Yamaha Sidewinder 2017 ->

Keskustelun 'Yamaha' on aloittanut käyttäjä Pasi, 1/3/16.

  1. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Alumiini kuluis kyllä melko nopeesti jos se siinä kovin alkais pyöriä, se tarttuu siihen kiinni paineen voimasta, teräs/alumiini ei kummosesti luista. vrt vespel/teräs.
    Nuo lukitusruuvit kannattaa laittaa siinä vaiheessa jos purkaa kytkimen.
    Vespelin laatua ei anneta mutta valistuneita arvauksia vois esittää ja lämpötilan kesto n,+300c ja lisäaineistettu.
    Tuolla setillä joka sulla nyt näyttäis olevan paikoillaan se toimii joskin vaihtaisin nuo rullat isompiin ja GWG tai PSP kytkimeen, pitäis kyllä kestää rullien tuon paineen.
    Yksi suurimpia syitä puslien kulumiseen näyttäis olevan tuo hihnapöly jota tuo SW näyttää tekevän kohtuullisen paljon, ehkä tuo 8DN remmi ja 2mm+1,5mm x2 shimmi sinne varille olis kokeilemisen arvoinen asia....
     
  2. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Niin varmaankin spiderissä näkyisi äkkiä kulumisen merkkejä. Laittaisin kyllä isommat rullat mutta 17.5mm on takaisin kaverin rx:ssä ja muita ei ole jäljellä tämän silppurin jäljiltä ja eipähän harmita jos nekin kuluu romuksi.

    Ihmeellistä kyllä mutta 16.5mm on ainut koko jotka särkyy tai ainakin tähän saakka muut koot on pysyneet ehjänä, vielä...
     
  3. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Mulla ois 19mm mutta ei taida mahtua edes paikoilleen.
    Hihnapöly on kyllä aivan karmeaa kun vertaa Apexiin jne.
     
  4. gontso

    gontso Well-Known Member

    Onko se hihnapölyä vai jarrusta peräsin. Ei kait mikään hihna voi noin paljoa pölyä kehittää mitä itelläkin tulee (hihna kuitenkaan ei kulu kapeammaksi), pakko tulla jarrusta. Mielestäni näissä reijitetyillä levyillä varustetuissa pölisee vielä enemmän kuin sillä kiinteällä.
     
  5. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Kyllähän sitä jarrustakin tulee se on selvä ja palat näyttäs kuluvan nopeammin mitä viper, palojen hintakin taitaa olla tähtitieteellinen kun tuossahan on ns R-mallin jarru.
     
  6. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Katsoppa kytkimen sisäpuolelle, näyttää kyllä ihan hihnan kevalar ja kumi moskalta.
     
  7. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Ajoin vajaan parinsadan lenkin ja rullasilppurista kuoriutui taas remmisilppuri. Nyt ei JP kestä kuin 20km, kaksi niitä silppusin ja uskoin mutta DN:llä kesti ajaa vaikka reilumminkin ja on oikeen makoisan oloinen setuppi. Nyt kun olisi se 39° tai vaikka 37° helixi niin voisi olla aika hyvä.

    On tämä kyllä ihme kelkka, koko talven vertaillut JP ja DN eroa ja aina JP ollut parempi paitsi kun vaihdoin viperin painot niin kääntyi koko homma DN puolelle.

    Niin ja 14.5mm rullat pysyi nyt ehjänä ainakin tänään, huomenna testaus jatkuu. Loppuukohan remmit maasta, rahat vai talvi ekana. En vielä tiedä.
     
  8. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    Mulla ois loppunu usko jo ajat sitten.
     
