Summit 850 etec

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä vilhe85, 27/4/16.

  1. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Kävin huoltoliikkeessä kyselemässä ihan henkilökohtaisesti miksei mun kelkka ole jo valmis. Tuosta laitteesta oli petikumien antautumisen lisäksi katkeillut varitornin pultteja. Huom pultteja!!! Aika huolestuttavaa, että 800km ajetusta kelkasta hajoaa näin tärkeitä osia. Taas tulee mieleen millaiset ripuliranteet näitä romuja testaa, kun nämä on näin heikkoja?
     
  2. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Jos ne oli vaan huonosti kasattu, liian tiukkaan kiritty. Tai sitten vaan huonolaatuisia tai liian heikkoja siihen paikkaan.
     
  3. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Tuosta varitornin pulttien katkeamisesta löytyy BRPn takuu kampanja ja kelkkaa ostaessa kysyin onko paskat pultit vaihdettu ja vastaus oli: Kelkkaan on tehty kaikki vaadittavat takuu päivitykset luovutushuollossa. Myyjää jos uskoo niin pultit on vaihdettu jo kertaalleen, mitä kyllä epäilen vahvasti, mutta jos on niin silloinhan vika on suunnittelussa ja pultit katkeilee jatkossakin. 4 kpl M8 pultteja pitää kiinni varitornia ja mikäli niistä on muutama poikki taitaa linjaukset ja remmin pysyminen oikealla etäisyydellä olla toiveajattelua. Entäs jos ne kaikki neljä napsahtaa poikki kesken hauskanpidon? Meteli kuomun alla on hetken aikaa melko rajua ja kelluvasta variaattorista tulee lentävä variaattori.
     
  4. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Alunperin asiasta oli bulletin että ne pultit piti kiristää luovutushuollossa kun oli vissiin kokoonpanossa jääneet löysälle aika monessa kamppeessa. Nyt sitten myöhemmin kelkkojen luovutuksen jälkeen tuli uusi bulletin jossa vaihdetaan pultit pitempiin läpipultteihin jotka varmistetaan muttereilla. Kauppiaan/huollon pitäisi hoitaa tämä kuntoon jokaisesta myymästään kelkasta. Minulla ainakin oli pysyneet vielä kiinni, mutta nyt huollossa vaihdettiin ne läpipultit.

    Ne petikumet sinällään ei hajoa, mutta irtoaa sieltä tuennasta booreilta ja sen jälkeen hajoaa itse petikumitkin kun pääsee kone liikkumaan. Itsellehän kävi juuri näin.
     
  5. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Mun kelkasta ne pultit oli menny kannasta poikki ja ilmeisen työlästä oli ollut irroittaa se pätkä kierrettä sieltä mutterista/rungon kierteistä. No kai sinne nyt tulee vahvemmat läpipultit ja petikumeiksihan tulee ne RS mallit prikoilla. Pääsis vaan testaan, että mitä seuraavaksi vahvistetaan. Varitornille oli tarkoitus rakentaa tukirauta estämään mahdollinen vääntyminen, mutta sekin on vielä suunnittelu asteella. Helpottaisi se rauta varitornin pulttienkin rasitusta.
     
  6. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Minulle laitettiin nyt uusi RS:n kumi kytkimen takapuolelle ja uusi vakiokumi etupuolelle (RS kumit loppuneet ja lisää tulee vasta helmikuussa). Molemmat kytkimenpuolen kumityynyt täytettiin Sika Tack Drive-tuulilasiliimalla. Lisäksi ne kumiprikat jotka tulee RS-metalliprikkojen ja kumityynyjen väliin täytettiin kumimatolla. Raportoidaanpa kun pääsee testiajolle, tarkoitus olisi mittailla remmilämpöjä että saadaan jotain numerojakin ylös. Vieläkun saisi verrokiksi vakiokuntoisen kamppeen.
     
