DIGATRONia koskeva jutustelu

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä stm, 25/10/07.

  1. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Jos jollakin hampilla sattuis oleen semmonen mutka pöydällä, niin olis kyllä mahtaVATA jos mittais sen kierteen nousun ja halkasian
     
  2. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Mikä on väärä paikka ja miten näkyy väärin? Kerro lisää...
    Laitoin just paikoilleen ja ainakin tallissa savusteltaessa sinne pukkas lukemaa, tosin mistä sitä tietää mikä on absoluuttisen oikea arvo... ::)

    No, oisitpa kysyny eilen, ku se oli kädes... Se on jokin aika tiuha tuumakierre halkaisijaltaan about 10mm. Voin kyllä mitata huomena siitä propusta jos muistan.

    Paljokohan toi nesteen lämpö pitäs olla? Mulla näytti kyllä aika pienä lukemaa (105F), vaikka pytty oli jo aika lämmin ???
    Ja mulla ei siis oo termaria siinä yläpuolella...
     
  3. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Nyt ku mittari on jo paikallaan, niin aattelin lukasta vähän sitä manuaaliaki iltalukemisena eilen illalla ;D
    Niin siinähän luki, että RPM-piuha ja WT-puiha pitäis olla vähintään tuuman päässä toisistaan mahdollisten häiriöiden takia. EGT-puihoista ei mainittu mitään ??? Mullahan on ne kaikki puihat siistissä nipussa. Ootte te erottanu nuo puihat toisistaan?
     
  4. Sape

    Sape Polaris indy 400, Axys RMK & Winha

    Anturin pään tulis olla reiän keskikohdalla putkessa/pakosarjassa, eikä esim. seinämän lähellä. Etäisyys männästä sitten riippuukin vähän mistä kysyy. Sen verran oon erotellu noi piuhat mitä helposti on tehtävissä (EGT:t ja toinen noista samaan nippuun).
     
  5. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Sori ku unohtu tää homma. Äsken hokasin tallissa ja mittilöin proppua. Sen halkaisija oli 10,2mm eli varmaan se on jotain tuumina?
    Kierteen nousu oli apauttiarallaa 1mm. Saatpahan ainakin suuntia...
     
  6. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Re: DIGATRONin kytkentä reviin.

    ei meikällä alkanu rullaamaan siltikään kierrokset ;D tyhjäkäynnillä näyttää jotain 16.37rpm, vaikka pulssin vaihtaa ni ei se siitä kummene. ihime kampes ???
     
  7. MacGyver

    MacGyver LYNX Rave 600 RC sdi, Lynx 600 RE E-TEC 3300

    ;D
    Mihinkä mottiin maunusjokke mittaria sorvaa ja miten olet sen kytkenyt. Onko sulla AC vai DC anturi. Pitäs ruveta sorvaan oma meetteri paikalle ja kelkkana Lynx 600 06 RC SDI. Paketissa tuli tuo AC anturi ja ainoa paikka johon järjellä sen anturin voi laittaa on se ennen rekkulaa ja tasuria olevat piuhat .Siinä sähöt on vielä AC-muodossa ja molikan jälkeen sitten DC:tä. Kertokaa kokemuksia jos joku on samaseen kamppeeseen digatronin laittanut.

    Tilasin varuiksi jo DC-anturinkin jos tällä ei lähe pelaamaan. Dc-anturilla tuo pulssi pitää sitten otaa ECU:n johdoista jossa tuo RPM tieto menee ilmeisesti kiekkamittarille ja vissiin sähköpakin ohjauksiin.

    Eli jos joku on jo taistellut vastaavaan lyneen ks mittari pankaahan kokemuksia tulemaan.

    MG
     
  8. AlEkS1

    AlEkS1 Summit x 165"

    Ilmeisesti se sitä mittaria tuohon omaan raveen laittaa.
     
  9. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    jees, tosiaan tohon 800 -03 lyneen, eli eri systeemit ku sulla. Joo laitoin rpm-piuhan tasurille tulevaan johtoon, kaks keltasta mulla on tosa, kokokeltaseen laitoin sen. käämin molemmat pääthän ne piuhat on, toinenhan menee muistaakseni maihin eli se jossa on musta raita. mutta ei skulaa! pitää kokeilla tasurilta lähtevään piuhaan, ku viittii ::) en tiä onko ac vai dc-piuha, siinä vaan on sulakoitu punane johto ja maajohto. mutta pääasia että valot ja pakolämmöt skulaa.
     
