Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä Jäpälä, 16/3/11.

  1. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Paitsi viimereissulle, jonka saldona oli surullinen remminöyhtä. Eli vehkeet kuumu ihan tolkuttomasti yhden nousun jälkeen ja posket piti olla levällään ja hihnapyykillä. Kaikista jännin pointti tässä on se, että sama setuppi pelas edellisellä reissulla ilman ongelmaa, nyt ei, sama paikka, sama ajomäärä, samat lumet, ainoa ero oli "kuuma" keli. No, tänäiltana ruuvaillaan taas jotain uutta kun penan lähetys tulee matkiksesta.

    Mutta ihan täysin en tohon keken juttuun kuitenkaan liputa, sillä esim RMK pollessa ei ole MITÄÄN ongelmaa remmin kanssa, kuten ei älyttömiä vikoja ole kuulunut M8miesten suusta (Hesba ja kumppanit). Eikä näiden voimansiirtoja mun mielestä tartte ropata muuta ku sen takia että koittaa saada jotenkin sieltäkautta lisää suorituskykyä. Eli tehastekosena voimalinja toimii, kun se tehdään oikein käyttötarkoitusta varten (umpilumeen, ei reitille) eikä väärin niinkuin BRP:n puolella on tehty.
     
  2. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Joo, oletus tuossa mun tekstissä oli että voimalinjassa on linjaukset yms perusjutut kohillaan. Sekä heliksit on "oikein päin" olevilla kulmilla :)

    Itellä on noista M8:sta kokemusta vähä enempi ko pollesta. Noissa uusissa (-10 ja -11 malleissa) on voimalinja säädetty silleen että se pingaa keveästi pikku lumissa. Iteasiassa ei vielä viime viikonloppunakaan tullu kunnolla kuormaa koneelle vaikka keli oli raskas (mulla kulu remmi kapeaksi, joutu vaihtaan). Eli noissa vois voimalinjaa rahtusen vääntää raskaampaan suuntaan, jos haluaa. Tuo keveäksi säädetty voimalinja taas tekee senki, ettei niillä kiihareissa pärjätä, mutta ne toimii sitte kohtuudella tuolla mihin ne on tehty. Ei ne varmasti parhaiten kiiku johtuen tuosta liian keveästä voimalinjasta, mutta eipä tarvi raplata :) Uskosin että pollessa on vastaava juttu?
     
  3. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Jep sepä se, ongelma BRP toiminnassa on tuo käsittämätön logiikka että tehdään voimalinja ettei tarttis ruuvata klikkeriä kytkimestä kun ajetaan reittisiirtymää vuorilta takaisin autolle. Ideana hyvä, mutta onko tuo remmisilppu sen tulos ja sitä vartenhan kytkimessä on ne kliksut että kelin mukaan voi ruuvata kierroksia?

    Omassa ongelmassa suurinta tekijää näyttelee se, että koko alkukauden oon haeskellu löysempää kakkosen setuppia millä vehe pelaa eikä syö suorituskykyä. Eli nyt kun keli kuumuu ja muuttuu raskaammaksi, myös teami alkaa sönkkäämään. Eli käytännössä tilanne on reilu minuutti kaasupohjassa reilun metrin umpishankea ylämäkeen, kuorman vaihdellessa (riippuu missä asennossa vekotin keulii). Käyttötarkotuksen mukaan säädöt ja seuraava säätö on jämäkällä kakkosen jousella.

    Yksi asia myös mitä on mietitty on toi kytkimen rakenne, miettikääpä mikä lämpöä sitova pinta on tra liikkuvassa lautasessa vrt cometin avoin rakenne. Luulis että lämpö siirtyy helpommin reikäsestä rakenteesta ku kuumasta kupista.
     
  4. stm

    stm Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Tota kytkyttimen rakennetta olen itekki pohiskellu... Tuosta tuliki mieleen että catilta pirun hyvä idea toi jäähytysrupeliHässäkkä kytkimeen, ainaki periaatteessa, tiiä sitten käytännöstä.

    Ite sinne ei oikeen vastaavaa haluta lähteä rakentamaan, se on saletisti säpäleinä lumpiossa ;D
     
  5. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Ite oon pähkäilly, että hankkisin toisen kakkosvarin. Toinen vari ois käytössä alkutalven ja toinen nää raskaat kelit. Suurin ero noissa vareissa ois että raskaan kelin varissa ois loivempi heliksi. Oma kelkka on omaan käyttöön toiminu riittävän hyvin, ei oo tarvinu ko säätää kytkimen painot (vrt. TRA kytkimen numerot) sopivaksi aina metässä. Nyt raskaalla kelillä ei enään vain riitä tuo säätö ja siksi tarvis kakkosta alkaa säätään. Laiska luonne vain ku on, ei jaksas alkaa runkkaan kakkosta uusiksi. Ois pätevä ko nostas hyllystä toisen tilalle ;D Tää ois siitäki helppo ratkasu että reissuun vois ottaa vara varin messiin ja vaihtaa yks pultti aukasemalla koko höskä jos tuntuu että sattuki oleen raskaampi keli.