  7. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Ajoin lyhyen testilenkin kelkalla sähkölinjalla. RS kumit ja prikat siis tässä minun laitteessa, joka nurkassa. Mikäli ei tykkää tärisevästä kelkasta ja puristaa tangosta ajon aikana ihan hulluna, niin RS kumeja ei kannata laittaa. Tärinä on vakioon verrattuna paljon pahempaa. Itse otan mielummin tuon tärinän, kuin heiluvan moottorin.
     
  8. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Täriseekö sulla myös kovemmassa vauhdissa, itsellä vain tyhjäkäynnillä tai kävelyvauhdilla, itse ajossa ei huomaa mitään.
     
  9. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    No mikähän tuolla nyt sitten tärisee. Pitää huomenna tutkia.

    Edit: kävin uudestaan ajamassa, kun jäi tuo ekan testilenkin tärinä vaivaamaan. Vähän kun otti vauhtia lisää, niin tärinät loppui ja vain jalanpohjassa tuntuu pientä tärinää, mutta se on ihan normaalia. RS kumeja vaan pyytäkää kelkkoihin, jos alkuperäiset on paskana.
     
    Viimeksi muokattu: 26/1/18
    Driver tykkää tästä.
  10. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Kuka makso ja mitä?
     
  11. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Tämä asia lähti johonkin takuu asioiden käsittelyyn tai mikä se nyt on nimeltään. Alustavasti takuu korvaa tietenkin työt, remmin ja alkuperäisten petikumien hinnan ja minä maksaisin loput, eli RS kumit on vähän orkkiksia kalliimmat ja ne prikat maksoi joitain kymppejä. En tiedä tarkkoja hintoja.
     
  12. Peksi

    Peksi Active Member

    Minulla kans on riiraitissa rs kumet ja en kyllä ole huomannu mitään suurempia tärinöitä. Remmin syönti ongelma tuntuis nyt olevan ohi. Painavemmat rampit samalla laitettiin. Kytkimen eteen laitoin reikiä ja meshiä niihin,ja taakse sivuposkeen isompi reikä ja siihen vaan maskiverkkoa. Jalkakotelosta teippasin isoimmat reiät tukkoon ettei tulisi potkittua lunta sieltä sisään.
     
    Driver tykkää tästä.
  13. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Mitkä rampit laitoit?
     
  14. forestapox

    forestapox A-C MC ES

    näitten kuuluu täristä pikkuvauheissa ihan saateristi muutoin moottori on käytännössä irti
     
    Fudge tykkää tästä.
  15. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Kyllä minun kelkka tärrää selvästi enemmän noilla jäykistetyillä tuennoilla kuin ehjillä vakiokumeilla, mutta niinkuin sanoin se on vain tyhjäkäynnillä ja hitaassa vauhdissa kun sen huomaa. Toisin sanoen ei haittaa pätkääkään. Sitten kun nuo vaihdetut rs kumet irtosi niin eipä tärrännyt enää. Nyt on uusiksi laitettu jälleen kerran ja toivotaan että pysyykin kiinni tällä kertaa. Pitää vain olla tarkkana huoltomiehen noiden kytkimen puolen hilujen kanssa ettå kaikki tulee oikein.

    Mitä noihin rs hilujen hintoihin tulee niin magneeton puolen kumi on kaikkien kallein, jotain 80-90e, kytkimen puolen kumi maksaa jotain 30e/kpl ja ne prikat vissiin jokusen euron kpl. Eli jotain 150-160e taitaa olla koko läjän ovh.

    Magneeton puolellehan käy se vanhankoppaisenkin kumityyny joka on ihan sama samalla osanumerolla. Sitä taas löytyy Duellilta tarvikkeena metallikoppaisena jotain 25e/kpl mutta se kannattaa massata täyteen että kestää paremmin ja on jäykempi.
     
    Viimeksi muokattu: 26/1/18
    mikzar tykkää tästä.
  16. paikkari

    paikkari Kelkat on myyty!

    Huippulaitteita näyttäs olevan!!
     