  10. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Minä oon yrittäny saaha toimimaan sitä keksintöä -06vm lyneen huonolla menestyksellä (dc-piuha). Pako lämpöjä se näyttää, mut ei mitään muuta. Tosin oon jo hinannu valkoisen lipun salkoon tuon mittarin osalta.
     
  11. MacGyver

    MacGyver LYNX Rave 600 RC sdi, Lynx 600 RE E-TEC 3300

    Eiköhän se saada toimimaan joten laitan ohjeita heti kun saan tuon kamppeen antautumaan. Maunusjokelle sen verran että tuo regulaattori johon ne keltaset tulee ja lähtee punasta mustaa ja vissiin keltasiakin on luultavasti sekajärjestelmä jossa vain akulle menee tasasähköt ja kaikki muu kuten kahvanlämppärit ja valot toimivat sitten reguloidulla vaihtosähköllä. Näin on säästetty rekkulan kustannuksissa ja yksinkertastettu rakennettakin.
    Regulaattori leikkaa vain pois ne yli 14v osuudet tuosta ac-sähköstä ja siitä sitten saadaan tehollinen arvo joka vastaa noin 14v tasasähkön tehoa.

    Ehdotus: Jos siitä sun rekkulasta lähtee kerran keltasia johtoja järjestelmään käsin niin niistä ainakin löytyy kierroksiin verrannollista pulssimaista ac-sähköä. Punanen ja musta viittais akun lataukseen eli niistä ei mielestäni pulssia heru. Ennen rekkulaa saattaa olla että AC-taso on niin suuri että mittari sekoaa ja näyttää omiaan. Käämin päistä tuleva AC- muuttuu myös todella paljon kierrosten mukaan ja kuormituksestakin riippuen joten se voisi viitata näihin sinun kuvaamiin ongelmiin. Tuo anturi on sulla AC-anturi eli kahella piuhalla tehty ja sulake toisessa eli samanlainen kuin omanikin.



    MG
     
  12. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    mutta oikee piuha mulla kuite, vai tä? ohje kuiten käski läppästä sen ennen tasuria tulevaan johtoon.. kokeilen ku tässä viittii siihen tasurilta lähtevään piuhaan, jos ei tunnu alkavan näyttämään oikeita numeroita niin pitää teipata billettiteipillä umpeen se kiekkamittarin näyttö ;D
     
  13. MacGyver

    MacGyver LYNX Rave 600 RC sdi, Lynx 600 RE E-TEC 3300

    Taitaa olla tälle digatronin kytkemiselle yhtä monta vaihtoehtoa kun on asentajaakin. Ompa kumma että eivät ole liittäneet yleisimpien mallien ohjetta mukaan jossa on suoraan piuhat joihin mittarin johdot liitetään.
    Ongelma taitaa olla se että kukaan ei pysy mukana miten nuo sähköjärjestelmät muuttuu. Mulla menee vielä pari päivää EGT sensorin adaptereiden odottelussa ja sitten pääsen harrastamaan tätä johtohelvettiä. Jos saan toimimaan niin laittelen asennuskuvat tänne palstalle.
    Johosta en ole varma mikä maunusjokella täytyy olla, jos ei ala pelaan ac-joholla niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin alkaa hommaan dc-piuha ja siitä musta ja punanen akulle ja se pulssijohto sitten sinne mittarin / mpem johtosarjan RPM. Tietääköhän kukaan mitä tuo sensori vaatii toimiakseen. Esim 5vPP pulssia min ja max 15vPP nousuajat jotain ja samoin laskuajat. Mitään ei ole speksattu tuolla ohjekirjassa. Sanosko että ihan peestä. Vois hiukan harrastella mittaamista ja kattoa ensin mitä piuhoissa menee ja kelpaisko se mittarin pulssiksi. Taidampa laittaa supporttiin kysymystä menemään.

