Kirjoittaja Aihe: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)  (Luettu 2376 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ruikku20

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« : 09.12.2012 - kello 16:22 »
Joo eli TAAS on okkelin variaattorissa joku hämminki! Eli tosiaan sain tuon nyt kesän jäljiltä korjailtua tuon kyktkimen liukulaakerin tms. ja nyt sitte seuraava ongelma kohtas eli ei kule kelkka mihinkään. Kelkka on Vm 84 ja tuohon on kuulemma 2 remmiä saatavana eli kumpikohan on oikea? Varsinainen ongelma on siis se, että tuo painotus ei nyt jotenki toimi eli ei kiristä remmiä kunnolla, kun kaasua painaa ja remmi luistaa. Saakohan tuohon jotain varaosia? Esim tuon jousen mikä on tuossa kytkimessä. Onko teillä muuten samallain tuo, että jousi painaa tuohon "liukulaakeriin" jollon se laakeri ei oikeen kunnolla pyöri? Testasin yhestä toisesta koneesta ilmeisesti 377(?) rotax tuota jousta, painoja ja toista lautasta. Ei vaikutusta. Vinkkejä?

Semmonen pikkuongelma kans, että ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä eli sammuu jonkun 10 sekunnin kuluessa tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti kaasarista säädöt pielessä?


Poissa ruikku20

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #1 : 03.02.2013 - kello 14:31 »
No nyt toimi kelkka jonkunaikaa hyvin, vaihdoin nääs tuossa tulpat. Mutta seuraava ongelma tosiaan tuli taas tuossa about viikko sitten, eli ihan uus remmi on kulunu reunoista jo monta milliä ja remmi nyt jo luistaa sitten. Remmillä siis ajettu alle 100km ja ei mitään revittelyä ole edes ollut.

Käytin tuossa konettaa irti, kun oli niin ryytessää tuo kelkka tuosta kopan alta, joten oisko mahdollista, että remmi kului, koska variaattori ei ole oikeen linjassa koneen irrotuksen jälkeen? Ja mitenköhän tuota nyt sitten edes voi sivu- tai pitkittäissuunnassa säätää? Ilmeisesti konetta pitäs siirtää. Mitat löysin jo, mutta mietin tässä, että voiko remmi kulua noin nopeasti, jos pelkästään vari on väärässä linjassa vai onko tässä vielä jotain muuta? Remmit kun ei ihan ilmasia ole niin ei viitti kokoajan uusia ostaa.  :)

Poissa giuzeppi

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 567
  • Winha 30M, 30K, 32, 52, 3900, Pantera, Elan
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #2 : 03.02.2013 - kello 15:01 »
Tottakai hihna kuluu jos on väärin linjaus, koneen täytyy olla samassa suunnassa kuin 2-variaattorin ajossa ollessa. Tämän takia koneen asento pitää säädettäessä olla aavistuksen vinossa variaattoriin nähden, niin että hihnan kiristyessä ne asettuvat samaan linjaan. Teolehtimäen varaosaluetteloissa (2013) on linjausohje kytkinsivuilla ja ohjearvo tuolle miten vinossa koneen pitää olla. Linjausrauta näyttää onko kone sivusuunnassa oikeassa kohti. Rauta laitettiin 2-variaattorin lautasten väliin, niitä piti raottaa että onnistui. Sitten kone piti asetella sopivasti että rauta on oikeassa kohti kytkimen pohjalla. Katso varaosaluettelo s. 23 niin tajuaa paremmin. Vaikka varmaan tuota oli jo katsonut

http://www.teolehtimaki.fi/files/Suomi%202013.pdf

Ockelbossa taisi olla kone 2-varin takana, joten tuo kuva pätee jos 1-kytkin siirtyy oikealle. En tiedä mikä on oikea 2 ja 1 kytkimen etäisyys, älä muuttele hirveästi jos on edes jotenkin toiminut.

Poissa ruikku20

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #3 : 04.02.2013 - kello 20:37 »
Kiitos tästä! Enpä oo tuossa luettelossa enen tuommosta kohtaa ees huomannu, hyvät kuvat. Netissä on manuaali tuohon kelkkaan joten mulla on tarkat mitat siitä. Linjausrautaa ei ole, mutta kattoo jos löytyy joku korvaavaa tuolta romuista. Pitäs kyllä hommata rauta, kun sille ois tosiaanki käyttöä. Voiko tuo onnistua ilman rautaa? http://www.bjerko.no/Ockelbo_download.html Tuolla on mitat tuohon sivulla 10. Pitääkö nuihin nyt sitten jotain lisätä, kun tuossa Teolla oli, että lisää mittaan x milli tai vähän enemmän, jos ei koneessasi ole tuohon sitä rajoitusta. Eli kone vinoon nyt sitte noin millin?

