahinkotarkastajan/korjaamon puolesta. Kaskon piikkiin uutta.
     
  7. Kurre89

    Kurre89 Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Oikein! 8)
     
  8. PKE

    PKE Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Pyöriikö yläsyylärin flekti silloin kun lämpövalo syttyy? Jos ei, niin ongelma on siinä. Sille on sulake sielä jossain, ja kaverilla oli se mennyt.

    Toinen vaihtoehto on se, että pohjapanssari tulee sen verran yli syylärin kennon, että kasaa sohjo/jää muurin siihen kennon eteen. -> Panssarin lyhennys.

    Jos noi em jutut on kunnossa, niin ei varmasti syty lämpövalo normaaleissa ajo-olosuhteissa. Mutta jos lunta ei irtoa kennolle, niin sitten valo tietysti syttyy, ja pitääkin syttyä.
     
  9. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Pyörii kyllä.. Mutt kai sen pitäisi ajossa pelata ilmankin flektiä?

    Pohjapanssari jää n. 10mm jäähystä vajaaksi.
     
  10. PKE

    PKE Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Joo, ei se flekti pyöri normi ajossa, ainakaan pakkasilla, mutta herää jossain vaiheessa ennen valoa.
    KMV:llä tais viime vuonna temppuilla syylärin painekorkki, ja olikohan oireetkin saman suuntaisia. Muistelen, että olis ottanut lainaksi jostain crossimoposta, jossa samanlainen korkki, ja alkoi valo pysyyn poissa.
     
  11. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Mietin samaa et voisko olla nesteen vähyyttä..kai Pastori on muistanu tarkistaa? ;)
     
  12. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Juu on tsekattu ;D

    Foorumi kun ei toiminut niin kävin ajelemassa. Kelit oli mitä oli mutt reitit hienossa kunnossa!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tutun kaavan mukaan tankille tultiin taas bensavalon saattelemana, enkä edes paljon harhaillut.. TrailTankin ratkaisu tähän pulmaan.

    [​IMG]

    Purkaminen aloitettu. Ihmettelen miksi tankki on täytynyt tehdä pienemmäksi ja sitten verhoilla muovien alle, eikö samalla vaivalla olisi voinut tehdä täysimittaisen? Ei kai se niin paljon halvempi voi olla tuolla tavoin valmistaa..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tarkistin donitsit siinä samalla. Kuuluukohan tuon yhden olla noin päin.. Tuntuivat olevan tiiviisti kiinni joten annoin olla ;D Tulpiksi vaihtui CR10EK:t.

    [​IMG]

    Sitten pumpun kimppuun. Ekat ongelmat tuli vastaan tiivisteissä. Ohjeen mukaan pitäisi olla o-renkaat(pumpun aukossa on ura o-renkaalle) mutt paketissa oli yks o-rengas ja toinen tollainen lituska? Vanha muistutti kaikkea muuta kuin o-rengasta joten nuo piti kelvata.

    [​IMG]

    Pumpun reikä oli 2mm pienempi kuin pumppu, joten heti piti alkaa leikkelemään uutta tankkia. Kun pumppu oli saatu tankkiin aiheutti ihmetystä tiivisteen koko joka jäi kantamaan kiinnikerenkaan alle, ei voi toimia niin? ::)

    [​IMG]

    Tankki puukotettu ja tiivisteet leikelty paikallaan. Vastoin odotuksia tankki meni helposti paikalleen ja tuntui jopa väljältä.. Etuosa jäi "irti" eli liikkuu ylös alas. Nämä kai turpoaa käytössä eli tiukkenee sitten paikalleen? Polttoainelinja jäi pelottavan kirelle, toivottavasti kestää ettei tarvia huudella takuuseen uutta pumppua :-\

    [​IMG]

    Puolille jää reilusti tilaa kuten flektiinkin(10mm) mutta kaasuvaijeri on tankissa kiinni ??? Tankki on pakko olla niin edessä kuin suinkin, jotta katteet saa venytettyä paikalleen ja siltikin piti leikellä nokkapalaakin. Polttoaineanturin johto ylti juuri ja juuri. Luulin että tää oli plug&play?

    [​IMG]

    Siinä kyykkiessä huomasin että jäähdytinkennon kannakkeet on poikki kummaltakin puolelta. Jospa ne kestäisi vielä tämän talven loput riennot..?