    MG
     
  14. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Mulla kyllä alko toi mittari pelittään ihan heittämällä. Kattokaa vielä noi Nicon ohjeet, niin kyllä se niillä pitäisi toimia. Eikö se oo niin, että kaikki nykykelkat missä on toi MPEM tai vastaava, niin niissä on DC-järjestelmää ja siihen tarvitaan siis se kolmijohtiminen piuha. Tossa mun kelkassa löyty vapaa liitin, mihin tökkäsin punasen ja mustan. TACH piuha pitää sitte laittaa mittarille menevään kiekkajohtoon. Mulla se oli valko/sininen. Huom. Ei sini/valkonen ::)

    Ja kaikki alko pelittää ku sääti vaan kiekat ohjeen mukaan oikeiksi.

    Lähetin Digatronin supportiin kyselyä, että saako Fahrenheitit Celsiukseksi ja nehän vastas sieltä, että se onnistuu PC:n kautta. Siksipa "sikahalpa" PC-piuha on tilluuksissa...
     
  15. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Ite oon kokeillu myös asentaa noin miten Zeta on teheny, mut ei toimi. Pitää vissiin alkaa kokeileen eri säätöjä tuohon purkkiin.
     
  16. Zeta

    Zeta Well-Known Member

    Jäpälä!

    Mainittit, että pakolämmöt toimii? Eli sillon sun punanen ja musta piuha täytyy olla oikein kytketty.
    TACH ei sit vissiin toimi? Ilmeisesti sun täytyy vain löytää oikea piuha, mistä varastat sille signaalin.
    Valot laitteessa toimii vain koneen käydessä ja sillon ku laite saa tuota TACH signaalia...
     
  17. MacGyver

    MacGyver LYNX Rave 600 RC sdi, Lynx 600 RE E-TEC 3300

    Tuo laite voi olla melko herkkä häiriöillekkin eli ainakin nuo kierrosanturin johot pitää vetää kauas tulpanjohdoista. Laitoin digatronin suporttiin mailia että on se kumma kun näiden mittarien kanssa on maksavilla asiakkailla ongelmia. Pyysin tarkennuksia tuohon signaalin laatuun eli mitä tuo laite vaatii toimiakseen. Sitä kautta päästään tutkimaan että onko jonkin paikan sinkku sopivaa vai pitääkö hakea parempaa paikkaa piuhalle.
    Itse tilasin tuon dc-anturin ja ala kokeileen sitä suoraan sinne mittarille menevään johtoon. Varmaan huomenissa saadaan jotain vastausta tuolta supportista.

    MG
     
  18. machz

    machz Guest

    ... ;D... vuoden ollu huollossa nelinäyttönen... ???::) No, onneksi kauppias tuli hätiin ja antoi toisen väliaikaisesti käyttöön;- tosin vain kolminäyttönen.
     
  19. stm

    stm Well-Known Member

    Mittarissa EI tosiaan pelaa valot jos on TACH väärässä paikassa. Maajohosta en sano mittään ku itellä ei oo kiinni ja skulaa vain silloin ;D Punanen taas on pakko kaiken järjen mukaan olla oikeassa paikassa jos pakolämmät näkkyy...

    Niin ja nuista häiriöistä sen verran että silloin kun orkkiskiekkamittaris ei ole kiinni siinä "scartissa" niin valot vilikkuu ja vaikka mitä sekoilee. Sitten ku laittaa orkkis kiekkakellon mukaan digatronin kaveriksi niin pelaa moitteitta...


    Sen verran olen kuunnellu ja jutellu ihmisten kanssa että tuntuu olevan melko henkimaailman juttuja nää kaikki tiedonkeruujärjestelmät.

    Daigatronilta ei tosiaan voi mitään ohjeistusta laittaa kun jenkeissä jos neuvot väärin niin oot raastuvassa ja toiseksi nuot sähöt muuttuu ku heleketti nuisa vehkeisä harvasen vuosi ja malleissakin vielä...
     
  20. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    joo mietin jo sillon ku paketin avasin kun oli vaan kaks johtoo että täytynee ollu väärä, erikseen signaalipiuhaa rundikellole ei ollu. vaan pakolämmöt pelaa ja valot ok tolla väärälläki. ei vaan hiperffillä ollu hyllyssä joten pitää metästää muualta.

    Ihme homma vaan ku ton hintane purkki niin ei tule valinnaisesti AC/DC piuhaa että ruksi ruutuun kumman tahtoo. PC-piuha kuiten on postissa, ihanan halpa! totta siihe kummin tulee se softa mukana.

    Mutta tässä mitä pari päivää sitä katellu niin on pätevän olonen laite.
     

Suosittele tätä sivua