  9. fleec

    fleec Well-Known Member

    Nyt ajettu 4100km/71h SW 137:lla ja kelkka pelannut hienosti. Ainut mitä olen kulumisen vuoksi vaihtanut niin liukumuovit 3500km seutuvilla kun tuli hankikeleillä ajeltua ja kuluivat siitä etupyörien etupuolelta vaihtorajoille, siihen ei ilmeisesti ole mitään valmista lisärullasarjaa saatavilla(on niin reikänen se alumiini, että vaikea kiinnittää). Yhtään remmiä ei ole mennyt vaan kahta olen vaihdellut vuoronperään, ja 2 variaattoriin alussa ne pikku päivitykset ja jousitukseen sitten oman maun mukaiset säädöt. Tosiaan pari päivää (750km) Lapin huippubaanoilla ja tuollaisille baanoille 137 on tehty. Vaikea on nopeudet saada pysymään alle törkeän liikennerikkomuksen, tuli vaan mieleen , että miksei liikennemerkeillä vois säätää reitilläkin nopeutta, kyllä 60 riittää syheröpätkälle, mutta sitten kun baana on 5-6m leveetä ja näkyvyyttä km. kaupalla niin ei sitä pysty niin hiljaa ajamaan. Tuosta jousituksesta sen verran, että on kyllä pintaherkkä ja samalla kantaa hyvin imee pikkupatit hienosti ja isommat yllärit ei heitä kelkkaa "minnekkään". Tuli ajeltua reilu 50kg kevyemmälläkin 17 vm. laitteella ja kyllä Sw noilla baanoilla vie pisteet kotiin 6-0. Kulutus pyöri reippaassa vauhdissa 16,5-18l/satku.
     
  10. Pasi

    Pasi Sidewinder LTX-LE 137" 2019 & Khaos 146" 2022

    Mitä jousitukseen on tehty? Ainoastaan simmitetty vakioiskarit?
     
  11. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Jos siellä on edelleen ne mitä tuossa viestiteltiin viikkoja sitten. keulassa 22-27 jouset, etupukissa rallikatin kashima kepakko totaltekin 30-36-200 jousella.
     
  12. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Tuo kertoo täysin miksi ei ole vikoja ollut ko. kelkassa. Itsellä kulutus pyörinyt 30l/100km nurkilla eli taidan hieman rankemmalla kädellä roimia menemään, tai ainakin niin epäilen kun vertaa vikalistaa ja kulutusta. Ei tuollaisella kulutuksella pääse kuin tasakaasulla ajamalla, olen kokeillut myös sen kun tasakaasulla aivan pihistelemällä pääsin kerran 42km siirtymän Kajaani-Otanmäki Seo 7L/42km.

    Tänään käytiin ajamassa 240km ja kulutus oli 31L/100km sellaisella kohtuullisella marssivauhdilla ja enemmän huolettaa kun 3 remmiä meni ja JP:llä pääsin 5,4km kunnes ensimmäisessä täyskiihdytyksessä pamahti silpuksi. Niin ja käännyttiin jälleen uudelle kymmenluvulle remmeissä, kuka arvaa millä kymmenellä ollaan menossa...

    Pari BRP:n miestä tuumasi tänään että olen näköään harvinaisin pitkähermoinen kaveri kun seurasivat sivusta taistelua SW:n kanssa mutta tähänkin tottuu.
     
    Viimeksi muokattu: 23/4/17
    vetkulilm tykkää tästä.
  13. fleec

    fleec Well-Known Member

    Itse kukin ajaa miten tahtoo ja kun itse maksaa laitteet niin ei niitä vasiten viitsi särkeä. Mutta tuosta kulutuksesta vielä, reittiajossa lapin baanoilla huippu kelillä ei vaan sw:llä saa kulumaan lähellekkään 30l/satku normaali välityksillä 44:lla matolla. Tietenkin jos välitykset muutetaan 25% tiuhemmiksi ja kaasua pumpataan pohjaan ja täysillä jarrutetaan, räppäillään niin kulutukset on sitten mitä sattuu, mutta sitten on turhaa ottaa kantaa kulutuksiin. Sw:llä ei vaan ajeta kaasupohjassa montaa sekuntia. Kannattee vähän vilkaista niitä kilometriä ja samalla kertyneitä tunteja ja katsoa minkälaista tuo oman kelkan käyttö on ollut, sieltä se totuus selviää.;)
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  14. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Onhan tuo fleecin keskari kova jos ajot olisi kainuun korkeudella joskin tiettyjä pätkiä on joissa vauhdit nousee, itsellä 5kmh pienempi joskin en ole laitetta ostanut 0km ajettuna. Toki itsellä tapana ei ole kauheana sammutella laitetta pikkutauoille ja onhan tuota tullut lapsenkin kanssa ajeltua sekä jonkinverran umpisessa möyrintää.
    Remmit menee ilmeisesti luistamisen takia mutta myös kakkosvariaattorin hidas toiminta saa kyllä remmit paukkumaan ja monta peräkkäistä täyskaasukiihdytystä mutkapätkillä tai ummessa pumpatessa niin pamahdus on varma ja takuulla osin johtuu kakkosvartsusta.
    Kolme remmiä on mennyt jos oikein muistan, viimeisin on kyllä ollut pitkään paikoillaan joskin tasakaasulla naatiskeluakin on harrastettu paljon mutta kun latu on auennut onhan se kiva pari sekuntia lisätä vauhtia, enempään ei oikein pää riitä :( mutta totta se on että voima lisää hauskuuskerrointa :D