    [​IMG]

    Muovien leikkelyä, ennen

    [​IMG]

    Jälkeen. Kiinnitysreikiä piti hieman suurentaa. Sivukatteista otin ne takareunan hakaset poies.

    [​IMG]

    Katteet soviteltu paikoilleen. Koetin saada ne istumaan sen verran väljästi että jos joskus vaikka menee eturunko niin ei sitten rikkoisi katteita/tankkia samalla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tiedossa on että suurempi tankki tulee lähemmäksi jäähdytinkennoa ja voi siten tukkia ilmankiertoa aiheuttaen lämpöongelmia. Kun vaihtoehtoina on bensan loppumisen pelko ja ettei saisi edes yhtään eksyä että pääsee tankille niin mieluummin pääsen sinne tankille ja ratkaisen lämpöongelman toisin. Yksi vaihtoehto voisi olla MTX:n kenno telatunneliin.. jotain kuomun rei'ittämistäkin voisi harkita? Halpaa ainakin jos ei muuta.. Nyt ensiapuna vaihdoin jäähdytinnesteet uusiin. Tilalle laitoin Valvolinen maxlife coolant af:ää millä on myyntipuheiden mukaan markkinoiden kärkitasoa oleva lämmönjohtokyky ::)

    Tällä on nyt ajettu 2200km tälle talvea ja tsekkasin telaston.. olisi pitänyt tehdä aiemmin. Siellä oli pari pulttiä väljällä. Nyt on uudet nordlockit ja muut kasattu lukitteella, pitäis kestää.

    Kytkinkittiä ei saatu näille lumille sillä SBM:n Chris lähti lomille ennen kuin sain tilauksen sisään. Näyttäisi siltä että tämä on nyt toistaiseksi tässä.. nyt ajetaan ja korkeintaan tuunataan roiskeläppää ;)

    [​IMG]
     
  13. Kurre89

    Kurre89 Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Hienoa työn jälkeä edelleen! Mukavaa katseltavaa ja luettavaa. Mistä muuten hommasit tankin?
     
  14. JCLG

    JCLG Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    On. Itselläkin varmaan ensi vuonna sama edessä jos ei kelkka mee kaupaksi. Olipa hienoa että laitot projektista hyvät kuvat.
     
  15. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Hyvä jos otatte opiksi ;D

    Tankki tuli suoraan TrailTankilta. Vaihtoehtona olisi ollut SBM:n kytkinkitti jolla olisin saanut kulutuksen 1-2 litraa pienemmäksi, mitä kepeämpi keli sitä suurempi vaikutus ja toimintasäde olisi kasvanut n. 20km mikä olisi ollut riittävä.. Mieluummin olisin laittanut kitin kuin tankin: Suorituskyky, ajettavuus, toimintasäde ja ei noita ongelmia mitä TT toi tullessaan. Lisäksi kitti olisi maksanut itsensä osittain takaisin polttoaineen säästön johdosta!

    Mitä tuollainen turbo vie reitillä /100km?
     
  16. Värjäri

    Värjäri Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro


    Paljonko kustanti tankki rahteineen, kaikkineensa?
    Kerkeisköhän kesän aikana tulla...? :)
     
  17. antsu

    antsu Venture tfT Nytro rtxT Phazer gtT RX1 Viper MTXT

    Vs: Mun Nytro



    Mitä tuollainen turbo vie reitillä /100km?
    [/quote]

    Normaali ajossa vie saman kuin vakio, mutta kun alkaa räppäämään niin...
    Lyhimmillään olen päässyt tankilla vajaa sata ::)
     
  18. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Tankki usd 300 ja rahti usd 75. Tuli reiluun viikkoon. Mainostivat tilavuudeksi 39l vielä kun tilasin(viime kevät) mutta nyt vain 37l.. Liekö malli muuttunut vai mainospuheet karsittu..?
     
  19. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Mun Nytro

    Hyvä kun sai kuvia tuostaki hommasta, tietää mihin mahollisesti on ryhtymässä. Vieläkö jostaki löytäis seikkaperäsen etukynkkien puslanvaihtostoorin. ;)
     
  20. JCLG

    JCLG Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Senpä tuo tuntuu vievän. Kulutus on mulla ollut noin 27-29 litraa sadalla. Mutta mulla kone on MCX:n jäljiltä rikkaalla. Säätöboxilla saisi kulutusta matalammaksi noin 25-30% kautta linjan.
     

Suosittele tätä sivua