    Koitettiin M8 -10:iin sunnuntaina mun kelkan kakkosta. Sillä se jakso laulaa tosi hyvin edelleen, vaikka tuo mun kakkosvari on selkeästi sitä vakiota raskaampi. Eron huomas kyllä, koska tela oli sen verta löysällä että se hyppi yli. Vakio varilla se hyppi yli vain tiukoissa paikoissa, mun varilla pomppi aina ku löi lääpän pohjaan. Eli niissä on varaa säätää raskaammalle, mutta kuka M8:n omistaja sitä alkaa tekeen onki toinen asia sitte :)
     
  6. miki

    miki Guest

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Tämä tuskin kuuluu S-D keskusteluun, mutta kekelle; kevythän tuo RMK:ssakin on.

    RMK:n kakkosen tehdassetillä mennään eli loiva 56/42 ja jousi 155/222, ykköseen sitten lisäsin punttia 68:siin ja kiekkoja sovittelin 100-340 jousella. Kiertää ummella ja ladulla 8350 mittarin mukaan...maton nopeuksia ei ole tullu katottua. Kakkosen setuppi luntattu räjäytyskuvista, kun eipä ole tarvinnu sinne kajota ;) Niin ja remmi oli 50 astetta jänkä-pyöritysten jälkeen.
     
  7. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Joo, noin mie arvelinki. Tästä johtuen Doot pärjää kiihareissa ameriikan serkuille koska ne kuormaa enempi konetta. Mutta sitte ei kestä olla isoa vastaletta/umpista ko alkaa kuormaan liikaa ja remmi saa siipeensä. Vähällä lumella pelaa, mutta paksussa ei. Tää on vain mun mielipide sitte :)

    Toki ne perse-linjaukset sun muut "ominaisuudet" lisää vielä tuota remmin siipeensä ottoa.
     
  8. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Katoppa keijo kö, semmonen sääettävä helixi on ihan kätsä. ;) Harmi vain että ne qrs:n rullat ei kestäny ko kahestatoista puoli kahteen..
     
  9. pexi

    pexi Matryx rmk 850 155 -22, SKS 800 155 -16

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Mulla tuntu kiihtyvän ihan kelvollisesti viime reissulla vaikka kiersi pari kertaa rajotinta vasten, 8341 oli maksimit ja oli niin keviä voimalinja että vähän pelotti painaa kaasua.

    Mutta muuten löyty semmonen aihe mistä oon keken kanssa samoilla linjoilla, tuntunu keijo sisäistäneen tämän voimalinja-asian...faktaa kirjotat.

    Ja vielä; erona itellä voimalinjan lämpenemisessä vs. catti/polle on kytkimen umpinainen rakenne ja koko posken täysin umpinainen rakenne. Vaikka säätö vareissa olis TÄYDELLINEN, lämmöt nousee pikkuhiljaa jos sitä lämpöä ei saada siirtymään varitilasta pois.
     
  10. Wainajala

    Wainajala Hardcore

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Tässäpä lyhyt viteo nuista ongelmista: http://www.youtube.com/watch?v=oXi-BkAmP88

    - Ekaan pikku mäkeen tuntu antautuvan, yllättävän heleposti.
    - Eka räjäys mulle, kilsoja remmillä jotain ~600-700
    - Kytkin + kakkonen ihan satanan kuumat pamauksen jälestä
    - räjäystä 3min edeltäen jonkuverta jumituksen irtisutitusta, kumi haisi, luulin että tela vaan voi olla hihnaki ?
    - RS kumit on
     
  11. stm

    stm Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Rasiaporaa poskille? Ja sitten räjähtää remmit sisään tulvivan lumen takia? ::)
    Ite hurautin tohon pikkupoikien töpö-malliin kolme reilua reikää per puoli ja tuntu että kyllä se jonniin verran autto asiaa. Ei tuntunu enään että sulaa lenkkari jalkaan ja se puutuminen ei iskeny ihan niin herkästi.
     
  12. Hra XC

    Hra XC Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Ite tein joskus reviin tuommoset reijitykset. (eli reiät eteen ja taakse ja meshit reikien päälle ettei menis lunta.)