    Nytron variaattorikin olisi mutta kun remmi on kestänyt antaa olla auton takapaksissa varalta

    Kirjoittelin tuon ylhäällä olevan jo aiemmin ja suorahkot ja tasaiset baanat niin max 20 kulutus minun vauhdilla, puunkierrossa sitten pitääkin jo olla tankkipaikat tiedossa jos oikeasti mennään, tätä ei vaan oikesti ole tehty siihen enkä ole muutamaa kertaa lukuunottamatta ajellutkaan siten ei vaan jaksa enää...sen 1-2min eron kun ajaa kiinni nopeasti ja jatkaa pysähtymättä tankille asti :D
    Sellaista perusvauhdikasta ns 600cc pelin vauhtia tasaisella reitillä tuo vei 16 ja eetekki 14 viimeisellä reissulla, kuitenkin tuossa on 137/44 matto vs 128/32.
     
  15. hanski-58

    hanski-58 Well-Known Member

    Tuolla ei oikein pääse pieniin lukemiin " lurputtelemalla" pintakaasulla, vähimmällä kulkee sellaisella reippaalla reittivahuhdilla.
    Millasta vauhtia se Dodoo nyt sitten ajelee ku välillä kertoo ajavansa rauhallisesti ja nyt sitten tollasta.
    Tuossa kun seurailin "Värjärin" ajoa niin siellä ei paljoa jarruvalo vilahellu, juoheva reipas reittivauhti tulee muusta kuin jarrun kanssa räppäilystä.
    Mootorijarrun ja kaasun järkevä käyttö erottaa sen 2 t ja 4 t kuskin.
    Oletteko muuten huomanneet kiihtyvyydessä eroa sillä annatko kaasua tasaisesti vai kerralla lappu tankoon tyylillä, ainakin pidon kanssa tuolla on tekemistä.
     
  16. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Älä nyt vedä hernettä nokkaan. Ei näitä tahallaan tietenkään säretä mutta ei vaan mulla näytä kestävän.

    Ootte ihan ihme ukkoja jos saatte 16L/100km kulutukseksi, silloinhan menee ihan turhaan sw:n moisen moottorin ilo. Itsellä on niin reittiajoa kuin ihan pusikkorallia ja Riksussa rypemistä ja 6656km/121h. En tiedä mitä se sitten kertoo jäsen @fleec mutta mulle ei kerro muuta kuin että olen viettänyt kohtuudella kelkansarvissa aikaa ja kun miettii talvea niin aika paljon myös tallissa.

    Edelleenkin olen ihan vakiolaitteella saanut kerran sen 7L/42km eli 16.6l/100km ja en kertaakaan kiihyttänyt reilummin vaan ajoin kuin kirkkoon ja just noin kuin @hanski-58 tuossa mainitsi ja reitti oli verrattavissa ihan lapin baanoihin.

    Kyllä meidän seurueessa 800 etecki xtrim vei mukana ollessaan +27L/100km ja 800cc RR catti 35L/100km ja mulla 32L/100km joten hieman taitaa olla erilaiset vertailukohdat ja mulle on ihan sama vaikka söisi karjalanpaistia kunhan laite toimii/toimisi ja homma on kivaa. Mutta on myös reissuja että mennyt se 24L/100km mutta silloin pitää olla lentokeli ja ei tarte pumpata juurikaan, myös lapin baanoilla olen kokeillut ja samallalailla se tuntuu syövän siellä pohjoisempanakin.