Poissa giuzeppi

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 567
  • Winha 30M, 30K, 32, 52, 3900, Pantera, Elan
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #4 : 05.02.2013 - kello 21:30 »
Itse muistaakseni laitoin millin vinoon koneen, en tiedä säästääkö se hihnaa vai ei. Ja linjaus"rautana" minulla oli joku puinen 12 mm lista joten ei tainnut ihan tarkkaan mennä. Silmämääräistä paremmin kuitenkin.

Poissa ruikku20

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #5 : 05.02.2013 - kello 23:08 »
Juu pistin tuon nyt noihin mittoihin mitä manuaalissa oli ja millin vinoon. Katotaan kuin käy. Kiitos sulle, kun viitsit vastata! Onko sulla itsellä muuten 6000? Aattelin, että tiiätkö mistä tuohon sais noita kumilenkkejä. Vanhoissa ketjuissa oli linkkejä muttei toiminu. Tekeeköhän Korjakumi vielä noita? Oli ilmeisesti halpoja? Siis tuohon taakse pitäs saada ne kumilenkit. Niistä ei oo juuri mitään jäljellä. Mitä virkaa niillä edes on? Joku jousto, mutta mikä tarkalleen.

Sori meni kyllä nyt ohi alkuperäsen aiheen...

Poissa ajomies

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 285
  • summit, gl250
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #6 : 05.02.2013 - kello 23:15 »
Kyllä niitä pitäis vielä saaha korjakumilta ainaki mitä tuosta okkeli topikista luin. Ne joustaa jatkoperän niin ei pääse menemään pohjaan.

Poissa T-Cat

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 7199
  • AC Z-120, 4-stroke OHV
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #7 : 05.02.2013 - kello 23:24 »
Juu pistin tuon nyt noihin mittoihin mitä manuaalissa oli ja millin vinoon. Katotaan kuin käy. Kiitos sulle, kun viitsit vastata! Onko sulla itsellä muuten 6000? Aattelin, että tiiätkö mistä tuohon sais noita kumilenkkejä. Vanhoissa ketjuissa oli linkkejä muttei toiminu. Tekeeköhän Korjakumi vielä noita? Oli ilmeisesti halpoja? Siis tuohon taakse pitäs saada ne kumilenkit. Niistä ei oo juuri mitään jäljellä. Mitä virkaa niillä edes on? Joku jousto, mutta mikä tarkalleen.

Sori meni kyllä nyt ohi alkuperäsen aiheen...

Lehtimäen myymät kumit teetetty ruÅtsissa, pitäis olla kuulemma lujempia kuin no prot, tiiä sitten.
2 x TC, stock Sucks. Lynx proto + OC 600, oldtimers. SodMK ry

Poissa giuzeppi

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 567
  • Winha 30M, 30K, 32, 52, 3900, Pantera, Elan
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #8 : 06.02.2013 - kello 09:01 »
Eipä kestä, itsellä ei ole okkelia, Winhoja vaan. Joten ei ole tietoa kumilenkeistä.

Poissa Koooma

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #9 : 05.03.2013 - kello 14:32 »
Moi. Olisiko jollakin tarkempaa tietoa mistä liikkeestä löytyisi tilaamalla okkeli 6000 variaattorinhihnoja? Mitkähän mahtaa olla mitat kyseisen mallin hihnassa? vuosimallia 86-88.

Löyty vanha metsähirmu, mutta hihnoja jos minkälaista penkin alla  :-\

Poissa paavojaelvis

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1159
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #10 : 05.03.2013 - kello 18:52 »
Moi. Olisiko jollakin tarkempaa tietoa mistä liikkeestä löytyisi tilaamalla okkeli 6000 variaattorinhihnoja? Mitkähän mahtaa olla mitat kyseisen mallin hihnassa? vuosimallia 86-88.

Löyty vanha metsähirmu, mutta hihnoja jos minkälaista penkin alla  :-\

Mitat 30x1090, esim Dayco 1034 on sopiva.
Aina on jotain rassattavaa.

Poissa giuzeppi

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 567
  • Winha 30M, 30K, 32, 52, 3900, Pantera, Elan
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #11 : 05.03.2013 - kello 19:20 »
Tuolta vaikka, Carlisle taitaa olla yksi ja sama kuin Dayco


http://www.kentso.fi/prebeo/product/carlisle-max/1034-carlisle-max-variaattorihihna/_1RP0UP21V


Tuota hintaluokkaa pitäisi olla muissakin nettikaupoissa, kivijalkaliikkeissä ollut myös n. 30e yleensä.

Poissa Koooma

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #12 : 06.03.2013 - kello 15:49 »
Kiitoksia oikein paljon näistä tiedoista  :D

kelkkalehti.com

Vs: Ockelbo 6000 variaattori rikki taas)
« Vastaus #12 : 06.03.2013 - kello 15:49 »