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=19093.690

    Kai tuo vähän viilentää kytkin-osastoa..
     
  13. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.


    Jotenki nyt näyttää ja kuulostaa siltä et voima ei muutenkaan siirry lumeen tuossa vehkeessä. Oletko pienentäny koneen ennakon 1.5-2milliin kun laitoit noi rs:n kumet?
     
  14. Wainajala

    Wainajala Hardcore

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Ne on JJJ-Service vaihtanut gummit & tehny linjauksen. En tiiä nuista ennakoista itte. Kait sen luulis olevan kopillaan.

    Tuossahan on nuo 21-49 välitykset ja 42 suora heliksi. Eli eikait sen pitäs kovin mahottomasti kuormatakkaan moottoria ? Tai no mie näistä oikeasti mittään käsitä.

    Honkonen meinotteli että laittaa vihreä, vähän lyhkäsempi 180-303 jousi tuon vakion 231-303 tilalle kakkoseen, joka mulla onki tallinnurkissa. Tai pitäskö sitä vielä sitten koettaa tuota syöttävämpää 47/44 heliksiä, vaan siinäkait on riski että remmikulunki kasvaa kelien mennessä raskaammaksi ?
     
  15. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Joo se ei tosiaan kuulosta kuormaavan konetta - siksi ei oikein liikukkaan. Eli kone pyörii, mutta tela ei. Koita ekana sitä alusta löysempää kakkosen jousta. Auttaa varmasti jo paljon.
     
  16. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Ite ajelin omalla vähän aikaa 22/49 välityksillä, mut sillonki voima hukku pelkkään huutamiseen. Paluu vakio 23/49 välityksiin niin toimii huomattavasti paremmin
     
  17. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Eikö Wankkeri vois vaihtaa syöttävämpää ramppia kytkyttimeen ja pelata puntilla? Itte ainaki kokkeilisin, sais vähän vetoja tuone koneelle. Lähöt paranee ja sutiminen lisääntyy! :)
     
  18. Kordari

    Kordari Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Kokkeile vakneri seku tuota minun kytkintä. 438rampit siellä taitaa olla. Painoa on nyt jotain +19g ko alko räpsiin rajottimelle niin ilosesti pfracingin motinkairaamisien jälkeen. Tai räpsii se vieläki reitillä, mut ummella ei. Viikonloppuna ei kiertäny tiukissa kiikutuksissa kun rapia 7000 :-\ Luistoja on ollu, mut remmejä eioo menny vielä. Vissiin tuo kakonen on niin paska. Tai ei mulla taida olla ennakotkaan kunnossa, kun on vakio jalat koneessa mut rs-kumit.
    Pitääkö ne muuten vaihtaa vaan mag-puolelle ne jalat, että saa ennakon sopivaksi? ja käykö tuo rs:n koneen alle tuleva kantattu levytuki 800koneen alle, vai mikä sen hyöty sitten on..
     
  19. Wainajala

    Wainajala Hardcore

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

    Saisko tuosta linjauksesta tarkemmat speksit niin vois tarkistaa/säätää (amatööri tarkistuttaa, mutta kuitenki) ?

    Kait sitä syöttävämpää vois teesiäkki, ohan mulla tuo 47/44 heliksiki jo olemassa. Honkonen kuiten meinotteli että tuo kakkonen ei syöttäs tarpeeksi nykysellään jäykän jousen + loivan heliksin vuoksi, tiä sitten. MUTTA eikö se syöttävä kuormaa enämpi ja näin ollen remmit ole kovemmalla ? Jotta tottuus ei unehtusi, niin tuolla minun summitilla on ajettu rapia 3000km ja 2 remmiä menny (yks -166 ja yks -377)...Joskaan ajo ei mitään kaikkein kovinta, mikä selittänee vähästä kulunkia.

    Muutenkaan tuommonen hifistely oikeen kiinnosta. Kuhan sen sais pelaan luotettavasti että kestää painaa sinkkisuorana voimalinjan puolesta. Tykkään ajamisesta, en säätämishinkkailusta. Jotaki tuossa on kuites pielessä nyt ku nuo vartsut kuumenee ko saunankiuas.

    Tiä jaksaako, ks. tuo yläpuolinen viesti. Mitäs siittä hyötysi ? Toki sullahan oli se ulosvetopultti ja se pidintyökalu.
     
  20. ITP

    ITP Well-Known Member

    Vs: Ski-Doo remmikeskustelu vol2. 2011 --> Pohdintaa ongelmista/korjauksesta.

     

Suosittele tätä sivua