    Omaa ajoa hankala arvioida mutta en minä säästele bensaa mutta vetomiehet tulee kahtapuolta ohi, viimeistään silloin kun olen remminvaihdossa :D

    Jäsen @Nipademu voi kommentoida paljonko on mennyt bensaa/100km tämänpäivän moisella ajolla etecikllä tai yleensä tuollaisella kyydillä?

    Niin ja 14,5mm rullat on ankkajumissa just kun kävin katsomassa äsken joten kytkinjumppaa on tiedossa tälle iltaa
     
  17. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Tai sitten mun pitää alkaa reklamoimaan kulutuksestakin mutta siihen en ryhdy, vähemmän tämä syö kuin aikanaan uusi zr600efi -98 katti joka vei sen +38L/100km kun sopivasti lasketteli menemään :D.

    Ja edelleen ihan sama mulle kulutukselle vaikka söisi karjalanpaistia. Joka kerta on vielä tankin saanut täyteen ja peilistä löytyy syyllinen siihen määrään mutta turha näitä on vertailla kun ajot ja ajopaikat on niin erilaisia. Toisilla ei syö 800cc rr cattikaan yli 22l/100km ja kaveri ei ole kertakaan päässyt alle 30L/100km koko talvena.
     
  18. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Tarttuiko 14.5 rulla sivu prikkoihin? kyllähän tuolla remmimäärällä pitäisi kytkintäkin aukoa, takuulla sontaa siellä missä ei pitäisi.
    @Nipademu nkin völjyssä jokunen kerta oltu ja yleensä sellaisella alustansetupilla että pitää kyllä reippaasti sitoa jarrulla yhtään pahempaan paikkaan paljon kun edellä menevät savolaisten brp:n laitokset työntää vaan mustaa putkesta ;), @Mika_R lle kun winderin lainasin ja keulille päästin ei mennyt kuin kaksi suoraa ja takavalo hävisi näkyvistä joskin linkslonks ei ollut parhaassa vedossa ja mulle aika kova setuppi :D toisaalta winderissä naatiskelusäädöt 80kg kuskille

    Saisivat vaan tehdä jossain muualla nuo vakaajat, kaikissa katin runkoisissa nyt vähintää 1kpl mennyt poikki. Eräs toinenkin asia mieltä painaa, katotaan josko asiaan olisi joku järkiratkaisu olemassa, siitä ei enempää.
    Takaisin viperiin vaihto olisi kyllä potku munille, miten tuo voikin olla niin paljon mukavampi ja kevyempi ajella :). Ei sillä ettenkö sellaistakin joskun vielä ajaisi ihan omana laitteena, vääntö/ajoasento se siinäkin on parasta mitä tiedän.
     
  19. fleec

    fleec Well-Known Member

    Komppaan Hanski-58:n ajatuksiin, eli kyllä SW:llä voi pitää hyvää retkivauhtia ja kurvit just tolleen, että joka kurviin ei jarruvalot pala. Kulutukseen vaikuttaa niin monet tekijät, että vertailuahan ei saa muuten kun ajamalla yht. aikaa. 7000 kiekat ja 125 mittarissa ja pitkiä pätkiä tuollaista vauhtia ja kelkka menee kun sukkasillaan, uskon, että kun vauhti ja kierrokset on kohdillaan on kulutuskin on eli ei se tasainen reipas vauhti kulutusta lisää vaan kyllä se riippuu niin monista asioista. Itsellä kun kiinnostaa tuo ajaminen ja rassaaminen ei sitten yhtään, niin varmaan on tuo ajotyylikin aika kelkkaa säästävää.
     
  20. Nipademu

    Nipademu Lynx RE-23, XTRIM STD 600ACE 2020

    800:n e-tec imee sen 18l melkein miten tahansa, välillä vähä enempi jos on paksulti puuteria reitillä. Ja mitä tulee @DooDoo :n vauhtiin, niin ainakin tältä Savon Brp kuskilta loppu tuossa vauhdissa pää ja kulut koneesta... :(

    Toki siivut oli toiselle tuttuja ja toiselle ei. Männikössä pysyin joten kuten marssivauhdissa, varsinkin noiden Yamahan määräaikaishuoltojen aikana :p
     
    vetkulilm, Mika_R ja Hemikoo tykkäävät tästä.

Suosittele tätä sivua