    Jakelfin, T-Cat, Rautane ja 2 muut tykkäävät tästä.
  17. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Huippulaitteitahan nämä on ajettavuudeltaan ja moottoriltaan. Insinööreillä on vain sattunut lujuuslaskelmissa muutama laskuvirhe petikumien ja tuon varitornin kanssa. :D
     
    Fudge tykkää tästä.
  18. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Vähiten laittamista vaatinut vakiokelkka tai edes kilpuri minulle tähän mennessä. Takuuseen kuitenkin kaikki mennyt tähän mennessä, ja eiköhän tuo petikumiremppakin saada sovittua järkevästi. Vaikka tuo RS ja vakiohilujen erotus pitäisi itse maksaa, ei se muutama kymppi tässä harrastuksessa kyllä tunnu.

    Ja mitä tulee ylikiertämis ongelmiin mitä joillakuilla on ollut, niin lisää painoa pivotin alle (prikkoja) tai pidempi pivot pultti. Tai sitten loppupäästä löysempi jousi kytkimelle. Ei nämä mitään rakettitiedettä ole edelleenkään mutta yksilöitä niinkuin kaikilla merkeillä.
     
    Viimeksi muokattu: 27/1/18
  19. Zanne81

    Zanne81 Axys Pro rmk 155

    Niin nuo petikumien ja kytkimen palikoiden vaihdot voi tuntua ihan läpihuutojutuilta jos on koko ikänsä näiden kanssa rassannut. Pitää kuitenkin muistaa että monella ei tietotaito riitä näiden pajotukseen ja uusi kelkka ostetaankin monesti siksi että sillä vois huoletta ajella muutaman vuoden ilman remonttia. Lisäksi moni ei uskalla ite näihin kajota takuun menettämisen pelossa..

    Tuntuu vaan niin käsittämättömältä ettei tehtaalla viekä tänäkään päivänä testata näitä sen vertaa että nähtäis että kone pysyy kiinni eikä jengaa tolkuttomasti yli ja silppua remmejä! Lykkäisivät vaikka vuodella julkaisua jos eivät muuten ehdi testailla..

    Ja ennenkuin joku huutelee merkeistä niin myös polariksella tuli tämän vuoden mallit väärillä kytkimen palikoilla ja remmejä menee, tosin polariksella on myös palikat valmiina joilla remmi kestää ja kone kiertää oikein toisin kuin brp:llä. Voimansiirron luonteesta on jokainen omaa mieltään, mutta ajella sillä voi suht huoletta ilman pelkoa remmisilpusta.

    Katti lienee ainoa merkki tällä hetkellä, jonka vuorimallin voi vaan ottaa paketista ja alkaa ajamaan ilman minkäänlaista säätöä. Katin remmit myös kestää vaikka moottori ei olekaan kiinni kivikovilla petikumeilla..
     
    T-Cat, mikzar, Rautane ja 1 muu henkilö tykkäävät tästä.
  20. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Taitaa se suurin ongelma olla ne kauppiaat, joilla sen tietotaidon ja ymmärryksen pitäisi olla jos asiakkaalla on ongelmia. Luulen että suurin osa 850 ostajista ajelee tyytyväisenä vailla ongelmia, ja äänessä on sitten ne aktiiviharrastajat. Myydään näitä kuitenkin pikkuisen eri määriä kuin vaikkapa cattia. On minullakin kavereita joilla on uusia 17-18 850 ns. vuorimalleja eikä mitään ongelmia ja tyytyväisiä ovat olleet.

    Minun puolesta nämä merkkien paremmuusjauhatukset voi edelleen jättää toisille foorumeille tai jonnekkin fb-ryhmiin. Vaikkakin on hienoa kuulla että catti on sentään remmiongelman saanut korjattua näin kuuden vuoden harjoittelun jälkeen.

    Edit. ja vielä sen verta että mitään älyttömän kovia edes nuo RS:n kytkimen puolen kumit ei ole, mutta selvästi jäykempiä kuin ne vakiot mitä käsissä niitä pyöritellyt.
     
    Viimeksi muokattu: 27/1/18

Suosittele tätä sivua